رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی وحدت شهود


وحدت شهود
در وحدت عشق، مظهر جانانیم
فارغ ز خیالِ شرک و هم ایمانیم
جز روی تو در دو عالم، ای یار، نه‌ایم
یک موج ز دریایِ وجود و جانیم

 

شرح رباعی:

این رباعی با مضمون وحدت شهود و وحدت عشق، به‌طور عمیق به مفاهیم عرفانی و وحدت وجود اشاره دارد. در اینجا هر مصراع و مفهوم آن را شرح می‌دهیم:

1. «در وحدت عشق، مظهر جانانیم»

این مصراع به مفهومی بنیادین در عرفان اشاره دارد:

  • «وحدت عشق» به این معناست که در عشق الهی، همه چیز یکی است و خود عشق به‌عنوان اصلی‌ترین جوهر هستی مطرح است. در این دیدگاه، هیچ دوگانگی‌ای بین عاشق و معشوق وجود ندارد.
  • «مظهر جانانیم» یعنی این که انسان‌های عاشق، مظاهر و تجلیات جانان (خداوند) هستند. در این دیدگاه، عاشق در جست‌وجوی معشوق و در عین حال همان معشوق است؛ به عبارتی، انسان در سیر و سلوک عرفانی به مرحله‌ای می‌رسد که خود را تنها در خدا می‌بیند و خداوند را در خود.

2. «فارغ ز خیالِ شرک و هم ایمانیم»

در این مصراع، شاعر به مفهوم توحد و پاکی از شرک اشاره دارد:

  • «فارغ از خیال شرک» به معنای رهایی از هر گونه دوگانگی و کثرت‌گرایی است. در این دیدگاه عرفانی، شرک به معنای تصور وجود کثرت و جدا بودن از خداوند است.
  • «و هم ایمانیم» اشاره به این دارد که در این وحدت، هیچ شکی در ایمان به خدا وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که انسان در حقیقت وحدت شهود قرار می‌گیرد، دیگر از هیچ عقیده و ایمان‌گذاری خارجی جدا از حقیقت بی‌نیاز است و ایمان در او به‌طور ذاتی و درونی جای می‌گیرد.

3. «جز روی تو در دو عالم، ای یار، نه‌ایم»

این مصراع به وحدت وجود اشاره دارد:

  • «جز روی تو» به این معناست که در عالم موجودات، هیچ چیزی جز خداوند وجود ندارد. وقتی شخصی به وحدت شهود دست می‌یابد، همه‌چیز را تنها در ذات خدا می‌بیند.
  • «در دو عالم» به اشاره به دو جهان، دنیای مادی و دنیای معنوی، است. در هر دو عالم، او به‌طور مطلق تنها به روی خداوند توجه دارد.
  • «ای یار»، یار در اینجا به خداوند اشاره دارد، زیرا در عرفان، خداوند را به عنوان یار و محبوب می‌شناسند.
  • در نهایت، این مصراع به این حقیقت اشاره دارد که جز خدا هیچ چیزی برای انسان معنا ندارد و تمام دنیا در حقیقت تجلیات اوست.

4. «یک موج ز دریایِ وجود و جانیم»

این مصراع به عمق و بی‌کرانی وحدت وجود اشاره دارد:

  • «یک موج» اشاره به انسانی دارد که در دریا و اقیانوس بی‌پایان وجود و جان غرق شده است. فرد در این مرحله خود را به‌طور کامل در وجود خداوند حل کرده است و هیچ جدایی و فردیتی باقی نمی‌ماند.
  • «دریای وجود و جان» به معنای تمام هستی و جوهر حقیقی است که هیچ‌چیز جدا از آن وجود ندارد. انسان در این حالت، خود را همچون موجی در دریا می‌بیند که در حقیقت جدا از دریا نیست.
  • در این دیدگاه عرفانی، انسان و خداوند همچون موج و دریا هستند: در حقیقت، موج هیچ زمانی از دریا جدا نیست.

نتیجه‌گیری:

این رباعی به‌وضوح به فلسفه‌ای عمیق در عرفان و وحدت شهود اشاره دارد که در آن انسان به جایگاه یکپارچگی با خداوند می‌رسد. شاعر از وحدت عشق، توحید در ایمان و یکی بودن با ذات الهی سخن می‌گوید. در این دیدگاه، هیچ چیزی از خداوند جدا نیست و همه‌چیز، از جمله انسان، تنها تجلیاتی از اوست. در نهایت، هر چیزی در عالم وجود، تنها در پرتو نور خداوند معنادار است و انسان در این فرآیند به یگانگی با او دست می‌یابد.

 

وحدت حضور در عرفان

وحدت حضور مفهومی در عرفان است که به درک یگانگی حق در تمام مراتب هستی اشاره دارد. در این دیدگاه، خداوند در همه جا و در همه چیز حضور دارد و هیچ مرتبه‌ای از وجود از او خالی نیست. برخلاف نظریه وحدت وجود که بیشتر به یگانگی هستی با ذات الهی می‌پردازد، وحدت حضور بر این تأکید دارد که هرچه در عالم وجود دارد، جلوه‌ای از حضور حق است و عارف کسی است که این حضور را درک کرده و در همه چیز او را مشاهده می‌کند.

 

توضیح بیشتر:

  • در نگاه عرفانی، جهان پر از نشانه‌های الهی است و کسی که به مقام وحدت حضور می‌رسد، دیگر هیچ چیزی را جدا از خداوند نمی‌بیند.
  • در این مقام، کثرت ظاهری عالم، حجاب حضور حق نیست بلکه خود نشانه‌ای از اوست.
  • این مفهوم با آیه "فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ" (هر کجا روی کنید، آنجا وجه خداست – بقره: ۱۱۵) همخوانی دارد.

تفاوت وحدت حضور و وحدت وجود:

  1. وحدت وجود: می‌گوید که حقیقت وجود، یگانه است و همه چیز ظهورات آن حقیقت‌اند.
  2. وحدت حضور: تأکید دارد که خداوند در همه جا حاضر است و هیچ چیز از دایره حضور او بیرون نیست.

نتیجه‌گیری:

درک وحدت حضور به معنای رسیدن به بینشی شهودی است که در آن هیچ دوگانگی میان خالق و مخلوق احساس نمی‌شود. عارف در این مقام، تمام جهان را محضر خداوند می‌بیند و در هر پدیده‌ای، نور حضور او را مشاهده می‌کند.



تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۷
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی