رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی روح اعظم

روح اعظم

 روح اعظم نوری ز تجلّی خدا آمده است

بر لوح وجود، نقشِ ما آمده است

روحی که ز امر حق هویدا گردید

بر جان دل و جهان نما آمده است 

 

این رباعی یک بیان عرفانی و فلسفی عمیق است که با زبان شعری زیبای خود مفاهیم معنوی و تجلیات الهی را به تصویر می‌کشد. در اینجا هر یک از مصراع‌ها را شرح می‌دهیم:


مصراع اول: "نوری ز تجلّی خدا آمده است"

این مصراع به نور الهی اشاره دارد که از تجلّی خداوند به وجود آمده است. تجلّی در عرفان به معنای ظهور و تجلی حضور الهی در عالم است. نور در اینجا به عنوان نماد حقیقت، دانش، و راهنمایی الهی در نظر گرفته شده است. این نور، نه تنها حقیقت مطلق خداوند را نشان می‌دهد، بلکه مبدا تمامی کائنات و تجلیات است.


مصراع دوم: "بر لوح وجود، نقشِ ما آمده است"

در اینجا، لوح وجود به‌عنوان نماد فضای هستی و عالم به کار رفته است. در فلسفه‌های عرفانی و اسلامی، لوح محفوظ یا لوح وجود به جایی گفته می‌شود که همه چیز در آن نقش می‌بندد. این مصراع نشان‌دهنده‌ی آن است که وجود انسان یا روح آدمی در نقشه‌ای از تجلیات الهی بر این لوح نقش بسته و در حقیقت، خودِ انسان و روح او نیز تجلی خداوندی است.


مصراع سوم: "روحی که ز امر حق هویدا گردید"

در این مصراع، روحی که از "امر حق" تجلی می‌کند، به عنوان حقیقتی الهی و مقدس معرفی می‌شود. "امر حق" به معنای اراده و فرمان خداوند است که در عرفان اسلامی به معنای حقیقت الهی که به عالم تجلی پیدا می‌کند، آمده است. این اشاره دارد به این که روح انسان در اصل از خداوند آمده و در مسیر تجلی خود به جهان مادی وارد می‌شود.


مصراع چهارم: "بر جان دل و جهان نما آمده است"

این مصراع به وضوح به ظهور و تجلی روح الهی در انسان اشاره دارد. جان دل نمادی است از عمق وجود انسانی که در آن حقیقت و نور الهی تجلی پیدا می‌کند. همچنین، "جهان نما" اشاره به آن است که انسان نه تنها جان دل خود، بلکه تمام جهان را در خود می‌بیند و درک می‌کند. به عبارت دیگر، انسان به عنوان آینه‌ای از حقیقت الهی، تمام کائنات و خلقت را در خود نمایان می‌سازد.


جمع‌بندی:

این رباعی در کل بیان‌گر این است که انسان، به عنوان آینه‌ای از تجلیات الهی و نماینده‌ای از روح خداوند در جهان، دارای ویژگی‌هایی است که با نور و حقیقت الهی مرتبط است. روح اعظم در اینجا به معنای روح کلی الهی است که در انسان‌ها تجلی کرده و از طریق آن، انسان به درک حقیقت و نور الهی نائل می‌شود.

این شعر به‌طور عمیق و زیبا مفاهیم عرفانی را در قالبی شعرگونه بیان می‌کند و نقش انسان را در آینه‌ای از تجلی خداوند در عالم مطرح می‌سازد.

روح اعظم در عرفان اسلامی: نخستین مخلوق و واسطه فیض الهی

روح اعظم یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در عرفان نظری و حکمت متعالیه است که به عنوان اولین مخلوق الهی، واسطه فیض و سرچشمه آگاهی و حیات در عالم هستی شناخته می‌شود. این مفهوم در آثار ابن عربی، سهروردی، ملاصدرا، و حکمای اشراقی و صدرایی مورد بحث قرار گرفته است و ارتباط نزدیکی با عقل اول، حقیقت محمدیه و روح القدس دارد.

در این تحلیل، به بررسی دقیق تعریف، جایگاه، ارتباط با نظام هستی، تأثیر در فلسفه و عرفان، و مستندات قرآنی و حدیثی این مفهوم می‌پردازیم.

 

. تعریف روح اعظم

در عرفان اسلامی، روح اعظم همان حقیقت کلی حیات و آگاهی است که در تمام عوالم هستی جاری است. این روح، اولین موجود صادر شده از ذات الهی است و به عنوان وسیله ارتباط بین خداوند و مخلوقات عمل می‌کند.

ویژگی‌های اصلی روح اعظم:

  1. نخستین صادر از ذات حق (مشابه عقل اول در فلسفه مشاء).
  2. حامل علم الهی و واسطه در نزول فیض به عوالم پایین‌تر.
  3. منشأ همه ارواح و موجودات عالم امر (جهانی فراتر از ماده).
  4. تجلی آن در انسان کامل و پیامبران الهی به اوج خود می‌رسد.

ابن عربی در فصوص‌الحکم می‌گوید:

"روح اعظم، حقیقتی است که از عالم امر نشأت گرفته و واسطه بین حضرت حق و عالم خلق است."


۲. جایگاه روح اعظم در نظام هستی

عرفای اسلامی، هستی را به دو بخش تقسیم می‌کنند:

۱. عالم امر (عالم مجردات و عوالم ماورایی)

  • ویژگی: این عالم بدون زمان و مکان است.
  • روح اعظم متعلق به این عالم است و به عنوان نخستین مخلوق، فیض الهی را دریافت می‌کند.
  • این روح در مقام قرب الهی قرار دارد و منشأ تمامی عقول و نفوس است.

۲. عالم خلق (عالم مادی و محسوسات)

  • ویژگی: این عالم دارای زمان و مکان است.
  • روح اعظم از طریق عقول و نفوس جزئی در عالم مادی تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، روح اعظم مانند پلی میان خداوند و عوالم پایین‌تر عمل می‌کند و همه موجودات از طریق آن به فیض الهی متصل می‌شوند.


۳. ارتباط روح اعظم با عقل اول و حقیقت محمدیه

الف) روح اعظم و عقل اول

  • در فلسفه مشاء (فارابی و ابن‌سینا)، اولین صادر از خداوند، عقل اول است.
  • در عرفان، این عقل همان روح اعظم است که همه عقول و نفوس از آن نشأت گرفته‌اند.

ب) روح اعظم و حقیقت محمدیه

  • ابن عربی روح اعظم را همان حقیقت محمدیه می‌داند که نخستین مخلوق و سرچشمه فیض است.
  • در نگاه ملاصدرا، روح اعظم همان حقیقت واحدی است که در مراتب مختلف تجلی می‌یابد و در پیامبر اسلام (ص) به کمال خود می‌رسد.

این دیدگاه نشان می‌دهد که روح اعظم، همان نوری است که در قالب پیامبران و اولیای الهی تجلی می‌یابد و بالاترین مرتبه آن در وجود پیامبر اسلام (ص) است.


۴. مستندات قرآنی و حدیثی درباره روح اعظم

آیات مرتبط با روح اعظم

  1. "وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی" (اسراء: ۸۵)

    • این آیه نشان می‌دهد که روح، از عالم امر است، نه از عالم ماده.
  2. "یُنَزِّلُ الْمَلَائِکَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ" (نحل: ۲)

    • این آیه بیانگر نزول روح الهی برای هدایت انسان‌ها است.
  3. "تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا" (قدر: ۴)

    • عرفا روح در این آیه را همان روح اعظم دانسته‌اند که در شب قدر تجلی می‌کند.

احادیث مرتبط با روح اعظم

  1. حدیث "أول ما خلق الله نوری" (اولین چیزی که خدا آفرید، نور من بود)

    • در عرفان اسلامی، این نور همان روح اعظم یا حقیقت محمدیه است.
  2. حدیث نبوی: "إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الرُّوحَ قَبْلَ الْأَشْیَاءِ کُلِّهَا"

    • خداوند، روح را پیش از همه چیز آفرید.

این احادیث نشان می‌دهند که روح اعظم، نخستین مخلوق الهی و واسطه فیض میان خداوند و مخلوقات است.


۵. دیدگاه عرفای بزرگ درباره روح اعظم

ابن عربی:

  • روح اعظم، حقیقتی الهی است که در همه عوالم حضور دارد و در انسان کامل به اوج خود می‌رسد.
  • حقیقت محمدیه، همان روح اعظم است که در پیامبر اسلام (ص) متجلی شده است.

سهروردی:

  • روح اعظم را منشأ نورالانوار و واسطه فیض در جهان می‌داند.
  • او این روح را به "نور اول" تعبیر می‌کند که تمام عوالم از آن نور می‌گیرند.

ملاصدرا:

  • روح اعظم را به عنوان نخستین تعین وجودی در نظام هستی معرفی می‌کند.
  • در حکمت متعالیه، روح اعظم همان عقل اول است که با حقیقت محمدیه تطابق دارد.

۶. نتیجه‌گیری: روح اعظم، نخستین مخلوق و واسطه فیض الهی

  1. روح اعظم، نخستین مخلوق الهی است که از عالم امر صادر شده است.
  2. تمامی عقول، نفوس، و موجودات عالم از آن نشأت گرفته‌اند.
  3. این روح، واسطه بین خداوند و عالم هستی است.
  4. در عرفان ابن عربی، روح اعظم با حقیقت محمدیه یکی دانسته شده است.
  5. در فلسفه ملاصدرا، روح اعظم همان عقل اول است که نقش واسطه‌ای در نزول فیض الهی دارد.
  6. در متون اسلامی، روح اعظم به عنوان "روح من امره"، "روح القدس"، و "نور محمدی" شناخته می‌شود.

این مفهوم یکی از بنیادی‌ترین مباحث در عرفان و فلسفه اسلامی است و درک آن می‌تواند به فهم عمیق‌تر رابطه خدا، جهان، و انسان کمک کند.

 


تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۸
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی