رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی تجلی صفاتی


تجلی صفاتی
دریای صفت ناگهان طوفان شد
هر ذره‌ی جان ز عشق تو حیران شد
چون غرق تو گشتم، ز من افتاد وجود
جز نقش خدا، هر چه غم، ویران شد

 

شرح رباعی "تجلی صفاتی"

این رباعی عرفانی بیانگر یکی از مراحل سیر و سلوک عارفانه، یعنی تجلی صفاتی، است. در این مرحله، سالک شاهد ظهور صفات الهی در وجود خود است و از هر چه غیر از خداست، رهایی می‌یابد. این شعر با تصاویر قوی و زبانی روان، حرکت از شناخت صفات الهی به فنا در آن صفات را ترسیم می‌کند.

شرح مصراع‌ها

۱. دریای صفت ناگهان طوفان شد

  • "دریای صفت" اشاره به صفات الهی دارد که همچون دریایی بی‌کران است.
  • "ناگهان طوفان شد" نشان‌دهنده لحظه‌ای است که تجلی صفاتی رخ می‌دهد و دل سالک را زیر و رو می‌کند.
  • طوفان در ادبیات عرفانی نماد تحول درونی و انقلاب روحی است که عارف را از جهان مادی جدا کرده و به مرحله‌ای والاتر می‌برد.

۲. هر ذره‌ی جان ز عشق تو حیران شد

  • "هر ذره‌ی جان" نشان‌دهنده تمامی وجود سالک است که در مسیر سلوک گام برمی‌دارد.
  • "عشق تو" اشاره به عشق الهی دارد که محرک اصلی سالک در این مسیر است.
  • "حیران شد" اصطلاحی عرفانی است که به حیرت در برابر عظمت الهی اشاره دارد. سالک وقتی به درک صفات الهی می‌رسد، عقل و منطق بشری‌اش متوقف می‌شود و در حیرت عظمت پروردگار غرق می‌گردد.

۳. چون غرق تو گشتم، ز من افتاد وجود

  • "چون غرق تو گشتم" اشاره به فنا فی الصفات دارد؛ یعنی عارف در صفات الهی غرق شده و خود را دیگر نمی‌بیند.
  • "ز من افتاد وجود" یعنی سالک از خودیت و هستی مجازی جدا شده و در حقیقت الهی مستحیل شده است.
  • این بیت تأکیدی بر مفهوم فنا دارد که یکی از مهم‌ترین مراحل عرفان اسلامی است.

۴. جز نقش خدا، هر چه غم، ویران شد

  • "جز نقش خدا" اشاره به بقا بالله دارد؛ یعنی پس از فنا، آنچه در دل سالک باقی می‌ماند، فقط خداست.
  • "هر چه غم، ویران شد" یعنی تمام تعلقات دنیوی، دردها و رنج‌ها از میان رفته‌اند. این مرحله نشان‌دهنده وصال به حق است که در آن، دیگر هیچ اندوهی برای عارف باقی نمی‌ماند.

نتیجه‌گیری

این رباعی یک سیر عرفانی را نشان می‌دهد که از شهود صفات الهی (تجلی صفاتی) آغاز شده و به فنا در آن صفات و در نهایت رهایی از غم‌های دنیوی ختم می‌شود. شاعر با استفاده از تصاویر طبیعی (دریا، طوفان، غرق شدن) و مفاهیم عرفانی (عشق، حیرت، فنا، بقا)، این مسیر را به زیبایی ترسیم کرده است.

این شعر دعوتی است به رهایی از خویشتن و غرق شدن در دریای صفات الهی، که در نهایت انسان را به آرامش حقیقی می‌رساند.

 

تجلی صفاتی در عرفان یکی از مراحل اساسی در سیر و سلوک عرفانی است که در آن صفات الهی بر قلب و وجود سالک آشکار می‌شود. در این مرحله، عارف نه‌تنها افعال خداوند را درک می‌کند (مانند تجلی افعالی)، بلکه صفات الهی در او جلوه‌گر می‌شوند. این تجلی، سالک را به مرحله‌ای از شناخت و شهود می‌رساند که در آن صفاتی چون علم، قدرت، حیات، اراده، سمع و بصر الهی را در خود احساس می‌کند.

مفهوم تجلی در عرفان

در عرفان، تجلی به معنای آشکار شدن حقیقت الهی بر قلب و روح سالک است. این تجلی در مراحل مختلف سیر و سلوک رخ می‌دهد و درجات مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  1. تجلی افعالی: سالک در این مرحله متوجه می‌شود که تمامی افعال و حوادث عالم، جلوه‌ای از فعل الهی است. او می‌فهمد که خداوند فاعل حقیقی است و هر عملی در جهان، انعکاسی از قدرت و اراده اوست.
  2. تجلی صفاتی: در این مرحله، سالک نه‌تنها افعال، بلکه صفات الهی را در خود درک می‌کند. او متوجه می‌شود که علم، حیات، قدرت، اراده، شنیدن، دیدن و سایر صفات کمالی، اصل و حقیقتی الهی دارند که در مخلوقات انعکاس یافته است.
  3. تجلی ذاتی: این بالاترین مرتبه تجلی است که در آن سالک از هر گونه دوگانگی عبور کرده و به وحدت محض می‌رسد. در این مرحله، همه حجاب‌ها کنار می‌رود و عارف تنها وجود حق را شهود می‌کند.

تجلی صفاتی و ارتباط آن با فنا فی الله

در عرفان اسلامی، فنا یا نابودی در صفات الهی، مرحله‌ای از سلوک است که در آن سالک صفات بشری خود را از دست داده و در صفات خداوند مستغرق می‌شود. این مرحله، که با تجلی صفاتی همراه است، به معنای درک و تجربه مستقیم صفات الهی است. به عنوان مثال، عارفی که به این مرحله رسیده باشد، علم خود را از خدا می‌بیند، قدرت خود را از خدا می‌بیند و تمامی صفات خود را انعکاسی از صفات الهی می‌داند.

ویژگی‌های تجلی صفاتی

  • در این مرحله، سالک صفات الهی را درک می‌کند، اما هنوز به وحدت کامل نرسیده است.
  • احساس نزدیکی شدید به خداوند دارد، اما هنوز میان خود و حق نوعی تمایز قائل است.
  • صفات الهی در او بروز و ظهور می‌یابند، اما هنوز در ذات الهی فانی نشده است.
  • این مرحله، مقدمه‌ای بر تجلی ذاتی و فنا در ذات الهی است.

مقایسه تجلی صفاتی با سایر تجلی‌ها

نتیجه‌گیری

تجلی صفاتی یکی از مراحل مهم در عرفان است که در آن صفات الهی در سالک جلوه‌گر می‌شود. این مرحله، راهی برای رسیدن به فنا در صفات الهی و در نهایت فنا در ذات حق است. عرفای بزرگ این مرحله را پلی برای رسیدن به حقیقت مطلق می‌دانند و آن را یکی از گام‌های اصلی در سیر و سلوک می‌شمارند.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۸
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی