رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

هوای عشق
هر شب به هوای تو نظر می‌جویم
بر کوی تو با اشک گذر می‌جویم
چون ماه که در شبِ سیه سرگردان
دل را به امید حق، سحر می‌ جویم

شرح رباعی عشق الهی

مصرع اول: "هر شب به هوای تو نظر می‌جویم"

در این مصرع، شاعر شوق و اشتیاق شبانه‌ی خود را برای دیدار معشوق الهی بیان می‌کند. «به هوای تو» نشان‌دهنده‌ی آرزوی شدید و دلبستگی قلبی به خداوند است. «نظر می‌جویم» به معنای طلب نگاه و توجه خاص از جانب معشوق (خداوند) یا جست‌وجوی نشانه‌ای از اوست.

مصرع دوم: "بر کوی تو با اشک گذر می‌جویم"

در اینجا، شاعر خود را سالکی توصیف می‌کند که با اشک و تضرع، مسیر کمال را در پیش گرفته است. «بر کوی تو» اشاره به مکان حضور معنوی خداوند دارد که می‌تواند کنایه از مسجد، عبادت، یا سلوک عرفانی باشد. «با اشک گذر می‌جویم» نشان‌دهنده‌ی تواضع، توبه، و اشتیاق عاشقانه به وصل الهی است.

مصرع سوم: "چون ماه که در شبِ سیه سرگردان"

در این تصویر زیبا، شاعر خود را به ماهی تشبیه کرده که در تاریکی شب سرگردان است. «شبِ سیه» نمادی از غفلت، دوری از خدا، و سختی‌های مسیر سلوک است. «سرگردان» بیانگر حالتی از حیرت، جست‌وجو، و نیاز عاشقانه به هدایت الهی است.

مصرع چهارم: "دل را به امید حق، سحر می‌جویم"

در پایان، شاعر امید خود را به روشنی و هدایت الهی نشان می‌دهد. «سحر» اشاره به پایان شب تاریک و طلوع نور دارد که می‌تواند کنایه از رسیدن به حقیقت، وصال، و روشنی دل باشد. «دل را به امید حق سحر می‌خوانم» یعنی با امید به خدا، انتظار رسیدن به روشنایی و حقیقت را دارد.

نتیجه‌گیری

این رباعی به زیبایی مسیر عاشقانه و عارفانه‌ی یک سالک را ترسیم می‌کند: از اشتیاق و جست‌وجوی شبانه، گریه و تضرع در مسیر، سرگردانی در سختی‌ها، تا امید به وصال و روشنایی. تصاویر شاعرانه و مفاهیم عرفانی در این رباعی هماهنگی زیبایی دارند.

عشق الهی در عرفان اسلامی

عشق الهی در عرفان اسلامی عالی‌ترین مرتبه عشق است که منشأ آن محبت و شوق شدید انسان به خداوند است. در این عشق، سالک تمام هستی خود را در راه رسیدن به معشوق حقیقی (خدا) فدا می‌کند و به مقام فنا فی‌الله می‌رسد. این عشق، بی‌حد، بی‌زمان، و فراتر از قیاس‌های دنیوی است و هدف نهایی آن وصل به ذات باری‌تعالی است.


۱. عشق حقیقی در مقابل عشق مجازی

در عرفان، عشق به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

  1. عشق مجازی:

    • محبتی که میان انسان‌ها وجود دارد، مانند عشق به خانواده، طبیعت، یا یک فرد خاص.
    • اگر این عشق مقدمه‌ی عشق الهی باشد و انسان را به سوی حقیقت سوق دهد، ارزشمند است.
    • اما اگر انسان در عشق مجازی متوقف شود و آن را هدف نهایی بداند، باعث غفلت و حجاب از حقیقت می‌شود.
  2. عشق حقیقی (عشق الهی):

    • عشقی که ریشه در محبت به خداوند دارد و سالک را از هر چیز جز او آزاد می‌کند.
    • این عشق موجب می‌شود که عاشق، خود را فراموش کرده و تنها معشوق (خدا) را ببیند.

۲. ویژگی‌های عشق الهی در عرفان اسلامی

الف) سوز و گداز و اشتیاق به وصل

  • عاشق الهی همواره در آتش اشتیاق دیدار معشوق (خدا) می‌سوزد و هیچ‌گاه آرام نمی‌گیرد.
  • این سوز و گداز، سالک را از تعلقات دنیوی و از خودبینی و نفس‌پرستی پاک می‌کند.
  • در این مسیر، عاشق با ریاضت، ذکر، و عبادت، خود را به سوی خدا نزدیک می‌کند.

ب) فنا فی‌الله (نابودی خود در وجود خدا)

  • عاشق حقیقی، در نهایت به مرحله‌ای می‌رسد که خود را نمی‌بیند و تنها خدا را مشاهده می‌کند.
  • این مقام به "فنا فی‌الله" معروف است که عارفان بزرگی مانند مولانا، ابن فارض، و بایزید بسطامی درباره‌ی آن سخن گفته‌اند.

ج) بی‌حد و غیرمشروط بودن عشق الهی

  • عشق الهی مشروط به زمان، مکان، و شرایط نیست، بلکه همیشه و در همه حال وجود دارد.
  • این عشق، فارغ از پاداش و نتیجه است؛ یعنی عاشق الهی، خدا را نه به طمع بهشت و نه از ترس جهنم، بلکه فقط به خاطر خود او دوست دارد.

۳. نشانه‌های عاشق الهی در عرفان

ذکر دائم: عاشق حقیقی، همیشه و در هر حال خدا را یاد می‌کند و از او غافل نیست.
بی‌قراری و بی‌تابی: او همواره در شوق دیدار محبوب است و آرامش خود را از دست داده است.
گریز از دنیا: دنیا و لذت‌های مادی برای او بی‌ارزش می‌شود، زیرا تنها خدا را می‌بیند.
گذشت از خود: عاشق الهی، دیگر "من" ندارد و در دریای وحدت الهی محو می‌شود.


۴. عشق الهی در سخنان عارفان

مولانا:
"عشق آن شعله است که چون برفروخت
"هر چه جز معشوق، باقی جمله سوخت"

حافظ:
"دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت
"دائماً یکسان نباشد حال دوران، غم مخور"

عطار نیشابوری:
"عاشقی گر زین سر و گر زان سر است
"عاقبت ما را بدان شه رهبر است"


۵. نتیجه‌گیری

عشق الهی، روح عرفان اسلامی است. این عشق، انسان را از عشق‌های مجازی و فانی به سوی معشوق جاودانه (خدا) هدایت می‌کند. عاشق الهی در نهایت با از بین بردن "من" و خواسته‌های نفسانی، در معشوق حقیقی فانی می‌شود و به اوج وصال می‌رسد.

  • ۰۳/۱۲/۰۲
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی