رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی لبیک عشق
لبیک عشق
 لبیک به عشقی که دلم شاد  از اوست
عالم همه ذکر است و همه یاد از اوست
به غنیمت شمر ای دوست صفای جانان
عاشقم برشه خوبان، که ارشاد از اوست

 

 


مصرع اول:
"لبیک به عشقی که دلم شاد از اوست"

شرح:
در این مصرع، کلمه "لبیک" اشاره به پاسخ مثبت و پذیرش دعوت دارد. شاعر با این واژه به نوعی اعلام می‌کند که دعوت عشق الهی را پذیرفته و به آن پاسخ داده است. "عشقی که دلم شاد از اوست" نشان‌دهنده این است که دل شاعر از عشق الهی شاد است و این شادمانی از ارتباط معنوی با خداوند نشأت می‌گیرد. در اینجا عشق به عنوان یک نیروی روحانی و فراتر از احساسات دنیاوی، منبع خوشبختی و آرامش دل به تصویر کشیده می‌شود.


مصرع دوم:
"عالم همه ذکر است و همه یاد از اوست"

شرح:
این مصرع به‌وضوح بیانگر این است که جهان تماماً در یاد خداوند است. "عالم همه ذکر است" به این معناست که هر چیزی در عالم وجود، در حقیقت یاد خداوند و در جست‌وجوی حقیقت اوست، حتی اگر انسان‌ها درک نکنند. "همه یاد از اوست" نشان‌دهنده این است که هر موجودی در این عالم به‌نوعی در یاد خداوند است، حتی اگر از آن غفلت کند. این مصرع تاکید دارد بر اینکه خداوند در دل و جان تمام موجودات حاضر است و ذکر او در همه‌جا جاری است.


مصرع سوم:
"به غنیمت شمر ای دوست صفای جانان"

شرح:
"غنیمت شمر" به این معناست که فرصت‌ها و لحظات معنوی را باید با ارزش شمرد و از آن‌ها بهره برد. "صفای جانان" به معنای صفای قلب و روح است که در اینجا به‌عنوان یک نعمت معنوی از سوی خداوند یا معشوق الهی به شمار می‌آید. شاعر به دوست خود توصیه می‌کند که این صفای روحانی را که از سوی معشوق به دست آمده است، غنیمت بشمارد. این مصرع دعوت به توجه به فرصت‌های روحانی و استفاده از آن‌ها برای پاکسازی روح است.


مصرع چهارم:
"عاشقم بر شه خوبان، که ارشاد از اوست"

شرح:
"شه خوبان" به‌طور ضمنی به پیامبر اسلام (ص) یا اهل بیت (ع) اشاره دارد. این عبارت به مقام والا و معنوی آنان که به عنوان "خوبان" در نظر گرفته شده‌اند، اشاره دارد. "که ارشاد از اوست" نشان‌دهنده این است که هدایت و ارشاد از سوی آن "شه خوبان" به مردم می‌رسد. این مصرع به وضوح بیان می‌کند که شاعر خود را عاشق آن "شه خوبان" می‌داند و به آنها به عنوان راهنمایانی برای هدایت بشر نگاه می‌کند. این ارشاد از آن بزرگواران است که به انسان‌ها در مسیر درست و معنوی هدایت می‌کند.


نتیجه‌گیری: شعر شما به زیبایی عشق به خداوند و اهل بیت (ع) را با زبان ساده و در عین حال عمیق بیان کرده است. در هر مصرع، دعوت به توجه به فرصت‌های معنوی، یاد خداوند و پیروی از هدایت الهی به‌خوبی منتقل شده است.

 

لبیک عشق در عرفان اسلامی به‌طور عمیق‌تر از یک پاسخ ساده به دعوت الهی و نداءی از سوی معشوق معنوی (خداوند) مفهوم می‌شود. در این دیدگاه، «لبیک» به معنای پاسخ مثبت و آگاهانه به ندای الهی است که در عمق دل انسان‌ها جاری است و به گونه‌ای است که فرد با تمام وجود خود به این دعوت پاسخ می‌دهد و در این مسیر از خود عبور کرده و در نهایت به حقیقت مطلق نزدیک می‌شود.

1. لبیک به دعوت الهی:

در عرفان اسلامی، خداوند به عنوان معشوق ازلی و ابدی، همیشه انسان‌ها را به سوی خود فرا می‌خواند. این دعوت می‌تواند از طریق وحی، آیات قرآن، تعالیم پیامبران یا حتی از طریق ندای درونی انسان صورت گیرد. در واقع، لبیک عشق نشان‌دهنده پذیرش این فراخوان است. لبیک به معنای پاسخ دادن است، اما در معنای عرفانی، این پاسخ تنها به‌صورت یک اعلام کلامی یا لفظی نیست بلکه به‌طور عمیق‌تر شامل دریافت و تحققِ درونی آن است.

2. پاسخ عاشقانه به محبت الهی:

«عشق» در عرفان اسلامی به معنای محبتی است که از جانب خداوند به دل انسان‌ها روان است. این عشق الهی پیش از هر چیزی در قلب انسان‌ها نهادینه شده و در ذات آنها گنجانده شده است. بنابراین، لبیک عشق یعنی پذیرش این محبت و پاسخ دادن به آن با تمامی وجود و درک و فهمی که در دل انسان شکل می‌گیرد. در این رابطه، انسان به جایگاه خود به عنوان عبد خداوند پی می‌برد و با این فهم، زندگی خود را در مسیر عبودیت و خودشناسی قرار می‌دهد.

3. تسلیم کامل در برابر اراده الهی:

لبیک به عشق در عرفان اسلامی به معنای تسلیم و رضا در برابر اراده و مشیت الهی است. این تسلیم به معنای آگاهی و انتخاب آگاهانه است که فرد بر اساس آن، خود را در اختیار خداوند می‌گذارد و از آن لحظه به بعد تمامی افعال، گفتار و اندیشه‌های او تحت هدایت الهی قرار می‌گیرد. در حقیقت، لبیک عشق یک نوع اعلام آمادگی است تا انسان در مسیر تقرب به خداوند و رشد روحانی خود گام بردارد.

4. سیر و سلوک عاشقانه در مسیر حق:

پس از اعلام «لبیک عشق»، سیر و سلوک روحانی آغاز می‌شود. در عرفان اسلامی، این سفر به سوی خودشناسی و خداشناسی در واقع یک سیر عاشقانه است. در این سیر، انسان به تدریج از مراتب پایین‌تر نفس اماره تا نفس مطمئنه و در نهایت به خود کامل و الهی می‌رسد. در این مسیر، همه چیز به عشق و دل سپردن به معشوق حقیقی یعنی خداوند وابسته است. لذا، هر قدم در این سیر، گامی به سوی اتحاد با معشوق است.

5. ارتباط با معشوق از طریق حضور در عالم وجود:

در این مفهوم، لبیک به عشق به نوعی ارتباطی بی‌وقفه و دائمی با خداوند و معشوق الهی است. این لبیک، تنها در زمان خاصی گفته نمی‌شود بلکه یک حالت درونی و همیشگی است که انسان همیشه در مواجهه با نعمت‌های الهی و راهنمایی‌های معنوی خداوند آن را اعلام می‌کند. در واقع، زندگی به عنوان یک عبادت و یک پاسخ عاشقانه به حضور خداوند دیده می‌شود.

6. فنا در عشق الهی:

در عرفان اسلامی، هدف از لبیک به عشق، در نهایت فنا در ذات الهی است. در این دیدگاه، انسان برای رسیدن به کمال معنوی باید خود را در عشق الهی فانی کند تا بتواند در مقام قرب به خداوند قرار گیرد. لبیک به عشق، راهی است که انسان به مرور خود را کنار می‌گذارد و در این مسیر به «وجود حق» می‌رسد.

جمع‌بندی:

لبیک عشق در عرفان اسلامی، نه تنها یک پاسخ ساده به ندای خداوند است، بلکه مسیری است برای درک عمیق‌تر محبت و عشق الهی و تسلیم کامل در برابر اراده خداوند. این لبیک، به معنای حرکت عاشقانه و آگاهانه به سوی خداوند است، که در آن انسان تمامی وجود خود را وقف یافتن حقیقت و نزدیکی به معشوق الهی می‌کند. در این مسیر، عشق الهی به عنوان نیرویی محرکه، انسان را از دنیای مادی به سمت حقیقت و کمال معنوی هدایت می‌کند و در نهایت، انسان با لبیک گفتن به این عشق، به مقام اتحاد با حق می‌رسد.



تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۲۲
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی