رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی تکبیر


تکبیر
ذکر تکبیر نشانی ز وجود ما گشت
عالم از نور خدا پر شد و بر جانها گشت
شد جهان مظهر یزدان و گلستان گردید
دل ز هر وسوسه  آزاد، ز هر اغوا گشت

شرح رباعی با جایگزین جدید:

باسمه تعالی
تکبیر

ذکر تکبیر، نشانی ز وجود ما گشت
این مصرع به این نکته اشاره دارد که ذکر تکبیر (الله اکبر) خود نمادی از حقیقت وجودی انسان است. در واقع، وقتی انسان این ذکر را بر زبان می‌آورد، در حقیقت به یگانگی خداوند و ارتباط عمیق خود با آن وجود لایزال اذعان می‌کند. این ذکر در حقیقت نشان‌دهنده وجود الهی در عمق انسان است.

عالم از نور خدا پر شد و بر جان‌ها گشت
در اینجا، ذکر تکبیر به مثابه نوری است که از خداوند سرچشمه می‌گیرد و بر تمام عالم منتشر می‌شود. این نور نه تنها در عالم مادی بلکه بر جان‌ها و دل‌های انسان‌ها تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را از تاریکی‌ها و غفلت‌ها بیرون می‌آورد. بنابراین، این نور به قلب‌ها روشنی می‌بخشد و انسان‌ها را از کثرت و شک به سوی وحدت و حقیقت رهنمون می‌کند.

شد جهان مظهر یزدان و گلستان گردید
این مصرع به خوبی جهان را به عنوان مظهری از خداوند نشان می‌دهد. وقتی انسان ذکر تکبیر را در دل خود جاری می‌کند، جهان به نوعی تجلی خداوند می‌شود. "گلستان" به معنای جایی است که در آن زیبایی، آرامش و رحمت وجود دارد. در اینجا، اشاره به گلستان نمادین است، جایی که همه چیز در آن به صورت آرامش‌بخش و زیبا در می‌آید. در حقیقت، جهان وقتی تحت تاثیر ذکر تکبیر قرار می‌گیرد، همچون یک گلستان می‌شود، پر از نور و رحمت الهی.

دل ز هر وسوسه آزاد، ز هر اغوا گشت
این مصرع نشان می‌دهد که ذکر تکبیر بر روح و دل انسان تاثیری عمیق دارد. زمانی که انسان به حقیقت تکبیر پی می‌برد و آن را در دل خود می‌زند، از هرگونه وسوسه شیطانی و اغوای دنیوی آزاد می‌شود. در حقیقت، ذکر تکبیر باعث می‌شود که دل از هرگونه شک و تردید پاک شود و به سوی یگانگی و صلح درونی پیش رود. آزادی از اغوا و وسوسه به معنای آزادی از هرگونه وابستگی به دنیا و حرکت به سمت حقیقت است.

نتیجه‌گیری:

این رباعی به معنای قدرت روحانی ذکر تکبیر و تاثیر آن بر انسان‌ها و جهان می‌پردازد. ذکر تکبیر، نه تنها ارتباط انسان را با خداوند تقویت می‌کند، بلکه باعث روشنایی و تجلی خداوند در جهان می‌شود. این ذکر دل‌ها را از وسوسه‌ها و تردیدها آزاد کرده و انسان را به سوی آرامش، رحمت و نور الهی هدایت می‌کند. به عبارت دیگر، ذکر تکبیر باعث می‌شود که انسان از تمام رنج‌ها و دغدغه‌های دنیوی آزاد شود و به حقیقت و یگانگی با خداوند برسد.

 

تعریف تکبیر از دید عرفان:

تکبیر در زبان عربی به معنای بزرگ شمردن است و از ریشه "ک ب ر" که به معنای بزرگ بودن و عظمت است، مشتق می‌شود. در اصطلاح دینی، تکبیر به عبارت "الله اکبر" اشاره دارد که در آن خداوند را بزرگ‌تر از هر چیزی می‌شمارند. اما در عرفان اسلامی، تکبیر تنها یک عبارت زبانی نیست بلکه معنای عمیق‌تری دارد و ارتباطی مستقیم با وحدت، نفی کثرت و شناخت حقیقت الهی پیدا می‌کند.

تکبیر در نگاه عرفانی:

1. نفی کثرت و اثبات وحدت: در عرفان اسلامی، تکبیر نماد نفی کثرت و اثبات وحدت الهی است. عبارت "الله اکبر" در حقیقت به معنای نفی هرگونه بزرگ‌داشت برای چیزی غیر از خداوند است. کثرت‌های عالم، اعم از موجودات و اشیاء، در مقابل عظمت خداوند، به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. عارف با گفتن "الله اکبر" همه چیز را از غیر خداوند خالی می‌کند و به این معنا می‌رسد که هیچ‌چیز در عالم نمی‌تواند برتر از خداوند باشد. این عبارت نه تنها در گفتار بلکه در احساس باطنی نیز می‌آید، جایی که عارف هیچ‌چیز جز خدا را بزرگ نمی‌بیند و همه چیز را در مقایسه با خداوند، کوچک و فانی می‌شمارد.


2. بی‌کرانی و بی‌نهایت بودن خداوند: در نگاه عرفانی، تکبیر به‌نوعی اشاره به بی‌کرانی و بی‌نهایت بودن خداوند دارد. وقتی گفته می‌شود "الله اکبر"، به این معناست که هیچ تصوری از خداوند نمی‌تواند در قالب محدوده‌های انسانی گنجیده شود. اکبر در اینجا به معنای برتری مطلق و بی‌نهایت است که هیچ محدودیتی برای درک و شناخت آن وجود ندارد. در حقیقت، کبریای خداوند و عظمت او از آن حدی فراتر است که ذهن بشر قادر به درک آن باشد.


3. آگاهی از محدودیت‌های بشری: تکبیر در عرفان نه تنها به معنای بزرگ‌داشت خداوند است، بلکه درک محدودیت‌های انسان و دیگر موجودات را نیز در پی دارد. عارف وقتی "الله اکبر" را می‌گوید، به طور ناخودآگاه خود را در مقابل عظمت خداوند کوچک می‌بیند و به تمام ضعف‌ها و محدودیت‌های خود پی می‌برد. این آگاهی از محدودیت‌های انسانی و نفی غرور و ادعاهای بی‌اساس یکی از جنبه‌های کلیدی تکبیر در عرفان است. بنابراین، تکبیر دعوت به تواضع و پذیرش عبودیت و فقر وجودی انسان در مقابل غنای بی‌پایان الهی است.


4. ابزار عبودیت و سیر الی‌الله: در سیر و سلوک عرفانی، تکبیر یکی از ابزارهای مهم برای یاد خدا و رهایی از تعلقات دنیوی به شمار می‌رود. عارف با تکرار تکبیر و توجه به معانی عمیق آن، از هر گونه تعلق به غیر خدا رهایی می‌یابد و به سوی وحدت الهی حرکت می‌کند. در این سیر، تکبیر به عنوان وسیله‌ای برای پاکسازی قلب و رهایی از خودمحوری و انانیت شناخته می‌شود. با گفتن "الله اکبر"، عارف از هر گونه وابستگی به دنیا و کثرت‌ها جدا می‌شود و در صدد رسیدن به حقیقت و مقام قرب الهی برمی‌آید.


5. تکبیر و شهود الهی: در تجربه‌های عرفانی، تکبیر به عنوان یک شهود باطنی نیز شناخته می‌شود. برای عارف، این عبارت نه تنها یک اذکار زبانی بلکه یک تجربه درونی و شهود معنوی است که در آن وجود خداوند به عنوان مطلق و بی‌نهایت درک می‌شود. در این حالت، عارف با تکبیر، به وضوح در می‌یابد که در جهانی که به ظاهر پر از کثرت است، در حقیقت تنها خداوند است که از آن حقیقت و واقعیت برخوردار است. این آگاهی به عارف کمک می‌کند تا از غفلت و پریشانی رهایی یابد و در یاد خدا غرق شود.


6. حضور در لحظه و هماهنگی با عالم:
یکی از جنبه‌های عرفانی تکبیر این است که "الله اکبر" به عنوان یک عمل ذکر، باعث حضور در لحظه و درک حقیقت لحظه‌ای می‌شود. این ذکر می‌تواند به طور مستقیم به تجربه یک حضور عرفانی و اتحاد با خداوند منجر شود. به همین دلیل، تکبیر در عرفان بیشتر از یک اذکار زبانی است؛ بلکه به یک عمل باطنی تبدیل می‌شود که انسان را در قلب خود به‌طور مستقیم با خداوند متصل می‌کند.

 

نتیجه‌گیری:

در نهایت، تکبیر در عرفان به معنای اعلام عظمت بی‌نهایت خداوند است که در برابر هرگونه کثرت و محدودیت انسانی و مخلوق نفی می‌شود. این عبارت زبانی، در حقیقت، دروازه‌ای است برای درک عمیق‌تر از وحدت الهی و پیوند به حقیقتی که از هر گونه اندازه‌گیری بشری فراتر است. در عرفان، تکبیر تنها کلام نیست، بلکه یک عمل باطنی و آگاهی قلبی است که به انسان کمک می‌کند تا خود را از تعلقات دنیوی رها کرده و به سوی حقیقت الهی سوق یابد.

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی


 

  • ۰۳/۱۱/۰۲
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی