رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

تبیین تمایز عشق حقیقی و مجازی، و محبت به‌عنوان تجلی عشق و کربلا به‌عنوان تفسیرگاه عشق را با شرحی جامع و عرفانی ارائه می‌کنم:

تمایز عشق حقیقی و مجازی 
به نظر من محبت تجلی عشق است .عشق در صحرای کربلا تفسیر و تعبیر شد و تا قیامت باقی است

عشق، دریایی بی‌کران است که هر دل تشنه‌ای را به ساحل آرامش و معنا می‌رساند.تصویری از سفر روح انسانی در مسیر عشق را نشان می‌دهد؛ سفری که از شور و شوق آغاز می‌شود، به درد فراق و تنهایی می‌رسد، و در نهایت به وصال و فنا در ذات پاک معشوق می‌انجامد.

عشق، فراتر از کلمات و مفاهیم روزمره است؛ نیرویی است که آدمی را به خود حقیقی‌اش بازمی‌گرداند و در حضوری بی‌پایان با خداوند متحد می‌کند. این مسیر سخت و زیبا، آزمونی برای دل‌های خالص است که می‌کوشند در آتش محبت بسوزند و از خود بی‌خود شوند تا به حقیقت بی‌نهایت نزدیک گردند.

باشد که هر خواننده،  راه عشق را با دل و جان بپیماید؛ راهی که پایان ندارد و هر لحظه‌اش سرشار از نور و زیبایی است.

عشق همچون ملات ساختمان است که استحکام بنا را تضمین می‌کند.عشق مجازی جلوه ای از عشق حیاتی است.

عاشقان حقیقی هفتاد و دو تن به ملکوت اعلی پیوستند.در کربلا عشق و عاشق رو نمایی شد.نقل است در آخرت همه مشتاق دیدار  و زیارت امام حسین هستند.بهشتیان آنقدر مشتاق  امام هستند که دیگر حوریان بهشتی جاذب نیستند

 

تمایز عشق مجازی و عشق حقیقی

1. عشق مجازی: آغاز راه

عشق مجازی، عشقی است که متوجه مظاهر زیبایی در عالم خلق است. این عشق ممکن است به انسان، طبیعت، هنر، قدرت، یا حتی دانش و علم تعلق گیرد.
در نگاه عرفانی، عشق مجازی سراب نیست، اما مقصد هم نیست؛ بلکه یک نقشه‌ی راه است، پلی برای رسیدن به حقیقت.

امام خمینی (ره) فرمودند:

«اگر عشق به جمال انسانی را درست هدایت کنی، تو را به عشق جمال مطلق رهنمون می‌سازد.»

ویژگی‌های عشق مجازی:

  • مبتنی بر احساس و جاذبه‌های زودگذر است.
  • وابسته به زمان و مکان است.
  • در صورت وابستگی افراطی، می‌تواند انسان را از حقیقت دور کند، اما اگر زیر چتر عقل و ایمان قرار گیرد، به عشق الهی منتهی می‌شود.

2. عشق حقیقی: مقصد نهایی

عشق حقیقی، عشقی است که متوجه خداوند و حقیقت مطلق است؛ معشوقی که بی‌نقص، بی‌نیاز، و همیشه حاضر است.

در این عشق، عاشق نه برای لذت، نه برای بهشت، بلکه تنها برای خودِ معشوق می‌سوزد و جان می‌دهد.
حضرت علی (ع) فرمود:

«إلهی ما عبدتُکَ خوفاً من نارکَ ولا طمعاً فی جنتک بل وجدْتُکَ أهلاً للعبادة فعبدْتُکَ»
(خدایا تو را نه از بیم دوزخ و نه به طمع بهشت پرستیدم؛ تو را شایسته‌ی پرستش یافتم، پس تو را پرستیدم.)

ویژگی‌های عشق حقیقی:

  • فراتر از لذت و خواستن است؛ فقط برای رضای معشوق است.
  • در آن، عاشق خود را فراموش می‌کند؛ «فنا فی‌الله».
  • این عشق ابدیت دارد و مرگ در آن معنا ندارد.

محبت: تجلی عشق

، محبت، تجلی و ظهور عشق است؛ اگر عشق آتش است، محبت نور این آتش است.
محبت، زمانی خالص است که از عشق حقیقی سرچشمه گیرد؛ یعنی وقتی دوستی ما با دیگری، یا خدمت به انسان‌ها، نه برای سود بلکه از عمق دل و پیوند با خدا باشد.

در قرآن آمده است:

«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا»
(مریم، ۹۶) – یعنی خداوند در دل‌ها برای مؤمنان محبت قرار می‌دهد.
این ودّ و محبت، تجلی عشق الهی در عالم انسان‌هاست.

کربلا: تفسیر و تعبیر عشق

عشق در صحرای کربلا تفسیر شد و تا قیامت باقی است، حقیقتی بی‌نظیر است.
در کربلا، تمام ویژگی‌های عشق حقیقی آشکار شد:

  1. عشق به خدا، بی‌هیچ توقعی؛
    امام حسین (ع) همه را برای خدا داد، حتی علی‌اصغر را؛ و فرمود:

«الهی رضاً برضاک...» – خدایا! به رضای تو راضیم.

  1. محبت به خلق، از سر عشق الهی؛
    امام فرمود: «اگر دین ندارید، آزاده باشید»؛ یعنی حتی عشق به عدالت و انسانیت، از عشق الهی جدا نیست.

  2. فنا در راه معشوق؛
    تمام یاران، با شوق شهادت، خود را در آتش عشق افکندند؛ برای رسیدن به وصال حق.

  3. بقای عشق حسینی تا قیامت؛
    زیرا این عشق، ریشه در حقیقت مطلق دارد. لذا فرمودند:

«إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حرارةٌ فی قلوبِ المؤمنین لا تَبردُ أبداً»
(شهادت حسین، شعله‌ای در دل مؤمنان است که هرگز خاموش نمی‌شود.)

جمع‌بندی:

  • عشق مجازی پرده‌ای است که اگر کنار زده شود، عشق حقیقی هویدا می‌شود.
  • محبت، رخت بیرونی عشق است و نمود عشق در روابط انسانی و عمل است.
  • کربلا، نمایشگاه عشق و محبت الهی است؛ جایی که عشق در عمل، ایثار و فنا معنا یافت و تا ابد زنده ماند.

نویسنده

دکتر علی رجالی 

  • ۰۴/۰۵/۱۳
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی