رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی قبول
قبول
شروع کار سالک با قبولی است
رهایی از دل و اذن دخولی است
به معنای پذیرش در هدایت
دل سالک بری از عیب و خالی است

 

باسمه تعالی
قبول

شروع کار سالک با قبولی است
رهایی از دل و اذن دخولی است
به معنای پذیرش در هدایت
دل سالک بری از عیب و خالی است

شرح شعر:

  1. "شروع کار سالک با قبولی است"

    • این مصرع به نقطه آغازین سفر معنوی و روحانی اشاره دارد. سالک (مسیری که در جستجوی حقیقت و رشد روحانی است) باید در ابتدا پذیرای هدایت الهی و دستورات الهی باشد. "قبول" یعنی به‌طور واقعی و صادقانه، انسان باید آماده پذیرش مسیر سلوک باشد.
  2. "رهایی از دل و اذن دخولی است"

    • در این بخش، مفهوم رهایی از دل اشاره به آزادی از خواسته‌ها، تعلقات دنیوی، و خودخواهی‌های انسان دارد. سالک برای پذیرش واقعی باید از موانع درونی خود رها شود. "اذن دخولی" به معنای اجازه و مجوز ورود به مراحل بعدی سلوک است. تنها وقتی که سالک از تمام آلودگی‌های درونی رها شد، می‌تواند وارد مراحل بعدی هدایت و رشد شود.
  3. "به معنای پذیرش در هدایت"

    • این مصرع توضیح می‌دهد که قبول و رهایی به معنای پذیرش هدایت الهی است. وقتی دل سالک خالی از آلودگی‌ها و موانع باشد، می‌تواند در مسیر صحیح قرار گیرد و از راهنمایی‌های الهی بهره‌مند شود. پذیرش هدایت به معنای تسلیم به اراده و مشیت الهی است.
  4. "دل سالک بری از عیب و خالی است"

    • این بخش تصویرسازی از دل سالک را به‌طور کامل نشان می‌دهد. سالک برای وارد شدن به مرحله‌ای از هدایت و رشد معنوی باید از تمامی عیوب درونی (مثل غرور، خودخواهی، گناه، تعلقات دنیوی) پاک شود. دل او باید خالی باشد تا بتواند آماده دریافت فیض الهی و نور هدایت باشد. این به معنای طهارت درونی و آمادگی برای تجلیات الهی است.

نتیجه‌گیری:

این رباعی به زیبایی فرآیند قبول و پذیرش را در مسیر سلوک عرفانی توصیف می‌کند. از رهایی از تعلقات و موانع درونی تا آماده شدن برای هدایت الهی، تمام این مراحل به‌طور معنوی در شعر گنجانده شده است. رباعی به مخاطب یادآوری می‌کند که برای دستیابی به کمال معنوی، انسان باید از دل خود شروع کند و تمام آلودگی‌ها و تعلقات دنیوی را کنار بگذارد تا بتواند در مسیر هدایت قرار گیرد.

 

در عرفان، قبول به معنای پذیرش و دریافت فیض و لطف الهی است. این مفهوم در عرفان اسلامی به‌ویژه در تفکر صوفیانه اهمیت ویژه‌ای دارد و به معنای پذیرش هدایت الهی و وارد شدن در مسیر معنوی است که انسان را به حقیقت نزدیک‌تر می‌کند. در اینجا برخی از ابعاد و معانی مختلف قبول در عرفان آورده شده است:

1. قبول رحمت الهی

قبول به معنای پذیرش رحمت و لطف خداوند است. در عرفان اسلامی، انسان باید با دل و جان پذیرای رحمت الهی باشد و خود را آماده دریافت این فیض و هدایت کند. این پذیرش، آغاز مسیری است که در آن انسان از خودپرستی رهایی می‌یابد و به سوی خداوند حرکت می‌کند.

2. قبول هدایت الهی

قبول همچنین به معنای پذیرش هدایت الهی در زندگی فردی است. خداوند در مسیر زندگی انسان‌ها نشانه‌ها، پیامبران و حکمت‌های خود را ارسال کرده است و پذیرش این هدایت‌ها، درک آن‌ها و عمل به آن‌ها، جزو مفهوم قبول در عرفان است. این نوع پذیرش از سوی انسان به معنای اعتماد و تسلیم به اراده الهی است.

3. قبول در مسیر سلوک و تزکیه نفس

در عرفان، سلوک به معنای پیمودن راه تزکیه و پالایش روح است و برای این کار، انسان باید در برابر آموزه‌ها و تعلیمات عرفانی قبول و تسلیم باشد. این تسلیم، به معنای فراموشی خود و درک حقیقتی فراتر از دنیا است. فرد باید به‌طور کامل به تعلیمات استادان و راهنمایان معنوی خود اعتماد کند و در مسیر کمال قدم بردارد.

4. قبول از دیدگاه فقر و بی‌نصیب بودن از خود

در عرفان اسلامی، مفهوم فقر و بی‌نیازی از خود اهمیت زیادی دارد. به این معنا که انسان باید از تمام تعلقات دنیوی رها شده و خود را فقیر در برابر خداوند بداند. در این حالت، قبول یعنی انسان تمامی خواسته‌ها و خواسته‌های خود را به اراده خداوند واگذار کند و فقط از او طلب کند.

5. قبول عشق الهی

یکی از ارکان مهم در عرفان، پذیرش عشق الهی است. در این معنا، قبول به معنای پذیرش عشق بی‌پایان خداوند به دل است که به انسان قدرت می‌دهد تا از تمام تعلقات دنیوی عبور کرده و تنها در راه محبت و محبت الهی گام بردارد.

نتیجه‌گیری:

قبول در عرفان به معنای پذیرش و تسلیم در برابر فیض، هدایت، رحمت و عشق الهی است. این پذیرش، نخستین گام در سلوک عرفانی است و بدون آن، انسان نمی‌تواند به کمال معنوی برسد. همچنین، قبول در عرفان به معنای کنار گذاشتن خودپرستی و دلبستگی‌های دنیوی است تا انسان بتواند به حقیقتی عمیق‌تر و الهی‌تر دست یابد.

 

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

 



 

 



alirejali.blog.ir

  • ۰۳/۱۱/۰۷
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی