رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی ماه جلال

ماه جمال
ای ماه جمال حق، فروزان گشتی
در سینه‌ی عاشقان، درخشان گشتی
گر نور تو بر دلم بتابد یک دم
بر جان و دلم، مهر تابان گشتی

 

شرح و تفسیر رباعی "ماه جمال"

ای ماه جمال حق، فروزان گشتی

  • در عرفان اسلامی، "ماه جمال" نماد جمال و زیبایی الهی است که در عالم هستی تجلی دارد. این مصرع بیانگر آن است که این جمال حق همچون ماهی درخشان بر دل‌های مشتاقان می‌تابد و هدایتگر آن‌ها می‌شود.

در سینه‌ی عاشقان، درخشان گشتی

  • عاشقان حقیقی کسانی‌اند که با دل پاک و عشق الهی به دنبال معرفت و حقیقت‌اند. این مصرع نشان می‌دهد که نور جمال الهی در قلب آنان ظهور می‌یابد و دل‌هایشان را روشن می‌کند. این درخشش باطنی نشان‌دهنده‌ی قرب و وصال به حقیقت است.

گر نور تو بر دلم بتابد یک دم

  • این مصرع بیانگر شوق سالک برای دریافت نور الهی است. نور جمال الهی اگر حتی لحظه‌ای بر دل انسان بتابد، می‌تواند تمامی حجاب‌های نفسانی را کنار بزند و حقیقت را برای او آشکار کند. این همان حالاتی از تجلی و شهود است که عارفان در مسیر سلوک تجربه می‌کنند.

بر جان و دلم، مهر تابان گشتی

  • در این مصرع، مهر تابان به خورشید حقیقت و عشق الهی اشاره دارد. وقتی نور الهی بر دل سالک بتابد، نه‌تنها دل او روشن می‌شود، بلکه جانش نیز سرشار از محبت، معرفت و حقیقت می‌گردد. این همان وحدت با نور الهی است که نتیجه‌ی سیر و سلوک در مسیر حقیقت است.

جمع‌بندی

این رباعی مفهوم تجلی نور الهی در قلب سالک را به زیبایی بیان کرده است. ابتدا ماه جمال الهی را به تصویر می‌کشد، سپس تأثیر آن بر عاشقان را بیان می‌کند، در ادامه اشتیاق سالک برای دریافت این نور را مطرح می‌کند و در پایان، نتیجه‌ی این تجلی را که تبدیل‌شدن به مهر تابان است، نشان می‌دهد.

این شعر نشان‌دهنده‌ی سیر سالک از طلب تا وصال است که ابتدا در طلب نور جمال الهی است، سپس این نور در دل او تجلی می‌کند و در نهایت، خود او نیز پرتوی از آن نور می‌شود.

 

ماه جمال در عرفان اسلامی

در عرفان اسلامی، "ماه جمال" مفهومی پررمز و راز است که به تجلّی زیبایی الهی، نور حقیقت، و مقام شهود عرفانی اشاره دارد. این ترکیب از دو واژه‌ی "ماه" و "جمال" ساخته شده که هر دو دارای معانی عمیق عرفانی‌اند:

  • "ماه" نمادی از نور، هدایت، انعکاس حقیقت، و قلب انسان است. در متون عرفانی، ماه گاه به جلوه‌ی الهی در آینه‌ی هستی و گاه به دل سالک که نور حقیقت را منعکس می‌کند تشبیه شده است.
  • "جمال" در اصطلاح عرفانی، صفت زیبایی مطلق خداوند است که در مقابل "جلال" (عظمت و هیبت الهی) قرار دارد. جمال به معنای لطف، رحمت، و زیبایی بی‌حد الهی است که عاشقان حق در لحظات کشف و شهود آن را درک می‌کنند.

بنابراین، "ماه جمال" به جلوه‌ی خاصی از ظهور الهی اشاره دارد که در آن نور حقیقت در قالب زیبایی، رحمت، و لطافت تجلی می‌یابد.


۱. ماه جمال به‌عنوان نماد تجلی الهی در هستی

در عرفان، خداوند دارای دو جلوه‌ی اصلی است:

  1. جلال (هیبت، قهر، عظمت، و شکوه)
  2. جمال (رحمت، مهربانی، عشق، و زیبایی)

"ماه جمال" به جنبه‌ی زیبایی‌شناختی و لطیف ظهور الهی اشاره دارد. همان‌طور که ماه در آسمان تاریکی را می‌شکافد و نور می‌پراکند، جلوه‌ی جمال الهی نیز باعث روشنی و هدایت دل‌های اهل معرفت می‌شود.

از دیدگاه عرفا، جهان آینه‌ای است که خداوند در آن تجلی کرده است. ماه، یکی از روشن‌ترین مظاهر این تجلی است و نمادی از حقیقتی است که در تاریکی‌های جهل و ناآگاهی می‌درخشد.

مولوی:
چون مه و خورشید، روشنی از وی بگیر
بی‌نشان آمد، بلیک از خود مگیر

در اینجا، ماه و خورشید نماد جلوه‌های الهی‌اند که روشنی‌بخش جان انسان هستند.


۲. ماه جمال به‌عنوان وصف پیامبر (ص) و اولیای الهی

در ادبیات عرفانی، "ماه جمال" اغلب برای توصیف پیامبر اسلام (ص) و ائمه‌ی معصومین (ع) به کار می‌رود. آنان آیینه‌های تمام‌نمای صفات الهی هستند و نور جمال خداوند را به جهانیان می‌رسانند.

حافظ:
ماه رخسار تو تا در نظر ما آمد
حسن خورشید فرو ماند و هوا برگردید

در این بیت، حافظ جمال معشوق حقیقی (که می‌تواند خداوند، پیامبر یا امام باشد) را به ماه تشبیه کرده و آن را برتر از خورشید دانسته است.

همچنین در نعت‌های عرفانی، ماه جمال به چهره‌ی نورانی پیامبر (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) نسبت داده می‌شود. آنان به‌مثابه‌ی ماهی هستند که نور معرفت و هدایت را به بشریت می‌رسانند

 

 

۳. ماه جمال و مقام قلب در سیر و سلوک

یکی از تفاسیر مهم در عرفان اسلامی این است که قلب انسان آینه‌ای است که نور حقیقت را منعکس می‌کند. اگر این آینه صیقلی شود، ماه جمال در آن جلوه‌گر خواهد شد.

در این معنا:

  • ماه جمال همان حقیقت الهی است که در قلب انسان تجلی می‌یابد.
  • دلِ سالک، آینه‌ای است که می‌تواند انعکاس این نور را دریافت کند.
  • هرچه دل از حجاب‌های نفسانی پاک‌تر شود، نور الهی را شفاف‌تر منعکس خواهد کرد.

مولانا:
در شب دل، مهِ ما جلوه نموده است
نور جمال او شب را چو روز کرد

این بیان نشان می‌دهد که ماه جمال در قلب عارف ظهور می‌کند و تاریکی‌های جهل و غفلت را می‌زداید.


۴. ماه جمال و عشق عرفانی

در بسیاری از اشعار عرفانی، "ماه جمال" به معشوق حقیقی (یعنی خداوند) اشاره دارد.

حافظ:
دل سراپرده‌ی محبت اوست
دیده آیینه‌دار طلعت اوست

عاشق حقیقی، کسی است که چنان غرق نور جمال محبوب می‌شود که دیگر هیچ چیز جز معشوق را نمی‌بیند. "ماه جمال" در اینجا همان جلوه‌ی حسن ازلی است که دل سالک را مسحور خود می‌کند.


۵. ماه جمال در مقابل خورشید حقیقت

برخی عرفا میان "ماه جمال" و "خورشید حقیقت" تمایز قائل شده‌اند:

  • ماه جمال نماد جلوه‌ی رحمت و عشق الهی است.
  • خورشید حقیقت نماد حقیقت مطلق و نور فراگیر الهی است که ازلی و ابدی است.

ماه، نور خورشید را منعکس می‌کند؛ به همین ترتیب، دل سالک، نور حقیقت الهی را بازمی‌تاباند.

مولانا:
تو آفتابی و مه را ز توست تابانی
جمال و حسن تو، عین وجود را جان است

در اینجا، ماه جمال همان نور منعکس‌شده از حقیقت الهی است که در جان عارفان درخشیده است.


۶. ماه جمال و مقام شهود الهی

آخرین مرحله‌ی سیر و سلوک عرفانی، وصال به حقیقت مطلق است. در این مرحله، سالک "ماه جمال" را بی‌حجاب درک می‌کند و به مشاهده‌ی مستقیم زیبایی الهی می‌رسد.

ابوسعید ابوالخیر:
چون پرده ز رخ برافکند یار
در دیده‌ی عاشقان فتد نار و نار

در این معنا، "ماه جمال" همان جلوه‌ی مستقیم الهی است که عارف در مقام فنا به شهود آن می‌رسد.


جمع‌بندی:

"ماه جمال" در عرفان اسلامی نماد تجلی زیبایی الهی، نور معرفت، و انعکاس حقیقت در دل سالک است. این مفهوم دارای چندین سطح معنایی است:

  1. نمادی از تجلی الهی در هستی (زیبایی و رحمت خداوند)
  2. وصف پیامبر (ص) و اولیای الهی (که تجلی نور حق در زمین هستند)
  3. مرتبه‌ی قلب در سیر و سلوک (دل سالک که آینه‌ی نور الهی است)
  4. تجلی عشق و وصال عرفانی (مشاهده‌ی جمال محبوب در عالم معنا)
  5. مقایسه با خورشید حقیقت (ماه جمال، نور منعکس‌شده‌ی حقیقت الهی است)
  6. مقام شهود الهی (ادراک مستقیم زیبایی حق در فنا)

نتیجه:
سالک، با پالایش دل و ترک تعلقات دنیوی، به مرحله‌ای می‌رسد که "ماه جمال" در وجودش طلوع می‌کند. در این لحظه، حجاب‌ها کنار می‌روند و حقیقت مطلق را بی‌واسطه مشاهده می‌کند.

 

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۲۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی