رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی
حجاب ظلمانی
افسوس که در پرده‌ی ظلمت بودم
در بند هوس، به کام حیرت بودم
یک دم ز فروغ یار مهجور شدم
عمری ز فراق، غرق حسرت بودم

 

 

شرح "حجاب ظلمانی"

این رباعی به‌طور عمیق به مفهوم حجاب ظلمانی که در عرفان اسلامی به موانع میان انسان و حقیقت الهی اشاره دارد، پرداخته است. شاعر در این رباعی از تجربه‌ی تاریکی‌ها و غفلت‌های خود سخن می‌گوید، که در نهایت منجر به پشیمانی و حسرت در برابر خداوند و حقیقت می‌شود. حالا به بررسی هر مصراع می‌پردازیم:

مصراع اول: "افسوس که در پرده‌ی ظلمت بودم"

در این مصراع، «پرده‌ی ظلمت» به نمادی از غفلت، جهل، و اشتباهات بشری تبدیل شده است. انسان در این وضعیت قادر به مشاهده‌ی حقیقت و نور الهی نیست، زیرا ذهن و دلش در تاریکی‌ست. واژه‌ی «افسوس» حس پشیمانی و حسرت عمیق را به‌خوبی منتقل می‌کند. شاعر از گذراندن وقت در این وضعیت غمگین است و به اشتباهات خود می‌پردازد.

مصراع دوم: "در بند هوس، به کام حیرت بودم"

در این مصراع، «بند هوس» به وابستگی‌های نفسانی و دنیوی اشاره دارد. انسان در این وضعیت به خواسته‌ها و لذت‌های دنیوی خود اسیر است و نمی‌تواند درک کند که این تعلقات او را از حقیقت دور می‌کند. «کام حیرت» نیز نشان‌دهنده‌ی سردرگمی و گمراهی است؛ وقتی که فرد تحت تأثیر هوس‌ها قرار می‌گیرد، در یک نوع حیرت و سردرگمی از حقیقت باقی می‌ماند.

مصراع سوم: "یک دم ز فروغ یار مهجور شدم"

در اینجا، «فروغ یار» به نور الهی و روشنایی‌ای اشاره دارد که انسان را از تاریکی‌ها بیرون می‌آورد. این فروغ نماد حقیقت و علم الهی است. شاعر بیان می‌کند که حتی یک لحظه از این نور دور شده و «مهجور» گشته است. واژه‌ی «مهجور» به معنای بیگانه‌شدن و فاصله گرفتن از خداوند و حقیقت است.

مصراع چهارم: "عمری ز فراق، غرق حسرت بودم"

در پایان، شاعر به مرور زمان و عمر خود اشاره می‌کند که در فراق و دوری از حقیقت و خداوند سپری شده است. «فراق» نشان‌دهنده‌ی جدایی از معشوق است که در اینجا معشوق، خداوند و حقیقت است. «غرق حسرت» بیانگر حالت پشیمانی و ندامت عمیق است که انسان به دلیل دوری از حقیقت و خداوند تجربه می‌کند. شاعر در این مصراع با عمق و شدت این حسرت آشناست.

نقد و تأمل:

  • حجاب ظلمانی به معنای موانعی است که فرد را از درک حقیقت الهی و نور الهی باز می‌دارد. این موانع می‌توانند شامل غفلت، تعلقات دنیوی، شهوات و گناه باشند.
  • در این رباعی، شاعر با استفاده از واژه‌های پرده، بند، حیرت، مهجوری و فراق تصویری عمیق از تجربه‌ی انسانی که در دل تاریکی‌ها و گمراهی‌ها گیر افتاده، به دست می‌دهد.
  • این شعر حسرت و پشیمانی را به‌شکلی زیبا و عارفانه بیان می‌کند و بر اهمیت توجه به حقیقت و دوری از تعلقات دنیوی تأکید دارد.

نتیجه‌گیری:

شاعر در این رباعی به عمیق‌ترین لایه‌های روح انسان می‌پردازد و از تجربه‌ی خود در برابر ظلمت و غفلت سخن می‌گوید. حجاب ظلمانی از نظر شاعر، نه تنها یک مفهوم فلسفی، بلکه یک واقعیت روحی است که انسان در زندگی روزمره خود با آن روبرو می‌شود. این رباعی دعوت به خودآگاهی و رهایی از جهل و تعلقات دنیوی می‌کند تا انسان بتواند در نور الهی و حقیقت زندگی کند.

شرحی بر واژه عرفانی حجاب ظلمانی

حجاب ظلمانی در عرفان اسلامی

در عرفان اسلامی، مفهوم حجاب به موانعی اشاره دارد که بین انسان و حقیقت مطلق (یعنی خداوند) فاصله ایجاد می‌کنند. این حجاب‌ها مانع از درک شهودی و حضور قلبی انسان در برابر خداوند می‌شوند. عارفان بر این باورند که تا زمانی که این حجاب‌ها برداشته نشوند، انسان نمی‌تواند حقیقت را آن‌گونه که هست مشاهده کند.

حجاب‌ها در عرفان به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  1. حجاب‌های ظلمانی (حُجُب ظلمانیه)
  2. حجاب‌های نوری (حُجُب نوریه)

حجاب‌های ظلمانی، ناشی از تعلقات نفسانی و مادی هستند و فرد را در تاریکی نگه می‌دارند. در مقابل، حجاب‌های نوری مربوط به مراتب بالاتر معرفت‌اند و در عین روشنی، خود مانعی در مسیر وصول به حقیقت مطلق به شمار می‌روند.

در این نوشتار، به‌طور مفصل درباره‌ی حجاب ظلمانی و ویژگی‌های آن در عرفان اسلامی سخن خواهیم گفت.


تعریف حجاب ظلمانی

حجاب ظلمانی در عرفان به موانعی گفته می‌شود که ناشی از تعلقات مادی، شهوات، گناهان، و صفات رذیله‌ی نفسانی هستند. این حجاب‌ها، سالک را در تاریکی غفلت، جهل و وابستگی‌های دنیا نگه می‌دارند و او را از شهود حقیقت محروم می‌سازند.

ویژگی‌های حجاب ظلمانی

  1. ناشی از عالم ماده و دلبستگی‌های دنیوی:

    • دلبستگی به ثروت، قدرت، شهوت و مقام
    • غرق شدن در لذت‌های دنیوی بدون توجه به بُعد معنوی
  2. ریشه در صفات رذیله دارد:

    • تکبر، خودپسندی، حسد، بخل، کینه و غرور
    • وابستگی به هوای نفس و نادیده گرفتن حقیقت
  3. انسان را در جهل و تاریکی فرو می‌برد:

    • سالک درون خود را به‌جای نور معرفت، با ظلمت غفلت و شهوت پر می‌کند
    • این حجاب باعث می‌شود که انسان حتی نتواند درک کند که در تاریکی است
  4. مانعی برای شهود حقیقت و دریافت فیوضات الهی است:

    • انسان نمی‌تواند به درک شهودی حقایق برسد
    • فیوضات الهی که شامل الهامات، مکاشفات و دریافت معانی باطنی است، به او نمی‌رسد
  5. نیاز به مجاهده و تزکیه دارد:

    • سالک باید با ریاضت، تهذیب نفس و یاد خدا، از این حجاب‌ها عبور کند
    • عبور از حجاب ظلمانی، شرط ورود به سیر و سلوک معنوی است

مصادیق حجاب ظلمانی در عرفان

عرفا برای تبیین حجاب ظلمانی، نمونه‌های مختلفی از آن را برمی‌شمارند که عبارتند از:

۱. حجاب جهل

  • نادانی درباره‌ی حقیقت وجود، علت خلقت و مسیر سلوک
  • غفلت از هدف اصلی زندگی و گمراهی در ظواهر دنیا

۲. حجاب گناه و نافرمانی

  • اعمال ناشایست مانند ظلم، خیانت، دروغ و غیبت
  • این گناهان قلب را تیره کرده و مانع از تابش نور الهی بر آن می‌شوند

۳. حجاب شهوات و تعلقات دنیوی

  • افراط در لذات جسمانی بدون توجه به بُعد معنوی
  • دلبستگی شدید به مال، قدرت، شهرت و لذت‌های زودگذر

۴. حجاب تکبر و خودبینی

  • دیدن خود به‌عنوان مرکز هستی و نادیده گرفتن حقیقت الهی
  • تکبر، یکی از تاریک‌ترین حجاب‌ها است که مانع از تواضع و پذیرش حق می‌شود

۵. حجاب تقلید کورکورانه و تعصب

  • پیروی بدون تفکر از باورهای غلط، عادات و رسوم نادرست
  • مانع از جستجوی حقیقت و حرکت به‌سوی معرفت می‌شود

۶. حجاب کثرت و غفلت از وحدت

  • توجه بیش از حد به عالم کثرت و نادیده گرفتن وحدت وجود
  • دنیاپرستی و گرفتار شدن در توهمات متعدد، انسان را از حقیقت یگانه‌ی هستی دور می‌کند

راه‌های عبور از حجاب ظلمانی

عرفا برای عبور از حجاب‌های ظلمانی راهکارهای متعددی پیشنهاد می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. تزکیه‌ی نفس و مجاهده

    • ریاضت‌های شرعی و کنترل غرایز
    • مبارزه با صفات رذیله و جایگزین کردن آن‌ها با صفات حسنه
  2. ذکر و یاد خدا

    • مداومت بر ذکر الهی برای روشن شدن قلب
    • ذکر، نوری است که ظلمت گناه و غفلت را از بین می‌برد
  3. تفکر و معرفت‌اندوزی

    • تفکر درباره‌ی خلقت، هدف زندگی و مسیر حقیقت
    • افزایش معرفت از طریق مطالعه‌ی متون عرفانی و قرآنی
  4. صحبت با اهل معرفت و عارفان حقیقی

    • مصاحبت با عارفان و انسان‌های الهی که راه را یافته‌اند
    • پرهیز از همنشینی با انسان‌های غافل و دنیاپرست
  5. عبادت خالصانه و تهجد

    • نماز شب، تلاوت قرآن و مناجات‌های عاشقانه با خدا
    • عبادت حقیقی، روح را از تاریکی به نور می‌کشاند

تفاوت حجاب ظلمانی و حجاب نوری

در عرفان، حجاب ظلمانی و حجاب نوری هر دو مانع از شهود حقیقت هستند، اما تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند:


نتیجه‌گیری

حجاب ظلمانی یکی از بزرگ‌ترین موانع سالک در مسیر سلوک عرفانی است. این حجاب‌ها، ناشی از تعلقات مادی، گناهان، شهوات، جهل و صفات ناپسند هستند که انسان را از شهود حقیقت و دریافت انوار الهی بازمی‌دارند. عبور از این حجاب‌ها، نیازمند مجاهدت نفس، ذکر، تفکر و همراهی با اهل معرفت است.

تنها پس از رفع حجاب ظلمانی است که سالک می‌تواند به مراتب بالاتر سلوک رسیده و حتی از حجاب‌های نوری نیز عبور کند تا در نهایت به فنای فی‌الله و درک حقیقت مطلق دست یابد.

  • ۰۳/۱۱/۰۸
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی