رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی توحید

توحید

در وجود و فطرتِ انسان، خداست
نورِ او در جان و دل‌ها، رهنماست
گر بپرسی، اهلِ گیتی رازِ آن
هر کسی گوید جهان از کبریاست

این شعر به مفهوم توحید و وجود خداوند در جهان و در دل انسان‌ها پرداخته است. در اینجا، شاعر با استفاده از زبان عرفانی و نمادهای دینی، به وحدت و حقیقت الهی اشاره دارد که در تمامی جوانب زندگی و در درون انسان‌ها حاضر است. در ادامه، شرح کامل هر بیت آمده است:

1. در وجود و فطرتِ انسان، خداست
در این بیت، شاعر به وجود خداوند در انسان‌ها اشاره می‌کند. او بیان می‌کند که در فطرت و ذات انسان، خداوند وجود دارد. این سخن به مفهوم توحید در خلقت اشاره دارد که طبق آن، انسان‌ها در جوهر و فطرت خود با خداوند مرتبط هستند. در این دیدگاه، خداوند در تمامی وجود انسان‌ها به‌گونه‌ای نهان و درونی حضور دارد و هیچ انسانی از این حقیقت جدا نیست. فطرت الهی به معنای آن است که همه انسان‌ها به‌طور طبیعی و در عمق وجود خود، خواسته‌ها و جویای حقیقت واحد و الهی هستند.


2. نورِ او در جان و دل‌ها، رهنماست
در اینجا، شاعر از نور خداوند سخن می‌گوید که در دل‌ها و جان‌ها انسان‌ها قرار دارد. نور الهی به معنای راهنمایی است که در دل انسان‌ها می‌درخشد و آن‌ها را به سوی حقیقت هدایت می‌کند. این نور، همان هدایت معنوی است که هر انسان می‌تواند در درون خود احساس کند و از آن استفاده کند تا راه خود را در دنیای مادی پیدا کند. بنابراین، نور خداوند در درون انسان‌ها همچون یک راهنما عمل می‌کند و آن‌ها را به سمت حقیقت و کمال هدایت می‌کند.


3. گر بپرسی، اهلِ گیتی رازِ آن
در این بیت، شاعر به پرسشی اشاره می‌کند که ممکن است انسان‌ها از اهل گیتی (یعنی انسان‌ها و موجودات این جهان) در مورد راز خداوند و حقیقت بپرسند. این پرسش می‌تواند درباره حقیقت خداوند، عشق الهی یا وحدت وجود باشد. وقتی این سوال از اهل گیتی (یعنی انسان‌ها) پرسیده می‌شود، هر کسی ممکن است پاسخ‌های مختلفی بدهد، اما در نهایت این همه پاسخی که داده می‌شود، به نوعی به حقیقت واحد اشاره می‌کند.


4. هر کسی گوید جهان از کبریاست
در اینجا، شاعر بیان می‌کند که پاسخ‌های مختلفی که به این پرسش داده می‌شود، در نهایت اشاره به کبریا و عظمت خداوند دارند. کبریا به معنای عظمت و بزرگی خداوند است. در حقیقت، از نگاه عرفانی، جهان و تمامی موجودات آن تنها تجلیاتی از خداوند هستند و تمام وجود در برابر کبریای الهی فانی است. در این دیدگاه، هر چیزی که در جهان وجود دارد، در نهایت به عظمت خداوند و توحید الهی برمی‌گردد. بنابراین، هر کس به شکلی راز خداوند را بیان می‌کند، اما در نهایت همگان بر این حقیقت تاکید دارند که جهان از عظمت خداوند سرچشمه می‌گیرد.

 

جمع‌بندی:

شعر به توحید و وجود خداوند در تمام ابعاد زندگی انسان‌ها اشاره دارد. شاعر می‌گوید که در فطرت انسان و در وجود او، خداوند حضور دارد و نور الهی در دل انسان‌ها رهنمای آن‌ها به سوی حقیقت است. این نور الهی باعث هدایت و راهنمایی انسان‌ها در زندگی می‌شود. در نهایت، هر کس که از راز خداوند بپرسد، پاسخ‌هایی خواهد شنید که همگی به عظمت و کبریای خداوند اشاره دارند، چرا که جهان و همه موجودات آن از خداوند و کبریای او سرچشمه می‌گیرند. توحید در این شعر به این معناست که خداوند در همه چیز، از جمله در دل انسان‌ها، حضور دارد و درک این حضور باعث رسیدن به حقیقت و هدایت الهی می‌شود.

 

 

توحید در لغت به معنای یگانگی یا یک‌تایی است. در اصطلاح دینی و فلسفی، توحید به معنای یگانگی خداوند و عدم وجود شریک برای او است. توحید بنیادی‌ترین اصل در تمام ادیان توحیدی، به ویژه در اسلام، به شمار می‌آید و پایه و اساس تمام آموزه‌های دینی و فلسفی را تشکیل می‌دهد. این مفهوم بیانگر این است که خداوند واحد است، نه تنها در ذات، بلکه در صفات و افعال نیز یگانه است.

انواع توحید

در علم کلام و عرفان اسلامی، توحید به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:

1. توحید ذات:

این نوع توحید به معنای یگانگی ذات خداوند است. یعنی خداوند یگانه است و هیچ‌گونه مشابه و نظیری برای او وجود ندارد. ذات الهی از هر گونه تقسیم، تجزیه، یا کثرت به دور است.

آیه قرآن:
«اللَّهُ لَا إِلٰهَ إِلَّا هُوَ» (آیه 255 سوره بقره)
این آیه به یگانگی خداوند در ذات اشاره دارد و می‌گوید که هیچ‌کسی جز خداوند سزاوار پرستش نیست.

 

2. توحید صفاتی:

این نوع توحید به معنای یگانگی صفات خداوند است. یعنی صفات خداوند (مانند علم، قدرت، رحمت، و...) از هر جهت با صفات مخلوقات متفاوت و منحصر به فرد است. هیچ موجودی نمی‌تواند از صفات خداوند به طور کامل برخوردار باشد.

آیه قرآن:
«لَا تُدْرِکُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصَارَ» (آیه 103 سوره انعام)
این آیه نشان می‌دهد که خداوند دارای صفات خاصی است که هیچ موجودی توانایی درک کامل آن‌ها را ندارد.

 

3. توحید افعالی:

این نوع توحید به معنای یگانگی در افعال و اراده خداوند است. یعنی تمامی افعال و حوادث جهان تحت اراده و خواست خداوند قرار دارند و هیچ‌کسی جز او نمی‌تواند بر جهان و موجودات تاثیرگذار باشد.

آیه قرآن:
«وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ» (آیه 30 سوره انسان)
این آیه تأکید دارد بر این که تمام اراده‌ها در دست خداوند است و هیچ‌کسی نمی‌تواند خارج از مشیت او خواسته‌ای داشته باشد.

 


توحید در عرفان

در عرفان اسلامی، توحید علاوه بر مفهوم کلامی و فلسفی، جنبه‌ای وجودشناختی و معنوی نیز دارد. در عرفان، توحید به معنای یک‌پارچگی در عالم هستی است و بیانگر این است که تمام موجودات در اصل از وجود واحد و نور الهی سرچشمه می‌گیرند. در این دیدگاه، هیچ چیزی از خداوند جدا نیست و همه موجودات در حقیقت آینه‌های تجلی خداوند به شمار می‌آیند.

عارفان می‌گویند که توحید وجودی یعنی درک این‌که تمامی موجودات وجودشان را از خداوند می‌گیرند و در حقیقت همه چیز در تجلیات الهی و در یک نظام واحد به هم پیوسته‌اند.


---

توحید در قرآن و حدیث

1. قرآن: قرآن همواره بر یگانگی خداوند تأکید دارد و بسیاری از آیات به توحید به‌طور صریح و ضمنی اشاره کرده‌اند.

آیه 1 سوره اخلاص:
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»
این آیه به صراحت به یگانگی خداوند اشاره دارد و او را به عنوان تنها خالق و حاکم معرفی می‌کند.

 

2. حدیث: در حدیث قدسی از پیامبر اسلام (ص) آمده است:
«لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ فَتَحَقِّقُوا بِهِ فَإِنَّهُ أَمَرَکُمْ بِهِ»
این حدیث بر تأکید توحید و حقیقت‌جویی در مسیر شناخت خداوند تأکید دارد.

 

اهمیت توحید

1. اصل بنیادین دین:
توحید اساس دین اسلام است و به عنوان اصلی‌ترین آموزه در قرآن و سنت پیامبر (ص) مطرح شده است. توحید به انسان کمک می‌کند که به حقیقت وجود پی ببرد و از وابستگی به غیر خداوند رهایی یابد.


2. اتحاد و همبستگی:
توحید باعث ایجاد اتحاد و همبستگی در میان انسان‌ها می‌شود، زیرا درک یگانگی خداوند به معنای وحدت جهان و موجودات است.


3. رهایی از شرک:
مفهوم توحید در مقابل شرک است. در شرک، انسان‌ها به موجودات غیر از خداوند توجه می‌کنند و خدایانی غیر از خداوند را می‌پرستند. توحید انسان را از این وابستگی‌ها آزاد می‌کند و او را به خداوند یکتا می‌پیوندد.

 


---

نتیجه‌گیری

توحید در اسلام و عرفان به معنای یگانگی خداوند در ذات، صفات و افعال است. این مفهوم بنیادی‌ترین اصل در دین اسلام به شمار می‌آید و بیانگر این است که خداوند تنها یک است و هیچ‌گونه شریک یا نظیری ندارد. توحید نه تنها در سطح کلامی و فلسفی، بلکه در عرفان به‌عنوان درک وجود واحد در تمامی موجودات و تجلیات الهی مطرح می‌شود.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی


 

  • ۰۳/۱۰/۱۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی