رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

بقا
چون قطره ز خود فنا شدم در دریا
دیدم که بقاست در فنا، در معنا
باقی شدم و فنا شد این هستی‌ها
دیگر نرسد مرگ به جانم هرجا

 

شرح هر مصرع:

  1. چون قطره ز خود فنا شدم در دریا
    در این مصرع، شاعر به سیر عرفانی خود اشاره دارد که همچون قطره‌ای از دریا، از خود فانی شده است. دریا به نماد خداوند و حقیقت واحد اشاره دارد. قطره که به دریا می‌پیوندد، دیگر خود را به‌عنوان موجود جدا نمی‌بیند و در حقیقت واحد محو می‌شود. این فنا در عرفان به معنای از دست دادن «منیت» و خودی است که در نهایت به شناخت حقیقت الهی می‌انجامد.

  2. دیدم که بقاست در فنا، در معنا
    در این مصرع، شاعر به مفهومی عمیق اشاره دارد که در عرفان اسلامی معروف است: بقا پس از فنا. در حقیقت، فنا به معنای محو شدن خود در خداوند است و پس از این فنا، انسان به بقا می‌رسد؛ به این معنی که موجودیتی باقی می‌ماند، اما نه از جنس خودیت، بلکه از جنس خدا. بقا در اینجا اشاره به استمرار در حقیقت خداوندی دارد که پس از فنا حاصل می‌شود. در معنای عرفانی، «در معنا» اشاره به این دارد که این بقا نه در ظواهر مادی بلکه در حقیقت و جوهر وجود انسان تحقق می‌یابد.

  3. باقی شدم و فنا شد این هستی‌ها
    در این مصرع، شاعر به نتیجه‌ای که از فنا حاصل می‌شود اشاره دارد: پس از آنکه در حقیقت فانی شد، دیگر چیزی از هستی خود باقی نمی‌ماند و تمامی موجودات جز خداوند برای او بی‌معنی می‌شوند. هستی‌ها به تمامی دنیای مادی و حتی خودِ انسان اشاره دارد. در این مقام، انسان به مقام بقا رسیده است، اما این بقا نه در هویت فردی بلکه در اتحاد با حقیقت الهی است.

  4. دیگر نرسد مرگ به جانم هرجا
    در این مصرع، شاعر به مفهوم جاودانگی اشاره دارد. وقتی انسان به مقام بقا می‌رسد، دیگر مرگ به معنای فنا و نابودی برای او وجود ندارد. این عبارت نشان‌دهنده این است که در مقام بقا، انسان از تمامی محدوده‌های مادی و طبیعی رها شده و مرگ در سطحی که آن را به‌طور معمول می‌شناسیم، برای او معنایی ندارد. از نگاه عرفانی، این مرگ در حقیقت به فراموشی خود و اتصال به ذات الهی است و چون در خداوند باقی می‌ماند، دیگر از فنا و مرگ در عالم مادی نمی‌ترسد.

نتیجه‌گیری:

این رباعی به سیر عرفانی انسان اشاره دارد که از فنا (محو شدن در ذات خداوند) عبور کرده و به بقا (استمرار در حقیقت الهی) می‌رسد. در این سیر، مرگ و فنا دیگر مفهومی ندارند و سالک به جاودانگی و اتحاد با حقیقت می‌رسد.

 

در عرفان اسلامی، بقا یکی از مراحل نهایی سلوک روحانی است که پس از فنا حاصل می‌شود. در این مرحله، سالک که در اثر سیر و سلوک و ریاضت‌های معنوی از خودی و انانیت خویش فانی شده است، بار دیگر بازمی‌گردد، اما این بازگشت نه به معنای بازگشت به هوای نفس و دنیا، بلکه به معنای ماندن در حقیقت الهی و استقرار در توحید است.

تفاوت فنا و بقا

  • فنا یعنی محو شدن سالک در ذات حق و از بین رفتن هر گونه تعلق به غیر خدا.
  • بقا یعنی دوام و استمرار وجود در حق بدون بازگشت به خودپرستی و نفسانیت. در این حالت، عارف در عین حضور در دنیا، دیگر هیچ اثری از خودبینی و دلبستگی به مادیات ندارد و همه چیز را با نگاه الهی می‌بیند.

دیدگاه‌های عرفا درباره بقا

  1. ابن عربی: بقا را نوعی تثبیت در حقیقت می‌داند. او معتقد است که پس از فنا، عارف به بقای بالله می‌رسد، یعنی صفات و افعال او در حقیقت رنگ الهی می‌گیرند.
  2. مولانا: در اشعار خود فنا و بقا را به‌عنوان دو مرحله‌ی متوالی مطرح می‌کند. او می‌فرماید:

    عاشقم بر قهر و بر لطفش به جد
    بوالعجب من عاشق این هر دو ضد

    که نشان می‌دهد عارف در مرحله‌ی بقا، دیگر بین لطف و قهر الهی تفاوتی قائل نیست و هر دو را جلوه‌ی حق می‌بیند.
  3. حافظ نیز به این مقام اشاره دارد:

    در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
    عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

بقا در قرآن و حدیث

  • در قرآن، مفاهیمی مانند «بَقِیَتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ» (هود: ۸۶) به نوعی اشاره به بقا دارد که ماندگاری در حقیقت الهی را بهترین مقام می‌داند.
  • در حدیث قدسی معروف نیز آمده است: "عبدی أطعنی أجعلک حیاً لا تموت أبداً" (بنده من، از من اطاعت کن تا تو را زنده کنم که هرگز نمیری)، که به بقای حقیقی اشاره دارد.

نتیجه‌گیری

بقا، مقام استمرار در معرفت و محبت الهی است که پس از فنا حاصل می‌شود. در این مرحله، عارف در دنیا زندگی می‌کند، اما دیگر نه از دنیا، بلکه برای حق است. او مانند دیگران می‌بیند و می‌شنود، اما نگاه و شنیدنش الهی شده است. این مقام، اوج کمال یک انسان موحد است که دیگر خود را نمی‌بیند، بلکه فقط حق را در همه چیز مشاهده می‌کند.

  • ۰۳/۱۱/۳۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی