رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی مقام رجا
مقام رجا
ای دل ز گنه، اگر گرفتار شدی
با خوف و رجا، سوی دلدار شدی
در کوی خطا، اگر هزاران لغزش
با لطف خدا، سوی دادار شدی

باسمه تعالی

مقام رجا - شرح رباعی

این رباعی از نظر معنوی و عرفانی، به‌طور کلی در مورد مقام رجا، که به معنای امید به رحمت و بخشش الهی است، سخن می‌گوید. در اینجا به شرح هر مصرع می‌پردازم:


ای دل ز گنه، اگر گرفتار شدی
در این مصرع، شاعر به دل (که نمایانگر روح و نفس انسان است) خطاب می‌کند و به او توصیه می‌کند که اگر به گناه گرفتار شدی، نباید ناامید باشی. در واقع، این اشاره به شرایطی است که انسان ممکن است در آن اشتباهات و گناهان زیادی مرتکب شود، اما به هیچ‌وجه نباید از رحمت خداوند قطع امید کند. این در حقیقت آغازین مرحله در مقام رجا است که در آن فرد به جای ناامیدی، به امید و درخواست کمک از خداوند روی می‌آورد.


با خوف و رجا، سوی دلدار شدی
شاعر در این مصرع خوف و رجا را به‌طور همزمان به کار می‌برد. خوف به معنای ترس از مجازات الهی و رجا به معنای امید به رحمت و بخشش خداوند است. این دو احساس در کنار هم، نشان‌دهنده تعادل در مقام رجا هستند. انسان در مواجهه با گناه، باید از یک سو از عواقب آن بترسد (خوف) و از سوی دیگر به رحمت و بخشش خداوند امید داشته باشد (رجا). این ترکیب از خوف و رجا، در عرفان اسلامی به عنوان توازن در روحیه معنوی شناخته می‌شود.
در نهایت، این احساسات انسان را به سوی دلدار (خداوند) می‌کشاند، جایی که انسان می‌تواند از گناهانش توبه کرده و در جستجوی بخشش و محبت الهی باشد.


در کوی خطا، اگر هزاران لغزش
این مصرع اشاره به این دارد که در مسیر زندگی، انسان ممکن است مرتکب خطاها و لغزش‌های زیادی شود. با این حال، حتی در کوی خطا (مسیر اشتباه و گناه)، انسان همچنان باید امید به بخشش الهی داشته باشد. شاعر می‌خواهد بگوید که تعداد گناهان و لغزش‌ها هر چقدر هم که زیاد باشد، نباید فرد را از امید به خداوند بازدارد. اینجا نشان داده می‌شود که رحمت الهی هیچ‌گاه محدود به تعداد گناهان انسان نیست.


با لطف خدا، سوی دادار شدی
در این مصرع، شاعر تأکید می‌کند که لطف خداوند می‌تواند هر گناهی را پوشش دهد و انسان را به دادار (خداوند) بازگرداند. حتی اگر انسان در خطاها و گناهان خود غرق شده باشد، لطف خداوند می‌تواند او را از این وضعیت نجات دهد و به سوی دادار بازگرداند. این تاکید بر رحمت بی‌پایان خداوند است که در عرفان اسلامی به عنوان ویژگی برجسته خداوند شناخته می‌شود.
در اینجا، اشاره به دادار (خداوند) که در عین حال بخشنده و رحمان است، نشان‌دهنده قدرت و عظمت خداوند در بخشایش و رهایی است.


نتیجه‌گیری و پیام کلی:

رباعی شما امید به رحمت خداوند را به زیبایی در قالب شعر بیان می‌کند. در مواجهه با گناهان و اشتباهات، نباید از لطف و رحمت الهی ناامید شد، بلکه باید با خوف و رجا، یعنی با ترس از عواقب گناه و امید به بخشش خداوند، به سوی او بازگشت. این شعر به ما یادآوری می‌کند که خداوند درهای بخشش خود را برای همه باز نگه می‌دارد و هیچ گناهی نیست که رحمت او آن را نپوشاند. در نهایت، لطف خداوند انسان را از لغزش‌ها نجات می‌دهد و به سوی دادار، که همان خداوند است، باز می‌گرداند.


این رباعی به‌خوبی پیامی از امید، رحمت و توبه را منتقل می‌کند و نکته‌ای بسیار مهم در عرفان اسلامی است که انسان هیچ‌گاه نباید از رحمت خداوند قطع امید کند، حتی اگر مرتکب گناهان زیادی شده باشد.

 

مقام رجا در عرفان اسلامی

رجا در لغت به معنای امید، انتظار و آرزوی نیک است و در اصطلاح عرفانی و اخلاقی، به امیدواری نسبت به فضل، رحمت و مغفرت الهی اطلاق می‌شود. در مسیر سلوک عرفانی، رجا نیرویی محرک است که سالک را از یأس و ناامیدی حفظ کرده و او را به سوی تلاش بیشتر در طاعت و تقرب الهی سوق می‌دهد.

رجا یکی از مقامات مهم سیر و سلوک عرفانی محسوب می‌شود و در کنار خوف (ترس از خدا)، تعادل معنوی فرد را حفظ می‌کند. اگر خوف بیش از حد باشد، باعث یأس و ناامیدی می‌شود و اگر رجا بیش از اندازه باشد، منجر به غفلت و بی‌مبالاتی در اعمال خواهد شد. بنابراین، عرفا توصیه می‌کنند که خوف و رجا باید همواره در توازن باشند تا سالک در مسیر الهی به انحراف دچار نشود.


۱. مفهوم رجا در عرفان اسلامی

در عرفان، رجا امیدواری به فضل الهی است که با تلاش و عمل همراه باشد. امیدی که صرفاً یک آرزوی خیالی باشد و بدون مجاهدت و سعی در طاعت خداوند تحقق یابد، در حقیقت یک نوع غرور و فریب نفس است، نه رجا.

رجای حقیقی به معنای انتظار دریافت رحمت الهی از روی شناخت و اعتماد به کرم و بخشش خداوند است، در حالی که انسان در عمل نیز وظایف خود را انجام می‌دهد. به همین دلیل، عرفا بین رجای حقیقی و رجای کاذب تفاوت قائل شده‌اند:

  • رجای حقیقی: حالتی که شخص ضمن عمل به دستورات الهی، امیدوار به پذیرش اعمال و مغفرت الهی است.
  • رجای کاذب: حالتی که شخص بدون انجام اعمال صالح و بدون تلاش در مسیر الهی، تنها به امید بخشش و رحمت الهی تکیه کرده و در غفلت فرو می‌رود.

۲. جایگاه رجا در قرآن و حدیث

رجا در قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم‌السلام) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. خداوند در آیات متعددی بر رحمت گسترده خود تأکید کرده و انسان‌ها را از ناامیدی برحذر داشته است.

الف) آیات قرآن درباره رجا

  • "إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ" (یوسف: 87)
    «جز کافران، کسی از رحمت خدا ناامید نمی‌شود.»
  • "وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ" (اعراف: 156)
    «و رحمت من همه چیز را دربر گرفته است.»
  • "قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ" (زمر: 53)
    «بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف کرده‌اید! از رحمت خدا ناامید نشوید، که خداوند همه گناهان را می‌آمرزد، همانا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»

ب) احادیث درباره رجا

  • امام علی (ع) می‌فرمایند: "أفضل الإیمان حسن الرجاء و اجتناب الیأس"
    «برترین ایمان، نیکو داشتن رجا و دوری از ناامیدی است.»
  • پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "لو علم المذنبون ما لهم من الرحمة لماتوا طربا، ولو علم المؤمنون ما لهم من العذاب لماتوا حزنا"
    «اگر گناهکاران می‌دانستند که چه مقدار رحمت الهی شامل حال آن‌هاست، از شادی جان می‌دادند، و اگر مؤمنان از عذاب الهی آگاه می‌شدند، از شدت غم هلاک می‌شدند.»

این احادیث نشان می‌دهند که هم رجا و هم خوف باید در کنار هم باشند تا تعادل معنوی فرد حفظ شود.


۳. جایگاه رجا در سلوک عرفانی

در عرفان، رجا به عنوان یک مقام مهم از مقامات سیر و سلوک شناخته می‌شود. سالک با امید به فضل الهی، مسیر طاعت را با اشتیاق بیشتری طی می‌کند. برخی از نکات مهم درباره رجا در عرفان عبارت‌اند از:

  1. رجا، انگیزه‌بخش سالک در مسیر حق است.
    اگر فرد در مسیر سیر و سلوک فقط دچار خوف باشد، ممکن است دلسرد و مأیوس شود، اما رجا او را به حرکت در مسیر طاعت ترغیب می‌کند.

  2. رجا نباید به غفلت منجر شود.
    برخی از عارفان هشدار داده‌اند که اگر امید بدون عمل باشد، ممکن است فرد را دچار غرور و خودفریبی کند. بنابراین، رجای حقیقی همیشه همراه با مجاهدت و طاعت است.

  3. رجا، همراه با شناخت الهی است.
    عارف کسی است که با شناخت عمیق نسبت به صفات الهی، هم از خشم و غضب خداوند بیم دارد و هم به رحمت و بخشش او امیدوار است.

  4. رجا و حسن ظن به خداوند.
    در روایات آمده است که خداوند با بنده خود مطابق با گمان او رفتار می‌کند. بنابراین، داشتن رجا و امیدواری نسبت به فضل خداوند، خود یک عامل مهم در دریافت رحمت الهی است.


۴. تفاوت خوف و رجا در عرفان

عارفان خوف و رجا را دو بال پرواز در مسیر سلوک دانسته‌اند. تعادل بین این دو حالت، فرد را از انحراف دور می‌کند.

  • اگر خوف بیش از حد باشد: ممکن است سالک دچار یأس و ناامیدی شده و انگیزه خود را از دست بدهد.
  • اگر رجا بیش از حد باشد: ممکن است سالک دچار غرور و بی‌مبالاتی شود و در اعمال خود سستی کند.
  • سالک حقیقی کسی است که میان خوف و رجا تعادل برقرار کند.

نتیجه‌گیری

رجا در عرفان اسلامی، امید آگاهانه و متعهدانه به رحمت و فضل الهی است که فرد را به تلاش و مجاهدت در مسیر حقیقت سوق می‌دهد. این امیدواری نه تنها باعث آرامش قلبی می‌شود، بلکه به سالک نیرو می‌دهد تا با انگیزه و اشتیاق بیشتری در مسیر سیر و سلوک حرکت کند. با این حال، اگر رجا بدون عمل باشد، به غرور و غفلت تبدیل می‌شود و اگر خوف بیش از حد باشد، به یأس و ناامیدی منجر خواهد شد.

بنابراین، عارف حقیقی کسی است که بین خوف و رجا تعادل برقرار کرده و در عین امیدواری به رحمت الهی، در مسیر طاعت و مجاهدت کوشا باشد.



تهیه و تنظیم

دکتر علی رحالی

  • ۰۳/۱۱/۰۷
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی