رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی تحلیل
تهلیل
هر ذره ز نور حق بصیرت گیرد
ذکر تو ز دل، غبار غفلت گیرد
"لا" نفی کند هر آنچه جز او باشد
"الا" به یقین، ره سعادت گیرد

 

شرح رباعی:

این رباعی در باب تهلیل و مفهوم آن در عرفان اسلامی سروده شده است. تهلیل به معنای نفی هر چیزی جز خداوند و اثبات وحدانیت الهی است. هر مصرع این رباعی معنای عمیق و عرفانی دارد که به تدریج انسان را از کثرت به سمت یگانگی خداوند هدایت می‌کند. در ادامه به شرح هر مصرع پرداخته می‌شود:


---

1. "هر ذره ز نور حق بصیرت گیرد"
در این مصرع، اشاره به نور حق (که همان خداوند است) شده است. هر ذره از عالم هستی و هر موجودی که در پی حقیقت است، از نور الهی بصیرت می‌یابد. بصیرت به معنای دیدن و درک حقیقت و آگاهی کامل از موجودات است. در اینجا، شاعر به ما می‌گوید که هر چیزی از عالم به واسطه نور خداوند روشن می‌شود و تنها از این طریق است که حقیقت به درستی درک می‌شود.


2. "ذکر تو ز دل، غبار غفلت گیرد"
این مصرع به ذکر خداوند و تاثیر آن بر قلب انسان اشاره دارد. ذکر خداوند باعث می‌شود که غبار غفلت از دل انسان پاک شود. غفلت به معنای فراموشی است که در اثر توجه به امور دنیوی به دل راه پیدا می‌کند. ذکر خدا این غبار را می‌زداید و دل را از کثرت دنیا و اشتباهات پاک می‌کند. در نتیجه، دل آماده می‌شود تا حقیقت را بهتر درک کند.


3. "لا" نفی کند هر آنچه جز او باشد
این مصرع به بخش اول تهلیل اشاره دارد که در آن گفته می‌شود "لا اله" (لا معبودی جز خداوند). "لا" به معنای نفی هر چیزی است که جز خداوند باشد. به عبارت دیگر، انسان وقتی به تهلیل می‌پردازد، تمامی مظاهر کثرت و چیزهای غیر از خدا را از دل خود می‌زداید و تنها خداوند را به‌عنوان معبود و حقیقت نهایی قبول می‌کند.


4. "الا" به یقین، ره سعادت گیرد
این مصرع به بخش دوم تهلیل اشاره دارد که در آن گفته می‌شود "الا الله" (جز خداوند هیچ‌کس شایسته معبود نیست). "الا" به معنای اثبات و اثبات حقیقت خداوند است. وقتی انسان در ذکر تهلیل از "لا" (نفی) استفاده کرده و از همه غیر خدا عبور می‌کند، با "الا" به خداوند توجه می‌کند و به یقین می‌رسد. در نتیجه، با یقین به وحدانیت خداوند، انسان به راه سعادت و هدایت دست می‌یابد.

 


---

نتیجه‌گیری کلی:

این رباعی به‌خوبی فرآیند تهلیل را توضیح می‌دهد که چگونه از نفی غیر خدا (کثرت) به اثبات خداوند (وحدت) می‌رسیم. ذکر خداوند دل را از غفلت پاک می‌کند، بصیرت و درک حقیقت را به انسان عطا می‌کند و در نهایت او را به راه سعادت و آرامش هدایت می‌کند. این روند معرفتی و عرفانی، از مفاهیم بنیادین در عرفان اسلامی است که در این رباعی به زیبایی گنجانده شده است.

 

تعریف تهلیل در عرفان اسلامی

تهلیل به معنای گفتن و تأمل در عبارت "لا إله إلا الله" است، که به‌عنوان شعار توحید و یگانگی خداوند شناخته می‌شود. این ذکر، اساس عرفان اسلامی و نمایانگر نفی هرگونه معبود، قدرت یا وجود مستقل جز خداوند است. عارفان تهلیل را نه تنها به‌عنوان ذکر زبانی، بلکه به‌عنوان یک تجربه روحانی عمیق و ابزار سلوک معنوی برای رسیدن به وحدت حقیقی با خداوند می‌دانند.


---

ابعاد و مراتب تهلیل در عرفان

۱. معنای لغوی و اصطلاحی:

از نظر لغوی، «تهلیل» از ریشه «هَلَّلَ» به معنای توحید ورزیدن و تصدیق یکتایی خداوند است.

در اصطلاح عرفانی، تهلیل سفری درونی است که سالک از کثرت مظاهر عالم به وحدت حقیقت الهی حرکت می‌کند.

 

---

۲. ساختار تهلیل: نفی و اثبات

ذکر «لا إله إلا الله» دارای دو بخش است:

"لا إله" (نفی): این بخش تمام وابستگی‌ها، معبودها و توهمات را که ممکن است در دل انسان به‌جز خدا جای داشته باشند، نفی می‌کند.

"إلا الله" (اثبات): پس از پاک‌سازی قلب از غیرخدا، سالک حقیقت توحید را در دل جای می‌دهد و خداوند را به‌عنوان تنها وجود حقیقی می‌پذیرد.

 

---

۳. مراتب تهلیل در عرفان:

عرفا تهلیل را به سه مرتبه اصلی تقسیم می‌کنند:

الف) تهلیل زبانی:

در این مرتبه، تهلیل صرفاً به‌عنوان ذکری زبانی بیان می‌شود. این مرحله برای مبتدیان است که با تکرار این ذکر، ذهن و زبان خود را با یاد خداوند هماهنگ می‌کنند.


ب) تهلیل قلبی:

در این مرتبه، ذکر «لا إله إلا الله» از زبان به قلب منتقل می‌شود. سالک با تمرکز قلبی و مراقبه، معنای واقعی تهلیل را درک کرده و تلاش می‌کند وابستگی‌های دنیوی را از دل بیرون کند.


ج) تهلیل وجودی:

این مرتبه عالی‌ترین درجه تهلیل است، جایی که سالک به درک و تجربه وحدت وجود می‌رسد. در این مرحله، سالک خود را فناشده در ذات الهی می‌بیند و تمام کائنات را مظاهر و تجلیات او می‌داند. تهلیل در این مرحله، ابزاری برای رسیدن به فنا فی‌الله و بقا بالله است.

 

---

۴. تهلیل به‌عنوان ریاضت عرفانی:

عارفان تهلیل را یکی از مراحل مهم ریاضت معنوی می‌دانند. سالک با ذکر تهلیل و تأمل در معنای آن، قلب و روح خود را از تعلقات دنیوی آزاد می‌کند و به حقیقت توحید نزدیک‌تر می‌شود. این ریاضت، سالک را از توجه به کثرت عالم به سوی وحدت الهی هدایت می‌کند.

 

پیوند تهلیل با مفاهیم عرفانی دیگر

الف) وحدت وجود:

تهلیل ابزاری برای درک حقیقت وحدت وجود است. عارف با نفی هرگونه استقلال و اثبات یگانگی خدا، به این درک می‌رسد که همه موجودات، تجلیات خداوند هستند و هیچ‌چیز جدا از او وجود ندارد.


ب) فنا و بقا:

تهلیل با مفهوم فنا فی‌الله (محو شدن در ذات الهی) و بقا بالله (پایداری در ذات الهی) گره خورده است. عارف با تهلیل به این باور می‌رسد که تمام موجودات فانی‌اند و تنها ذات خداوند پایدار است.


ج) توحید افعالی و صفاتی:

تهلیل نه‌تنها بر یگانگی ذات الهی تأکید دارد، بلکه یگانگی افعال و صفات خداوند را نیز بیان می‌کند. عارف در این مسیر به این درک می‌رسد که هرچه در جهان رخ می‌دهد، به اراده و قدرت الهی است.

 

---

آثار و نتایج تهلیل در عرفان:

۱. پاکسازی درون:

با نفی هرگونه معبود و اثبات خداوند، قلب انسان از وابستگی‌های مادی و تعلقات دنیوی پاک می‌شود.


۲. اتصال به خداوند:

تهلیل روح انسان را به خداوند متصل می‌کند و راهی برای تجربه حضور او در تمام لحظات زندگی است.


۳. آرامش قلبی:

ذکر «لا إله إلا الله» باعث آرامش قلب و کاهش اضطراب‌های ناشی از دلبستگی به دنیا می‌شود. خداوند در قرآن می‌فرماید:
"ألا بذکر الله تطمئن القلوب" (رعد: ۲۸)


۴. تقویت توکل و ایمان:

با درک توحید از طریق تهلیل، سالک به این باور می‌رسد که خداوند منبع اصلی قدرت و وجود است و این ایمان، توکل او را تقویت می‌کند.

 

---

نتیجه‌گیری:

تهلیل در عرفان اسلامی یکی از عمیق‌ترین ذکرها و ابزارهای سلوک معنوی است که از طریق آن سالک به حقیقت توحید دست می‌یابد. این ذکر، سالک را از ظواهر دنیوی و کثرت موجودات عبور داده و به وحدت حقیقی و فنا در ذات الهی می‌رساند. "لا إله إلا الله" نه‌تنها یک ذکر، بلکه سفری از نفی تا اثبات، از کثرت به وحدت، و از تعلق به فنا و بقاست.



تهیه و تنظبم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۲
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی