رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

نور فنا
چون موج شدم که غرق دریا گردم
چون ذره شدم که سوی بالا گردم
چون نور فنا رسید در جانم
رفتم ز وجود و غرق یکتا گردم

شرح مصراع‌های رباعی "نور فنا"

مصراع اول: "چون موج شدم که غرق دریا گردم"

این مصراع تصویری از فنا در دریای حقیقت است. موج، اگرچه از دریا برخاسته، اما استقلالی ندارد و در نهایت به دریا بازمی‌گردد. این همان مفهوم فنا فی الله است که در آن، سالک مانند موجی از وجود خود تهی شده و در دریای وحدانیت الهی محو می‌شود.

مصراع دوم: "چون ذره شدم که سوی بالا گردم"

ذره‌ای که در نور خورشید قرار گیرد، درخشان و سبک شده، به سوی بالا حرکت می‌کند. این مصراع نمادی از رهایی از ثقل دنیا و حرکت به سوی حق تعالی است. عرفا معتقدند که وقتی سالک به درجه‌ای از اخلاص و تزکیه برسد، همچون ذره‌ای بی‌وزن و بی‌هویت در پرتو نور الهی بالا می‌رود.

مصراع سوم: "چون نور فنا رسید در جانم"

در این مرحله، تجلی انوار الهی بر قلب سالک رخ می‌دهد. نور فنا همان تجلی خاص الهی است که موجب از بین رفتن "منیت" و "خودبینی" می‌شود. در این حالت، سالک از خود تهی شده و تنها نور حق را مشاهده می‌کند.

مصراع چهارم: "رفتم ز وجود و غرق یکتا گردم"

این مصراع، نتیجه نهایی سیر و سلوک عرفانی را نشان می‌دهد. "رفتن ز وجود" به معنی از بین رفتن هویت فردی و رهایی از هستی مجازی است. در اینجا، سالک از مرزهای خودی عبور کرده و به حقیقت وحدانی می‌رسد، که همان غرق شدن در ذات یگانه‌ی الهی است.

جمع‌بندی:

این رباعی سیر فنا و بقا بالله را در چهار مرحله نشان می‌دهد:

  1. فنا در افعال (موج شدن و در دریا غرق شدن)
  2. رهایی از جسم و تعلقات (ذره شدن و بالا رفتن)
  3. تجلی نور حق در قلب (نور فنا در جان)
  4. محوشدن در ذات الهی (غرق یکتایی)

این رباعی درون‌مایه‌ای قوی از عرفان اسلامی دارد و مراحل سلوک را به‌خوبی نشان می‌دهد.

نور فنا در عرفان اسلامی

نور فنا در عرفان اسلامی، یکی از تجلیات الهی است که در سیر و سلوک عرفانی به عنوان نقطه‌ی عطفی در مسیر قرب الی الله شناخته می‌شود. این نور، حقیقتی روحانی است که سالک را از قید و بندهای نفسانی رهایی داده و او را در دریای وحدانیت الهی غرق می‌کند. در این حالت، خودبینی، خودخواهی و استقلال موهوم سالک نابود شده و او فقط خدا را می‌بیند.

تعریف فنا

در اصطلاح عرفانی، فنا به معنای محو شدن تعینات نفسانی و قطع تعلقات از غیر خداوند است. فنا چند مرحله دارد:

  1. فنا از افعال (سالک دیگر خود را فاعل افعال نمی‌بیند و همه چیز را از جانب خدا می‌داند).
  2. فنا از صفات (صفات و ویژگی‌های بشری در نور صفات الهی محو می‌شود).
  3. فنا از ذات (سالک در نهایت هستی مجازی خود را به‌کلی از دست می‌دهد و فقط ذات حق را می‌بیند).

نور فنا و مراتب آن

نور فنا، نوری است که در اثر تجلی الهی بر قلب سالک می‌تابد و او را از قید هستی مجازی رها می‌سازد. این نور در مراحل مختلف، با شدت و ضعف بر عارف آشکار می‌شود:

  1. نور محو نفس: در این مرتبه، سالک در اثر ریاضت‌های عرفانی و مجاهدات، انانیت خود را محو می‌کند.
  2. نور کشف حقیقت: با غلبه‌ی انوار الهی، سالک حقیقت را بدون حجاب‌های نفسانی و عقلی مشاهده می‌کند.
  3. نور تجلی ذات: در این مرحله، عارف در محضر الهی قرار گرفته و به مشاهده‌ی مستقیم حق نائل می‌شود.

نور فنا در کلام عرفا

ابوسعید ابوالخیر می‌گوید:
"فنا، غرق شدن در نور خداست، آنچنان که سایه‌ای از خود نماند."

مولانا در مثنوی می‌سراید:
چون به معراج فنا رفتی ز خویش / باز گردی با بقا، در وی مپیچ

حلاج نیز در یکی از اشعارش می‌گوید:
انا الحق، شعله‌ای از نور فناست / آنکه او محو است، حق را خود صداست

نتیجه‌گیری

نور فنا، نتیجه‌ی عبور از مراتب سلوک و رسیدن به وحدت مطلق با حقیقت الهی است. این نور، تمام پرده‌های وجودی سالک را کنار زده و او را به ساحت بقا بالله می‌رساند. فنا، نابودی نیست، بلکه مرگ مجازی و زندگی حقیقی در سایه‌ی انوار الهی است.

  • ۰۳/۱۱/۲۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی