رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی ظلمت جهل


ظلمت جهل
جهل است که دل ز نور محروم شود
دل از ره حق غافل و مغموم شود
با علم شود دل تو سیراب ز نور
تاریکی و جهل، محو و معدوم شود

 

شرح شعر:

این شعر به طور کلی به بررسی اثرات جهل و علم بر روح و دل انسان می‌پردازد و بیان می‌کند که علم چگونه می‌تواند انسان را از ظلمت جهل رهایی بخشد. در اینجا، جهل و علم به عنوان دو نیروی متضاد معرفی می‌شوند که هرکدام تأثیرات متفاوتی بر انسان دارند.

  1. "جهل است که دل ز نور محروم شود"

    • این مصرع به‌طور واضح تأثیر جهل را بر روح و دل انسان نشان می‌دهد. در اینجا، «نور» نماد حقیقت، آگاهی و روشنایی است. جهل انسان را از این نور محروم می‌کند و او را در تاریکی قرار می‌دهد. این محرومیت به معنای دوری از فهم و معرفت است.
  2. "دل از ره حق غافل و مغموم شود"

    • در این بیت، جهل موجب غفلت و مغموم شدن دل می‌شود. «ره حق» به معنای مسیر حقیقت و درست است، اما جهل باعث می‌شود انسان از این مسیر دور شود و در نتیجه، دل او غمگین و مغموم گردد. این بیت در واقع به پیامدهای منفی غفلت و بی‌توجهی به حقیقت اشاره دارد.
  3. "با علم شود دل تو سیراب ز نور"

    • در این مصرع، علم به عنوان عامل روشنی معرفی می‌شود. علم، که معادل آگاهی و فهم است، دل انسان را سیراب از نور می‌کند. این بدان معناست که علم انسان را از جهل و تاریکی رها می‌سازد و او را به روشنایی، آگاهی و حقیقت می‌رساند. این تصویر از «سیراب شدن» نشان‌دهنده تحول و رشد درونی انسان است.
  4. "تاریکی و جهل، محو و معدوم شود"

    • در این بیت، نتیجه نهایی رسیدن به علم و آگاهی بیان می‌شود. زمانی که علم وارد دل انسان می‌شود، جهل و تاریکی از بین می‌روند. «محو» و «معدوم شدن» به معنای از بین رفتن کامل جهل و تاریکی است. در واقع، علم به عنوان نیرویی توانمند، جهل و تاریکی را نابود می‌کند.

نتیجه‌گیری کلی:

این شعر به زیبایی دوگانگی میان علم و جهل را به تصویر می‌کشد. جهل انسان را از نور حقیقت دور می‌کند و او را در تاریکی و غم غرق می‌کند. اما علم، با روشن کردن دل انسان، او را از این تاریکی رهایی می‌بخشد و او را به سوی آگاهی و روشنایی می‌برد. این پیام تأکید بر اهمیت علم در زدودن جهل و تحقق حقیقت است.

 

تعریف ظلمت جهل در عرفان:

در عرفان، "ظلمت جهل" به تاریکیِ معنوی و روحی‌ای گفته می‌شود که انسان را از حقیقت و نور الهی دور می‌کند. جهل در عرفان نه فقط به معنای ناآگاهی از مسائل علمی است، بلکه به عدم شناخت عمیق و شهودی انسان از ماهیت واقعی خود، خداوند و حقیقت هستی اشاره دارد. این ظلمت از غفلت و بی‌خبری نسبت به حقایق معنوی سرچشمه می‌گیرد و انسان را از درک و شناخت عمیق حقیقت بازمی‌دارد. در این دیدگاه، جهل بزرگ‌ترین مانع در مسیر تکامل روحی و رسیدن به کمال انسان است.

ویژگی‌های ظلمت جهل در عرفان:

  1. فقدان نور معرفت الهی:

    • در عرفان، نور به معنای آگاهی الهی است که انسان را از جهل و تاریکی رهایی می‌بخشد. «ظلمت جهل» به معنای نبود این نور در دل انسان است. انسان در جهل، به‌طور نمادین از نور الهی محروم است و در تاریکی قرار دارد. این تاریکی به معنای ناتوانی در درک حقیقت و رابطه با خداست. انسان از ذات الهی و حقیقت وجودی خود غافل است و به‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه در دنیای پنهان جهل و انکار زندگی می‌کند.
  2. غفلت از خود و خدا:

    • جهل در عرفان، به معنای غفلت از خدا و از خود واقعی انسان است. به عبارت دیگر، انسان در جهل به حقیقت‌های وجودی خود بی‌توجه می‌شود و نمی‌تواند از روابط معنوی و الهی خود آگاه شود. این غفلت باعث می‌شود انسان به‌جای حرکت در مسیر کمال و معرفت، درگیر وسوسه‌ها، شهوات و تمایلات دنیوی شود. در این غفلت، انسان در دنیای ظاهری و مادی غرق می‌شود و از آنچه که هدف اصلی وجودش است، دور می‌ماند.
  3. اسارت در زندان نفس و شهوات دنیوی:

    • جهل در عرفان باعث می‌شود انسان از حقیقت وجودی خود غافل باشد و در بند نفس و شهوات دنیوی گرفتار شود. در این حالت، نفس انسان بر او چیره می‌شود و او را از حرکت به سوی کمال معنوی بازمی‌دارد. جهل به معنای تسلیم شدن در برابر نفس و اشتباهات فردی است که فرد را در زندان خودخواهی، فریب‌ها و تمایلات دنیوی اسیر می‌کند. به همین دلیل، جهل می‌تواند انسان را از آزادی حقیقی و رهایی از بند شهوات دور نگه دارد.
  4. عدم توانایی در درک حقیقت‌های معنوی و الهی:

    • جهل در عرفان، یعنی عدم توانایی انسان در درک حقیقت‌های عمیق و الهی، که فقط از طریق تجربه‌های درونی، شهود باطنی و نور معرفت قابل درک هستند. انسان جاهل نمی‌تواند حقیقت‌هایی که تنها از راه دل و بصیرت باطنی آشکار می‌شوند را درک کند. او در این وضعیت نمی‌تواند به عمق معانی و اسرار عالم وجود پی ببرد و از رسیدن به حقایق الهی بازمی‌ماند. در این مرحله، انسان نسبت به جهان و کائنات بی‌حس است و تنها در سطح ظاهری به مسائل نگاه می‌کند.
  5. رابطه جهل با خودشناسی و عرفان:

    • جهل در عرفان به مانعی بزرگ در مسیر "خودشناسی" و رسیدن به حقیقت تبدیل می‌شود. در عرفان، خودشناسی به معنای آگاهی از ذات حقیقی انسان است؛ آگاهی از روح و جوهره‌ی وجودی که در ارتباط مستقیم با خداوند قرار دارد. جهل باعث می‌شود انسان نتواند به این خودشناسی دست یابد و در نتیجه از حقیقت وجودی خود بی‌خبر باشد. در عرفان، یکی از مهم‌ترین اهداف انسان، دستیابی به این آگاهی و نور است. "ظلمت جهل" باعث ایجاد شکاف میان انسان و حقیقت‌های الهی می‌شود و انسان را از رسیدن به مقصد نهایی که همان شناخت خدا و کمال روحی است، بازمی‌دارد.
  6. عبور از ظلمت جهل به نور علم و معرفت:

    • در عرفان، برای رسیدن به کمال، انسان باید از ظلمت جهل عبور کند. علم و معرفت الهی به عنوان نور، درون انسان را روشن می‌کند. از دیدگاه عرفانی، جهل یک مرحله گذرا و مانع است که باید با کسب علم و آگاهی از بین برود. «علم» در عرفان به معنای آگاهی از حقیقت الهی، شناخت نفس و ارتباط با خداوند است. وقتی انسان از ظلمت جهل عبور می‌کند، به نور معرفت می‌رسد و در این نور، می‌تواند حقیقت‌های جهان و خود را مشاهده کند.
  7. رهایی از جهل:

    • عبور از ظلمت جهل در عرفان به معنای رسیدن به "نور حقیقت" و "اتحاد با خدا" است. انسان در این مسیر باید با ریاضت‌ها و عبادات، قلب خود را از آلودگی‌های جهل پاک کند و به نور معرفت و حقیقت دست یابد. با رهایی از جهل، انسان به آگاهی کامل از حقیقت هستی و ارتباطش با خدا می‌رسد و در این حالت، تاریکی‌ها و رنج‌های دنیوی از بین می‌روند.

نتیجه‌گیری:

در عرفان، ظلمت جهل به تاریکی درونی اشاره دارد که انسان را از درک حقیقت و ارتباط با خداوند محروم می‌کند. این جهل به معنای ناآگاهی از حقیقت‌های معنوی و الهی است و باعث می‌شود انسان در دنیای ظاهری و مادی غرق شود. برای رهایی از این ظلمت، انسان باید به جستجوی علم و معرفت الهی بپردازد تا از تاریکی جهل بیرون بیاید و به نور حقیقت دست یابد. این مسیر، مسیری از خودشناسی، ارتباط با خدا و رشد معنوی است که در آن انسان به کمال و آرامش درونی می‌رسد.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

 

  • ۰۳/۱۱/۱۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی