رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

در ب وصال
اگر خواهی بهشت وصل جانان
تعبد پیشه کن در راه یزدان
بهشت عاشقان دیدار دلبر
تماشای رخ و رخسار رحمان


شرح و تفسیر:

این رباعی به حقیقت وصال الهی و لذت معنوی دیدار حق‌تعالی اشاره دارد. شاعر در این ابیات با بیانی ساده اما عمیق، مسیر نیل به وصال معشوق حقیقی (خداوند) را ترسیم می‌کند و تأکید دارد که راه وصول به این مرتبه‌ی بلند، از مسیر تعبد (عبادت و بندگی خالصانه) می‌گذرد.


مصرع اول:
«اگر خواهی بهشت وصل جانان»

در این مصرع، "بهشت وصل جانان" به عالی‌ترین درجه‌ی سعادت معنوی اشاره دارد. این بهشت، فراتر از لذات جسمانی است و به لذت شهود و قرب الهی اشاره دارد. شاعر می‌گوید اگر طالب این وصال و بهشت معنوی هستی، باید مسیر خاصی را بپیمایی.


مصرع دوم:
«تعبد پیشه کن در راه یزدان»

اینجا "تعبد" به معنای عبادت و بندگی با خلوص نیت است. شاعر نشان می‌دهد که راه وصول به حقیقت وصال، از طریق عبادت خالصانه و پیروی از فرمان الهی ممکن می‌شود. تعبد، تنها انجام اعمال ظاهری نیست بلکه خضوع قلبی، تسلیم در برابر اراده‌ی الهی و مداومت بر طاعت را شامل می‌شود.


مصرع سوم:
«بهشت عاشقان دیدار دلبر»

در این مصرع، شاعر معنای حقیقی بهشت عاشقان را بیان می‌کند؛ بهشت واقعی برای عاشقان الهی چیزی جز دیدار محبوب نیست. این دیدار، همان شهود جمال و جلال الهی است که در متون عرفانی به آن "لقاءالله" گفته می‌شود. عاشق حقیقی، نه بهشت مادی بلکه وصال و مشاهده‌ی جمال محبوب ازلی را می‌طلبد.


مصرع چهارم:
«تماشای رخ و رخسار رحمان»

این مصرع، اوج طلب عاشقانه را بیان می‌کند. "رخ و رخسار رحمان" اشاره به تجلّی صفات جمالی خداوند دارد. عرفا معتقدند که برترین پاداش برای سالک، رسیدن به مقامی است که تجلی اسماء و صفات الهی را مشاهده کند. این تماشا، نه با چشم ظاهر بلکه با چشم دل (بصیرت قلبی) امکان‌پذیر است.


جمع‌بندی:

این رباعی، دعوتی به بندگی خالصانه و عشق حقیقی به خداوند است. شاعر تأکید دارد که بالاترین نعمت برای عاشق، وصال محبوب و مشاهده‌ی جمال الهی است و برای نیل به این مقام، باید راه عبودیت را با اخلاص پیمود.

این رباعی از نظر معنا، با آموزه‌های عرفانی و قرآنی کاملاً هماهنگ است و به آیه‌ی:
"وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ، إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ" (قیامت: ۲۲-۲۳)
اشاره دارد که در روز قیامت، برخی از چهره‌ها شاداب‌اند و به جمال الهی نظر می‌افکنند.

سراینده

دکتر علی رجالی

  • ۰۴/۰۱/۰۴
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی