رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی نفس ملهمه


نفس مُلْهَمه
این چه نفسی است که آرام کند سودا را
می‌برد از دلِ من وسوسه و غم‌ها را
می‌نماید ره حق، در دل و بر احوالم
ملهمه هدیه‌ی یزدان بُوَد و تقوا را

 

 

نفس مُلْهَمه در عرفان اسلامی

در عرفان اسلامی، نفس مُلْهَمه یکی از مراتب سیر و سلوک الی‌الله است که در آن، نفس انسان به حالت دریافت الهامات و اشراقات ربانی نائل می‌شود. این مرتبه، حد واسط بین نفس لوّامه (که انسان را سرزنش می‌کند) و نفس مطمئنه (که به آرامش کامل رسیده است) محسوب می‌شود. در این مرحله، فرد همچنان درگیر کشمکش میان خیر و شر است، اما تمایل او به نیکی و تقوا قوی‌تر شده و زمینه‌ی دریافت نور هدایت الهی در او فراهم می‌شود.

این مفهوم برگرفته از آیه ۸ سوره شمس است:

"فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا"
(پس [خدا] فجور و تقوا را به او الهام کرد.)

در این آیه، الهام به‌معنای نوعی آگاهی درونی و شناخت فطری از خیر و شر است که خداوند در وجود انسان قرار داده است. این مرحله از نفس نشان‌دهنده‌ی آن است که سالک پس از مجاهده‌ی فراوان، به مقام درک و شهود حقایق الهی رسیده و می‌تواند الهامات الهی را دریافت کند.


مراتب نفس در عرفان و جایگاه نفس مُلْهَمه

بر اساس آموزه‌های اسلامی و عرفانی، نفس انسانی دارای هفت مرتبه‌ی اصلی است که مسیر تکامل معنوی را نشان می‌دهند:

  1. نفس امّاره → نفسی که انسان را به گناه و شهوات فرمان می‌دهد.
  2. نفس لوّامه → نفسی که انسان را پس از گناه سرزنش می‌کند و او را به توبه فرامی‌خواند.
  3. نفس مُلْهَمه → نفسی که به الهامات الهی دست یافته و بین فجور و تقوا تمایز قائل می‌شود.
  4. نفس مطمئنه → نفسی که به آرامش الهی رسیده و تسلیم اراده‌ی خداوند شده است.
  5. نفس راضیه → نفسی که از مقام تسلیم به مقام رضایت از قضا و قدر الهی رسیده است.
  6. نفس مرضیه → نفسی که نه‌تنها خود راضی است، بلکه خداوند نیز از او راضی است.
  7. نفس کامله → بالاترین مرتبه‌ی نفس که به مقام فنا فی‌الله و بقا بالله می‌رسد.

نفس مُلْهَمه در این سیر، نقطه‌ی گذار از مجاهده‌ی شدید نفس به سوی دریافت الهامات الهی است.


ویژگی‌های نفس مُلْهَمه در عرفان اسلامی

  1. الهام از سوی خداوند

    • نفس در این مرتبه، الهامات الهی را دریافت می‌کند و به درک بالاتری از حقیقت می‌رسد.
  2. تمایز بین خیر و شر

    • انسان در این مرحله، توانایی تفکیک بین فجور (فساد و انحراف) و تقوا (پاکی و پرهیزگاری) را پیدا می‌کند.
  3. میل به طهارت و پاکی باطنی

    • فرد در این مرحله از شهوات و خواسته‌های نفسانی فاصله می‌گیرد و به تزکیه‌ی نفس تمایل بیشتری دارد.
  4. جهاد مداوم با وسوسه‌های نفسانی

    • نفس امّاره همچنان در تلاش است تا سالک را از مسیر خارج کند، اما در این مرحله، سالک قدرت بیشتری در مهار آن دارد.
  5. آمادگی برای پذیرش نور معرفت

    • فرد در این مرتبه، وارد دنیای مکاشفه و شهود می‌شود و حقایقی را که پیش‌تر برای او پنهان بودند، آشکارا درک می‌کند.

نفس مُلْهَمه در مسیر سلوک عرفانی

سالک پس از گذر از مرحله‌ی نفس امّاره و نفس لوّامه، وارد مرتبه‌ی نفس مُلْهَمه می‌شود. این مرحله، نقطه‌ی عطفی در سیر و سلوک است، زیرا فرد علاوه بر اینکه هنوز با وسوسه‌های نفسانی درگیر است، اما به الهامات الهی و نشانه‌های هدایت دست یافته و از درون، نیرویی برای مقاومت در برابر شرور دریافت می‌کند.

این مرتبه، دروازه‌ای برای ورود به نفس مطمئنه است؛ یعنی اگر سالک بتواند بر کشمکش‌های درونی فائق آید و کاملاً تسلیم اراده‌ی الهی شود، به آرامش درونی و یقین خواهد رسید.


چگونه نفس امّاره به نفس مُلْهَمه تبدیل می‌شود؟

برای رسیدن به مرتبه‌ی نفس مُلْهَمه، باید مجاهده‌ی نفس و تزکیه‌ی روح انجام داد. راهکارهای اصلی برای این سیر عبارت‌اند از:

۱. تزکیه‌ی نفس و پاک‌سازی درون

  • پرهیز از گناه، توبه‌ی مداوم، و تقویت تقوا

۲. ذکر و یاد خدا (ذکر قلبی و زبانی)

  • مداومت بر اذکار الهی که سبب نورانیت قلب و دفع وسوسه‌های شیطان می‌شود.

۳. مراقبه و محاسبه‌ی نفس

  • بررسی روزانه‌ی اعمال و نیات، کنترل افکار و رفتارهای نفسانی

۴. خلوت و عبادت خالصانه

  • تمرین عبادت شبانه، مناجات با خدا، و خلوت‌های عرفانی

۵. مطالعه‌ی متون عرفانی و هم‌نشینی با اهل معرفت

  • استفاده از راهنمایی‌های عارفان و استادان سلوک، انس با قرآن و نهج‌البلاغه

۶. تفکر در حقیقت دنیا و آخرت

  • اندیشیدن درباره‌ی ماهیت فانی دنیا و عظمت حقیقت الهی

نفس مُلْهَمه در متون عرفانی

در متون عرفانی، نفس مُلْهَمه به نور هدایت درونی تشبیه شده است که پس از عبور از تاریکی‌های نفس امّاره و اضطراب‌های نفس لوّامه، در قلب سالک طلوع می‌کند. مولانا در مثنوی معنوی می‌گوید:

چون که دل را پاک بینی، بی‌حجاب / بی‌قیاس اندر بیابی آفتاب

یعنی هنگامی که انسان قلب خود را از آلودگی‌ها پاک کند، نور حقیقت بدون هیچ حجابی در آن تجلی خواهد کرد.


نتیجه‌گیری

نفس مُلْهَمه مرحله‌ای از رشد معنوی است که در آن، سالک آماده‌ی دریافت الهامات الهی و اشراقات ربانی می‌شود. این مرحله، نشان‌دهنده‌ی عبور از وسوسه‌های شدید نفسانی و ورود به فضایی از معرفت و آگاهی درونی است. سالک در این مرتبه، همچنان با کشمکش‌های درونی مواجه است، اما به قدرت تمیز بین خیر و شر دست یافته و قدم‌های محکمی در مسیر کمال برداشته است.

اگر سالک در این مسیر استقامت کند، می‌تواند به مراتب بالاتر، یعنی نفس مطمئنه، نفس راضیه، و نهایتاً نفس کامله دست یابد و به مقام فنا فی‌الله و بقا بالله برسد.



تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۲۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی