رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

 

باسمه تعالی

شرحی یر واژه عرفانی لطیفه

لطیفه
با ذکر خدا، جان و دل کن شفاف
دوری ز عدالت است ظلم و اجحاف
در سیر و سلوک لطف حق بی‌پایان
در بندگی است مهر حق و الطاف

شرح رباعی:

این رباعی به زیبایی مفاهیم عالی عرفانی را در قالبی ساده و عمیق بیان کرده است. هر یک از مصرع‌های این شعر به موضوعات بنیادی در سلوک عرفانی و اخلاق دینی اشاره دارد.

مصرع اول:

"با ذکر خدا، جان و دل کن شفاف"
در این مصرع، اهمیت ذکر خداوند به‌عنوان ابزار پاکسازی و تصفیه درونی انسان بیان شده است. ذکر خدا به معنای یادآوری پیوسته او و تمرکز بر صفات عالی‌اش، دل و جان انسان را از آلودگی‌ها و نگرانی‌های دنیوی پاک می‌کند. "شفاف" در اینجا به معنای پاکی و روشنی درونی است که از ذکر مستمر خداوند به دست می‌آید.

مصرع دوم:

"دوری ز عدالت است ظلم و اجحاف"
در این مصرع، بر لزوم پیروی از عدالت تأکید می‌شود. بیان شده که هر جا عدالت نباشد، ظلم و اجحاف (بی‌عدالتی) حاکم خواهد شد. در سلوک عرفانی، از انسان خواسته می‌شود که در اعمال و رفتار خود عدالت را رعایت کند تا از ظلم به خود و دیگران اجتناب کند. در حقیقت، عدالت کلید روحانیت و کمال است.

مصرع سوم:

"در سیر و سلوک لطف حق بی‌پایان"
این مصرع به ویژگی‌های خاص سیر و سلوک اشاره دارد. در مسیر سیر معنوی، لطف و رحمت خداوندی همیشه همراه سالک است. این لطف الهی بی‌پایان است و به سالک قدرت و انگیزه می‌دهد تا به ادامه مسیر نزدیک شدن به حقیقت و کمال بپردازد. در سلوک، انسان با پذیرش لطف و هدایت خداوند به هدایت‌های معنوی دست می‌یابد.

مصرع چهارم:

"در بندگی است مهر حق و الطاف"
این مصرع به اهمیت بندگی در ارتباط با خداوند اشاره دارد. بندگی به معنای تسلیم شدن در برابر اراده خداوند است. در این تسلیم و خضوع، انسان به مهر و محبت الهی دست می‌یابد. خداوند در هر لحظه از زندگی، الطاف خود را به بندگانش ارزانی می‌دارد، و این الطاف و مهر در بندگی و تسلیم بودن آشکار می‌شود. این بندگی نه تنها عبادت است، بلکه مسیری است که انسان را به رحمت و محبت خداوند نزدیک‌تر می‌کند.

جمع‌بندی:

این رباعی به‌طور کلی در پی آموزش و راهنمایی است برای رسیدن به کمال معنوی. از ذکر خدا و پاک‌سازی دل گرفته تا رعایت عدالت در زندگی و پذیرش الطاف الهی، همه این‌ها مسیرهای اساسی سلوک معنوی هستند که در این شعر به زیبایی و به زبان ساده بیان شده‌اند.

در پایان، شعر به انسان‌ها می‌آموزد که تنها در بندگی خدا و پذیرش هدایت الهی است که به حقیقت و کمال واقعی دست می‌یابند.

 

در عرفان اسلامی، لطیفه ربانی به نوعی الهام یا حقیقت معنوی گفته می‌شود که از جانب خداوند به دل انسان‌ها می‌رسد و می‌تواند به درک و شهود روحانی عمیق‌تری از حقیقت وجود و ارتباط با خداوند منتهی شود. این لطیفه‌ها از آن‌جا که به صورت مستقیم از عالم غیب به دل‌های پاک و بیدار الهام می‌شوند، به دقت و ظرافتی خاص شناخته می‌شوند و معمولاً تنها افراد برجسته و متعالی در مسیر سلوک عرفانی قادر به دریافت و درک آن‌ها هستند.

تعریف و مفهوم:

لطیفه ربانی در عرفان اسلامی به حقیقتی ظریف و بی‌نظیر گفته می‌شود که در دل انسان‌هایی که در مسیر سلوک معنوی گام می‌زنند، به‌ویژه کسانی که از دیدگاه عرفانی به کمال رسیده‌اند، پدیدار می‌شود. این لطایف بیشتر در دل کسانی که به درجه‌ای از پاکی و صفای درونی رسیده‌اند، تجلی می‌یابند.

لطیفه‌ها معمولاً به صورت الهاماتی غیرمستقیم و در قالب اشارات، رؤیاها، کشف‌ها یا درک‌های ناگهانی از حقیقت به دل انسان وارد می‌شوند. این الهامات گاهی به صورت نور، آگاهی‌های غیبی یا شهود معنوی تجلی پیدا می‌کنند. در این لحظات، انسان به حقیقتی فراتر از آنچه که در عالم محسوس دیده می‌شود، دست می‌یابد.

جایگاه در سلوک عرفانی:

در مسیر سلوک عرفانی، افراد به‌ویژه در مراحل بالای سیر و سلوک (که به آن‌ها مراحل تصوف یا سفرهای معنوی گفته می‌شود)، قادر به درک این لطایف ربانی می‌شوند. این مرحله در مراحل مختلفی مانند:

1. مراقبه


2. تفکر و تدبر


3. ذکر و عبادت مستمر


4. دعا و درخواست از خداوند

 

به انسان عطا می‌شود. انسان عرفانی به دلیل ارتباط مستمر و خالص با خداوند، از این لطیفه‌ها بهره‌مند می‌شود.

مثال‌ها در تاریخ عرفان:

در تاریخ عرفان اسلامی، بزرگان زیادی مانند مولانا جلال‌الدین بلخی، ابن‌عربی، حلاج و سهروردی از لطایف ربانی سخن گفته‌اند. این بزرگان در تجربه‌های عرفانی خود از دریافت الهامات و لطایف روحانی سخن گفته‌اند که باعث تحول درونی آنان شده است.

ویژگی‌های لطیفه‌های ربانی:

1. بی‌واسطه: این الهامات از عالم غیب به‌طور مستقیم به دل انسان وارد می‌شود و نیازی به واسطه ندارد.


2. ظرافت و لطافت: لطیفه‌ها به‌قدری ظریف هستند که به سختی قابل درک‌اند و تنها کسانی که در مسیر سلوک به صفای کامل رسیده‌اند قادر به درک آن‌ها هستند.


3. نورانی: این الهامات و حقیقت‌ها معمولاً به صورت نوری در دل تجلی می‌کنند که به روشنی حقیقتی الهی را می‌نمایانند.


4. غیرقابل توصیف: این الهامات به‌گونه‌ای هستند که از آن‌ها نمی‌توان به‌طور کامل با زبان بشر سخن گفت و تنها درک شهودی و عینی آن‌ها امکان‌پذیر است.

 

نتیجه‌گیری:

لطیفه ربانی در عرفان اسلامی به حقیقت‌های معنوی و الهی اطلاق می‌شود که در دل سالکین و عارفان از سوی خداوند قرار می‌گیرد و به آن‌ها درک عمیق‌تری از حقیقت وجود، خداوند و عالم غیب می‌بخشد. این لطایف به عنوان بخش‌های ظریف و نورانی از حقیقت الهی به حساب می‌آیند که در مسیر سلوک عرفانی برای کسانی که در جستجوی حقیقت و قرب الهی‌اند، تجلی می‌کنند.

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۱
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی