رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی رجعت
رجعت
رجعت به دو معناست در این کون و مکان
گاهی به زمین است، گهی عرش و نشان
قطعا که همه به سوی حق برگردند
راهی به سوی حقیقت است و یزدان

 

شرح کلی رباعی:

این رباعی با زبانی عرفانی و فلسفی به موضوع رجعت، یعنی بازگشت انسان به اصل خود، پرداخته است. شاعر تلاش کرده است با بیانی موجز و زیبا، دو جنبه از رجعت را که در عرفان و معارف دینی مطرح است، به تصویر بکشد.


---

شرح مصرع‌ها:

مصرع اول: رجعت به دو معناست در این کون و مکان

در این مصرع، شاعر به مفهوم «رجعت» به عنوان پدیده‌ای که دو جنبه دارد، اشاره می‌کند. واژه «کون و مکان» به معنای هستی و جهان مادی و معنوی است. این عبارت عمق فلسفی خاصی دارد و نشان می‌دهد که رجعت نه‌تنها در عرصه زمینی (حیات و مرگ) بلکه در ابعاد معنوی و الهی نیز مطرح است.


---

مصرع دوم: گاهی به زمین است، گهی عرش و نشان

این مصرع دو نوع رجعت را بیان می‌کند:

1. رجعت به زمین: این نوع بازگشت به معنای بازگشت جسمانی به زندگی (مثلاً در قیامت یا تولد دوباره) است.


2. رجعت به عرش و نشان: این رجعت جنبه‌ای معنوی دارد و به بازگشت روح انسان به منبع اصلی (خالق و حقیقت مطلق) اشاره دارد. «نشان» می‌تواند به معنای هدف یا مقصد نهایی باشد که در اینجا به سوی کمال و حقیقت الهی است.

 


---

مصرع سوم: قطعاً که همه به سوی حق برگردند

شاعر در اینجا به آموزه قرآنی و دینی اشاره دارد: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» (ما از خدا هستیم و به سوی او بازمی‌گردیم). این مصرع بر جنبه حتمی و قطعی بازگشت تأکید دارد. تمام موجودات، چه بخواهند و چه نخواهند، سرانجام به سوی حقیقت و خالق خود بازمی‌گردند.


---

مصرع چهارم: راهی به سوی حقیقت است و یزدان

این مصرع جمع‌بندی زیبایی از پیام شعر است. شاعر نشان می‌دهد که رجعت، راهی است که انسان‌ها را به سوی حقیقت و خداوند (یزدان) هدایت می‌کند. در اینجا رجعت نه‌تنها یک بازگشت ساده، بلکه سفری معنوی و کمال‌گرا تعریف شده است که هدف نهایی آن رسیدن به ذات الهی است.


---

پیام کلی شعر:

این رباعی به زیبایی مفاهیم عمیق دینی و عرفانی را در خود جای داده است. پیام اصلی آن این است که زندگی انسان تنها به این دنیا ختم نمی‌شود و بازگشتی اجتناب‌ناپذیر به سوی خداوند وجود دارد. این بازگشت می‌تواند جسمانی یا روحانی باشد و در نهایت هدف آن رسیدن به حقیقت و کمال است.


---

زیبایی‌های هنری:

1. زبان فاخر: استفاده از واژه‌هایی مانند «کون و مکان»، «عرش»، «نشان» و «یزدان» حس عرفانی و فلسفی شعر را تقویت کرده است.


2. تصاویر معنوی: تضاد میان «زمین» و «عرش» و اشاره به «نشان» تصویری زیبا از مسیر بازگشت انسان به حقیقت ارائه می‌دهد.


3. انسجام مفهومی: تمام مصرع‌ها در یک راستا هستند و پیام شعر به شکلی منظم و هماهنگ منتقل شده است.

 


---

جمع‌بندی:

این رباعی، با بیان موجز و پرمعنای خود، مفاهیمی عمیق و ارزشمند از رجعت و بازگشت به سوی خداوند را در قالبی زیبا بیان می‌کند. مضمون آن برگرفته از آموزه‌های دینی و عرفانی است و مخاطب را به تفکر و تأمل درباره هدف نهایی حیات دعوت می‌کند.

 

 

 

رجعت در عرفان به معنای بازگشت روح به دنیا یا حرکت دوباره انسان به سوی مرتبه‌ای از کمال یا حقیقت است. این مفهوم، برخلاف برداشت‌های ظاهری یا فقهی، در عرفان جنبه‌ای عمیقاً معنوی و باطنی دارد. در اینجا، به تفصیل ابعاد مختلف رجعت از دید عرفان توضیح داده می‌شود:

1. ماهیت رجعت در عرفان

رجعت از منظر عرفا بیشتر به معنای بازگشت به حقیقت اصلی انسان و منبع الهی است. انسان در مسیر حیات خود، از مقام قرب الهی فاصله می‌گیرد و در نتیجه، هدف او بازگشت به همان حقیقت ازلی است. این رجعت نه تنها در جهان پس از مرگ، بلکه در همین زندگی دنیوی و از طریق سلوک عرفانی نیز ممکن است محقق شود.

2. رجعت به عنوان بازگشت روحانی

در عرفان، رجعت نوعی حرکت درونی به سوی اصل و منشأ الهی است. انسان از نزد خداوند آمده و به سوی او بازمی‌گردد. این بازگشت در قرآن نیز مورد اشاره قرار گرفته است:

> «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
(ما از خداوند هستیم و به سوی او بازمی‌گردیم).

 

از این دیدگاه، رجعت، بازگشت به وحدت و حقیقت الهی است که انسان در مسیر دنیوی به واسطه گناهان و غفلت از آن دور شده است.

3. ابعاد مختلف رجعت در عرفان

الف) رجعت برای تکامل نفس

عرفا معتقدند که روح برخی افراد پس از مرگ ممکن است دوباره به دنیا بازگردد تا نقص‌های خود را جبران کرده و به کمال برسد. این بازگشت می‌تواند برای اصلاح اعمال یا تکمیل مسیری باشد که در حیات قبلی ناتمام مانده است. این دیدگاه با مفاهیمی مانند تناسخ در برخی مکاتب شرقی شباهت دارد، اما در عرفان اسلامی تناسخ به معنای رایج آن پذیرفته نیست و رجعت بیشتر به صورت معنوی و متعالی درک می‌شود.

ب) رجعت برای هدایت دیگران

برخی عرفا به این باورند که اولیای الهی و انسان‌های کامل، پس از مرگ ممکن است به اراده الهی به دنیا بازگردند تا در جهت هدایت انسان‌ها یا انجام مأموریت الهی ایفای نقش کنند. این نوع رجعت نه برای تکامل خود فرد، بلکه برای اجرای وظایف معنوی است.

ج) رجعت به عنوان تحقق عدالت الهی

رجعت در عرفان گاه به مفهوم تجربه دوباره نتایج اعمال پیشین در دنیا تعبیر می‌شود. این دیدگاه بر این باور است که برخی افراد به دنیا بازمی‌گردند تا نتایج اعمال خوب یا بد خود را تجربه کنند. این بازگشت نوعی عدالت الهی است که در قالب رجعت رخ می‌دهد.

د) رجعت به حقیقت وجودی

یکی از مهم‌ترین معانی رجعت در عرفان، بازگشت انسان به حقیقت وجودی خود است. انسان در مسیر سلوک عرفانی با تزکیه نفس و عبور از حجاب‌های ظلمانی، به مقام قرب الهی بازمی‌گردد. این بازگشت نوعی تولد دوباره معنوی است که با شناخت حقیقت نفس و شهود حقیقت الهی همراه است.

4. رجعت در قرآن و عرفان اسلامی

عرفا، رجعت را ریشه‌دار در آموزه‌های قرآنی می‌دانند. آیاتی مانند:

> «کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ»
(همان‌طور که شما را آفریدیم، بازمی‌گردید)
نشان می‌دهد که انسان در یک چرخه الهی از آغاز به سوی انجامی بازمی‌گردد که همان حقیقت ازلی است.

 

5. رجعت به عنوان استعاره‌ای عرفانی

در عرفان، رجعت گاه به عنوان یک مفهوم سمبلیک برای توصیف بازگشت از گمراهی به هدایت و از دوری به نزدیکی تعبیر می‌شود. در این معنا، رجعت در همین زندگی دنیوی رخ می‌دهد و به معنای توبه، بازگشت به فطرت پاک انسانی، و یافتن مسیر حق است.

6. تمایز رجعت با تناسخ

گرچه مفهوم رجعت ممکن است به تناسخ شباهت داشته باشد، اما در عرفان اسلامی این دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند. در تناسخ، روح انسان پس از مرگ در جسم دیگری حلول می‌کند و این فرایند ممکن است بی‌پایان باشد. اما در رجعت، بازگشت روح به دنیا هدف‌دار و تحت اراده الهی است و جنبه تکاملی و معنوی دارد.

7. رجعت در آثار عرفانی

بسیاری از عرفا در آثار خود به رجعت اشاره کرده‌اند. برای مثال:

مولانا در مثنوی معنوی به بازگشت انسان به اصل خود اشاره می‌کند و این بازگشت را نوعی رجعت می‌داند. او می‌گوید:

> بازگرد ای دوست، بازآ ای حبیب / ای دوای جمله علت‌های ما

 

ابن عربی نیز در آثار خود به رجعت به عنوان بازگشت به حقیقت الهی پرداخته و آن را بخشی از حرکت کلی جهان به سوی وحدت الهی می‌داند.


8. نتیجه‌گیری

رجعت در عرفان، مفهومی گسترده و عمیق است که به بازگشت روح به دنیا، حرکت به سوی کمال، یا بازگشت انسان به حقیقت ازلی خود تعبیر می‌شود. این مفهوم در لایه‌های مختلف عرفان، از توبه و تحول درونی تا تکامل معنوی پس از مرگ، بررسی می‌شود و در نهایت هدف آن، رسیدن به حقیقت الهی و کمال مطلق است.

 


تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۱
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی