رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

 

شرحی بر واژه عرفانی گوهر معرفت
گوهر معرفت
دل در طلب گوهر جان است هنوز
در عمق  وجود خود نهان است هنوز
این گوهر معرفت، تجلی ز خداست
از عشق و نوای دلستان است هنوز

 

مطمئناً! در اینجا هر مصرع را به‌طور جداگانه شرح می‌دهم:


مصرع اول:

"دل در طلب گوهر جان است هنوز"

  • در این مصرع، شاعر به جست‌وجوی دائم و پیوسته دل انسان اشاره می‌کند. "دل در طلب" یعنی دل همیشه در پی چیزی است و "گوهر جان" اشاره به حقیقت درونی و معرفت انسان دارد. این گوهر می‌تواند به معنای روح انسان یا حقیقتی باشد که در درون او نهفته است. واژه "هنوز" نشان می‌دهد که این جست‌وجو همچنان ادامه دارد و هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد، حتی اگر انسان به دنبال این گوهر باشد.

مصرع دوم:

"در عمق وجود خود نهان است هنوز"

  • این مصرع ادامه‌ی مفهوم بیت اول است. شاعر می‌گوید که این گوهر معرفت و حقیقت در عمق وجود انسان نهفته است و به‌طور پنهانی در درون او قرار دارد. واژه "نهان" به معنای پنهان بودن چیزی است که ممکن است برای انسان در ابتدا قابل دسترس نباشد. "هنوز" در اینجا به معنای ادامه‌ی جست‌وجو و فرآیند کشف این حقیقت اشاره دارد.

مصرع سوم:

"این گوهر معرفت، تجلی ز خداست"

  • در این مصرع، شاعر به رابطه‌ی میان گوهر معرفت و خداوند اشاره می‌کند. "تجلی ز خداست" به معنای این است که این گوهر معرفت، نه از انسان بلکه از خداوند به انسان نمایان می‌شود. این معرفت الهی است و از سرچشمه‌ی الهی تجلی می‌کند، یعنی معرفت حقیقی از خداوند نشأت می‌گیرد و در دل انسان‌ها به ظهور می‌رسد.

مصرع چهارم:

"از عشق و نوای دلستان است هنوز"

  • در این مصرع، "عشق" و "نوای دلستان" به‌عنوان ابزارها و محرک‌هایی برای دریافت و درک گوهر معرفت معرفی می‌شوند. "عشق" به عنوان یک نیروی الهی و معنوی عمل می‌کند که انسان را به سمت حقیقت و معرفت هدایت می‌کند. "نوای دلستان" اشاره به یک صدای دل‌انگیز و شیرین دارد که در دل انسان طنین‌انداز می‌شود. این نوای دل‌انگیز می‌تواند به معنای احساسات روحانی و درونی باشد که انسان را به سوی خداوند و معرفت رهنمون می‌کند. واژه "هنوز" در اینجا نشان می‌دهد که این عشق و نوای دل‌انگیز همچنان در دل انسان‌ها جاری است و ادامه دارد.

شرح کلی هر مصرع:

  1. مصرع اول: دل انسان همیشه در جست‌وجوی حقیقت و گوهر درونی خود است و این جست‌وجو هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد.
  2. مصرع دوم: این گوهر معرفت در عمق وجود انسان پنهان است و به راحتی در دسترس نیست، بلکه در اعماق وجود انسان نهفته است.
  3. مصرع سوم: گوهر معرفت که انسان به دنبالش است، تجلی از خداوند است و از سرچشمه الهی به انسان‌ها می‌رسد.
  4. مصرع چهارم: این معرفت و حقیقت از طریق عشق و نوای دل‌انگیز در دل انسان‌ها نمایان می‌شود و این عشق و نوای دل‌انگیز همچنان در دل انسان‌ها ادامه دارد.

این شرح نشان‌دهنده‌ی عمق جست‌وجوی معنوی انسان و رابطه‌ی آن با خداوند و عشق الهی است که در قالب این رباعی عرفانی بیان شده است.

 

 

 

در عرفان، گوهر معرفت مفهومی بسیار عمیق و معنوی است که به حقیقت درونی و ناب انسان اشاره دارد. این گوهر به‌طور نمادین به درک و شناختی اشاره دارد که از طریق تجربه‌های باطنی، روحانی و شهودی حاصل می‌شود. در عرفان اسلامی، معرفت از مقام‌های مختلفی عبور می‌کند و در نهایت به شناختی از خداوند، خود و حقیقت کلی جهان می‌انجامد. این شناخت تنها از طریق قلب و روح انسان و نه تنها از طریق عقل نظری و تجزیه و تحلیل ظاهری به دست می‌آید.

ویژگی‌ها و ابعاد گوهر معرفت در عرفان:

  1. معرفت به‌عنوان درک درونی و باطنی: گوهر معرفت در عرفان به معرفت قلبی و درونی اشاره دارد که از طریق تجربه‌های شهودی، سلوک معنوی، و کشف حقیقت درونی خود حاصل می‌شود. این نوع معرفت فراتر از دانستن اطلاعات ظاهری است و به معنای درک حقیقت از طریق شهود و اتصال به روح است.

  2. شناخت خداوند و حقیقت الهی: در عرفان، گوهر معرفت به ویژه به شناخت و درک خداوند و حضور او در دل انسان اشاره دارد. این معرفت نه از طریق عقل و مفاهیم عقلی، بلکه از طریق قلب پاک و تجربه‌های معنوی به‌دست می‌آید. فرد عارف به جایی می‌رسد که می‌تواند خداوند را در درون خود حس کند و درک کند که او حقیقتی است که در همه‌جا و در همه موجودات وجود دارد.

  3. سیر و سلوک معنوی: برای رسیدن به گوهر معرفت، فرد باید در مسیر سلوک عرفانی و روحانی گام بردارد. این مسیر نیازمند مراقبه، تزکیه نفس، عبادت، و رهایی از تعلقات دنیوی است. انسان باید با پاکسازی دل و رفع حجاب‌ها از درون خود، به حقیقتی برسد که در اعماق وجودش پنهان است. به عبارت دیگر، گوهر معرفت، حقیقتی است که در دل انسان به‌صورت نهفته و پنهان است و باید از طریق تلاش و جهد معنوی آشکار شود.

  4. شناخت خود و خودشناسی: در عرفان، درک گوهر معرفت به درک خود و حقیقت درونی انسان نیز ارتباط دارد. این معرفت، انسان را به درک واقعی از خود و جایگاه خود در این جهان می‌رساند. وقتی انسان به درک این حقیقت می‌رسد که او بخشی از کل است و تمام موجودات در حقیقت تجلیاتی از ذات الهی هستند، به خودشناسی کامل دست می‌یابد.

  5. توحید و وحدت وجود: یکی از جنبه‌های اصلی گوهر معرفت در عرفان، درک حقیقت توحید است. عرفا به این نتیجه می‌رسند که در نهایت، همه موجودات در عالم وجود تجلیاتی از خداوند هستند و هیچ‌چیز مستقل از او وجود ندارد. در این شناخت، انسان به مرحله‌ای از درک و شهود می‌رسد که به وحدت وجود پی می‌برد و احساس می‌کند که همه چیز در خداوند منتهی می‌شود.

  6. فناء و بقاء: در عرفان، دو مفهوم فناء (فنا شدن) و بقاء (مانا شدن) بسیار مهم هستند. فناء به معنای ناپدید شدن خود و هویت محدود انسان در برابر حقیقت الهی است، و بقاء به معنای باقی‌ماندن در حقیقت مطلق و رسیدن به وجودی است که فراتر از خود و فردیت است. فرد عارف در مسیر رسیدن به گوهر معرفت، از «خود» عبور می‌کند و در نهایت به حقیقت باقی و ابدی متصل می‌شود.

  7. شناخت‌های شهودی و تجربه‌های روحانی: در عرفان، گوهر معرفت بیشتر از آنکه به دانستن علمی و تئوریک مربوط باشد، به تجربه‌های شهودی و حضور در جهان معنوی مرتبط است. عارفان از طریق یاد خداوند، مراقبه و نمازهای شبانه، به‌تدریج به تجلیات معنوی و شهودهای روحانی دست می‌یابند که درکشان از حقیقت را عمیق‌تر می‌کند.

نتیجه‌گیری:

در عرفان، گوهر معرفت به معنای درک عمیق از حقیقت خداوند و حقیقت وجود است. این معرفت تنها از طریق دل، شهود و سلوک روحانی به‌دست می‌آید و فراتر از دانستن‌های عقلانی است. برای رسیدن به این معرفت، انسان باید از تعلقات دنیوی رهایی یابد، نفس خود را تزکیه کند و در مسیری از خودشناسی و خداشناسی گام بردارد. در نهایت، گوهر معرفت انسان را به درک توحید و وحدت وجود، فناء در خداوند و بقاء در حقیقت الهی می‌رساند.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۱۲
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی