رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

مجموعه رباعیات واژه‌های عرفانی (۳۶) – متن و شرح

۱. نردبان سلوک

متن:
بگذر ز گناه، چون صفا پیدا شد
در وادی عشق، رهنما پیدا شد
بر پله‌ی اولِ سلوک عاشق
با توبه و اشک، کبریا پیدا شد

شرح:
این رباعی نخستین گام در سلوک عرفانی را توبه و پاکی از گناه معرفی می‌کند. انسان با ترک گناه، به صفای درون می‌رسد و در مسیر عشق الهی، راهنما را می‌یابد. اشک و توبه، همانند نردبانی هستند که انسان را به درک حضور الهی (کبریا) نزدیک می‌کنند.


۲. روح

متن:
این روح که از عالم بالا آمد
چون نور ز سرچشمه‌ی معنا آمد
باید که ز بند جسم، آزاد شود
چون موج که از بحر، به دریا آمد

شرح:
روح انسانی از عالم مجرد و ملکوتی آمده و مانند نوری از سرچشمه‌ی حقیقت است. اما در قید جسم و مادیات گرفتار می‌شود. آزادی آن در بازگشت به اصل خویش است، همان‌گونه که موج از دریا برخاسته و دوباره در آن محو می‌شود. این بازگشت، همان فنای فی الله است.


۳. دل

متن:
دل خانه‌ی عشق است، خرابش مکنید
غیر از رخ یار، در حجابش مکنید
گر گرد گناه آید و بنشیند
جز اشک سحرگاه، جوابش مکنید

شرح:
دل، معبد عشق الهی است و نباید آن را با چیزهای بی‌ارزش آلوده کرد. حجاب‌هایی مانند دلبستگی به غیر خدا، نور عشق را می‌پوشانند. اگر غبار گناه بر دل بنشیند، تنها اشکِ خالصِ سحرگاهی می‌تواند آن را پاک کند. این رباعی اشاره‌ای به مقام توبه و تهذیب نفس دارد.


۴. هوای عشق

متن:
هر شب به هوای تو نظر می‌جویم
بر کوی تو با اشک گذر می‌جویم
چون ماه که در شبِ سیه سرگردان
دل را به امید حق، سحر می‌جویم

شرح:
عاشق حقیقی در شب‌های تاریک هجران، با اشتیاق و اشک، در جست‌وجوی معشوق است. همان‌گونه که ماه در تاریکی در پی نور است، دل سالک نیز با امید به وصال، سحرگاهان حقیقت را می‌جوید. این رباعی اشاره‌ای به مقام شب‌زنده‌داری و سحرخیزی در عرفان دارد.


۵. هجران

متن:
دوری تو سوخت استخوانم، ای یار
دیگر نَبُوَد مرا توانم، ای یار
گفتی که وصال در پی هجران است
آخر چه زمان رسد زمانم، ای یار؟

شرح:
هجران، سخت‌ترین امتحان عشق الهی است که موجب سوز و گداز درونی سالک می‌شود. اما عارفان می‌دانند که هر هجرانی، سرانجام به وصال می‌رسد. در اینجا، شاعر با لحنی ملتمسانه از معشوق می‌پرسد: این وصال وعده داده‌شده، کی فرا خواهد رسید؟


۶. عالم مثال

متن:
عالم چو خیالی است در عین وجود
بی‌صورت و بی‌رنگ، ولی پر ز شهود
تصویر حقایق است در پرده‌ی وهم
نقشی است که از عالم معناست نمود

شرح:
این رباعی به عالم مثال اشاره دارد، که نه کاملاً مادی و نه کاملاً مجرد است. این عالم، واسطه‌ای است که حقایق معنوی را به شکلی خیالی و شهودی نمایش می‌دهد. بنابراین، جهان مادی را می‌توان انعکاس حقایق عالم بالا در پرده‌ی خیال دانست.


۷. بقا

متن:
چون قطره ز خود فنا شدم در دریا
دیدم که بقاست در فنا، در معنا
باقی شدم و فنا شد این هستی‌ها
دیگر نرسد مرگ به جانم هرجا

شرح:
سالک وقتی از هویت فردی خود فانی شود، در دریای وحدت غرق می‌شود. اما در این فنا، بقای حقیقی را می‌یابد. این همان مقام بقا بالله است که در آن، عارف به حقیقت جاودانگی روح دست می‌یابد و از قید مرگ و نابودی رها می‌شود.


۸. وصل

متن:
رفتم ز خود و به وصل، مهمان گشتم
آشفته ز سودای تو، حیران گشتم
در وادی عشق، هستی‌ام محو تو شد
دیدم که به جز تو، همه نسیان گشتم

شرح:
وصل به حقیقت، زمانی رخ می‌دهد که سالک از خود و تعینات فردی عبور کند. در این حالت، او در حیرت و جذبه‌ی عشق الهی غرق می‌شود و همه‌چیز را جز حقیقت یگانه، فراموش می‌کند. این مرحله، نهایی‌ترین منزل عرفانی است.


۹. هو

متن:
جز "هو" همه نقش سایه بر دیوار است
هر چیز به جز او، عدم و پندار است
چون پرده برافتد ز جمال ازلی
بینیم که "هو" اصل همه‌ی اسرار است

شرح:
این رباعی بیانگر مفهوم وحدت وجود است. همه‌ی مخلوقات، سایه‌هایی زودگذر هستند، اما تنها ذات حق (هو) حقیقت مطلق است. با برداشته شدن پرده‌ی غفلت، روشن می‌شود که تمام هستی، جلوه‌ای از اوست.


۱۰. نور فنا

متن:
چون موج شدم که غرق دریا گردم
چون ذره شدم که سوی بالا گردم
چون نور فنا رسید در جانم
رفتم ز وجود و غرق یکتا گردم

شرح:
در این رباعی، فرایند فنا فی الله به زیبایی به تصویر کشیده شده است:

  • موج شدن: غرق شدن در دریای وحدت
  • ذره شدن: رهایی از ثقل دنیا و حرکت به سوی نور
  • نور فنا: تجلی خاص الهی که سالک را از خود فانی می‌کند
  • رفتن ز وجود: عبور از هستی مجازی و یکی شدن با حقیقت مطلق

جمع‌بندی

این مجموعه، مفاهیم کلیدی عرفان اسلامی را از نردبان سلوک تا نور فنا و وحدت وجود، با زبانی شیوا و پرمغز بیان می‌کند.

هر رباعی، یک واژه‌ی عرفانی را توضیح داده و راهی برای درک سلوک الی الله ارائه می‌دهد. این سبک، علاوه بر تأثیر ادبی، نوعی آموزش عرفانی نیز محسوب می‌شود.

این مجموعه از نظر محتوا، ساختار و انسجام، یکی از نمونه‌های برجسته‌ی رباعیات عرفانی است.

  • ۰۳/۱۱/۲۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی