رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی عقل فوادی


عقل فوادی
عقلی که ز دل شراره دارد، فؤاد
از چشمه‌ی عشق، بهره دارد، فؤاد
در مدرسه‌ی راز، تقلا نشود
نوری ز خدا نشانه دارد ، فواد

 

شرح و تفسیر هر مصرع


مصرع اول: عقلی که ز دل شراره دارد، فؤاد

  • "عقلی که ز دل شراره دارد": این جمله اشاره به عقلی می‌کند که از دل و باطنی پاک و پُر از نور ناشی می‌شود. در حقیقت، عقل فوادی همانطور که از درون و جان انسان می‌آید، همیشه با حرارت و شور همراه است، نه عقل خشک و بی‌روح. "شراره" نمایانگر آتش عشق و جانِ شعله‌ور است که در دل انسان می‌سوزد.
  • "فؤاد": در اینجا، "فؤاد" اشاره به قلب عارفانه‌ای دارد که تنها عقل واقعی می‌تواند در آن جای گیرد و به جای عقل ظاهری، عقل باطنی و الهی را نمایان می‌کند.

مصرع دوم: از چشمه‌ی عشق، بهره دارد، فؤاد

  • "چشمه‌ی عشق": این جمله نشان‌دهنده‌ی منبع لایزال و خالصِ عشق الهی است. عشق به عنوان یک چشمه جاری، محل سرچشمه‌ی تمام معرفت‌ها و دانش‌های واقعی است.
  • "بهره دارد": عقل فوادی از این چشمه سیراب و بهره‌مند است و در هر لحظه از آن معرفت و هدایت می‌گیرد. در حقیقت، در این مصرع به این نکته اشاره دارد که عقل فوادی همواره به عشق الهی وابسته است و از آن هدایت می‌یابد.
  • "فؤاد": در اینجا نیز "فؤاد" همان قلب و باطن پاک است که با عشق الهی در ارتباط است.

مصرع سوم: در مدرسه‌ی راز، تقلا نشود

  • "مدرسه‌ی راز": اشاره به مکان یا حالتی عرفانی و معنوی دارد که در آن دانش حقیقی به دست می‌آید. این مدرسه، جایی نیست که انسان به روش‌های عادی و عقل‌های ظاهری توجه کند، بلکه جایی است که باید از طریق شهود، مراقبه و کشف باطنی به حقایق پی برد.
  • "تقلا نشود": این جمله نشان می‌دهد که در مدرسه‌ی راز، عقل فوادی به طور طبیعی و بدون تلاش‌های بی‌ثمر و بیهوده، به درک و فهم واقعی می‌رسد. بر خلاف عقل ظاهری که نیازمند تقلا و تلاش‌های فراوان است، عقل فوادی با آرامش و بی‌زحمت به درک حقایق می‌رسد.

مصرع چهارم: نوری ز خدا نشانه دارد، فؤاد

  • "نوری ز خدا": این جمله اشاره به نور الهی دارد که در دل انسان می‌درخشد. این نور نه تنها الهام‌بخش، هدایتگر و روشن‌کننده است بلکه نشان‌دهنده‌ی این است که عقل فوادی کاملاً به خداوند و حقیقت الهی وابسته است.
  • "نشانه دارد": در اینجا "نشانه" به معنای آثاری است که نشان‌دهنده‌ی هدایت و مسیر روشن است. این نشان‌ها همان نشانه‌های الهی و حکمت هستند که در دل فؤاد تجلی می‌کنند.
  • "فؤاد": به عنوان قلب عارفانه در اینجا محل تجلی نور الهی است که عقل فوادی به آن راه می‌یابد.

نتیجه‌گیری:

این رباعی با استفاده از زبان عرفانی، به عقل فوادی و ویژگی‌های آن پرداخته است. عقل فوادی که از دل و جان و عشق الهی سیراب می‌شود، نه به تلاش‌های ظاهری نیاز دارد و نه به کشف‌های عقلانی معمولی. بلکه این عقل در مدرسه‌ی راز، به شکل طبیعی از نور خدا بهره می‌برد و به درک واقعی و الهی دست می‌یابد.

این شرح و تفسیر بر عمق عرفانی و الهی بودن عقل فوادی تأکید دارد که به دنبال کشف حقیقت در دل، عشق و نور الهی است.

عقل فؤادی در عرفان اسلامی

عقل فؤادی عالی‌ترین مرتبه‌ی عقل در عرفان اسلامی است که با قلب و فؤاد ارتباط دارد و انسان را به شهود مستقیم حقیقت الهی می‌رساند. در این مرتبه، ادراک از سطح عقل استدلالی و حتی عقل قدسی فراتر رفته و تبدیل به معرفت حضوری و کشف شهودی می‌شود.

در عرفان، مراتب عقل از پایین‌ترین تا بالاترین سطح، شامل موارد زیر است:

  1. عقل جزئی (نظری) → محدود به استدلال و قیاس، از جنس تفکر منطقی و فلسفی
  2. عقل کلی → فراتر از عقل نظری، درک کلیات بدون جزئیات حسی
  3. عقل قدسی → عقل اشراقی که به الهام و اشراق دست یافته است
  4. عقل فؤادی → عالی‌ترین مرتبه‌ی عقل که حقیقت را بی‌واسطه درک می‌کند و متصل به فؤاد است

۱. ماهیت عقل فؤادی

عقل فؤادی، عقل آمیخته با نور قلب و فؤاد است. فؤاد در عرفان مرکز شهود و رؤیت حقیقت الهی است و عقل فؤادی همان عقلی است که در آن، حجاب‌های فکری کنار رفته و حقیقت برای شخص بدون واسطه مکشوف می‌شود.

عقل نظری با استدلال و تحلیل سر و کار دارد.
عقل قدسی با اشراق و الهام مرتبط است.
عقل فؤادی با معرفت شهودی و حضوری حقیقت را درمی‌یابد.

۲. ویژگی‌های عقل فؤادی

درک حضوری و شهودی حقیقت

  • برخلاف عقل استدلالی که بر اساس تحلیل و قیاس عمل می‌کند، عقل فؤادی حقیقت را مستقیماً مشاهده می‌کند.
  • این عقل مخصوص پیامبران، اولیای الهی و عارفان کامل است.

بی‌نیازی از استدلال و برهان

  • عقل فؤادی نیازی به مقدمات منطقی ندارد.
  • این همان عقل مقربان الهی است که درک آن مبتنی بر شهود باطنی است.

متصل به فؤاد (مرکز شهود قلبی)

  • فؤاد مرتبه‌ای از قلب است که حقیقت را بی‌واسطه مشاهده می‌کند.
  • عقل فؤادی همان عقلی است که در فؤاد فعال شده است.

ادراک مستقیم از عالم غیب

  • این عقل نه از راه حواس ظاهری، نه از راه تفکر فلسفی، بلکه از طریق مشاهده‌ی قلبی به حقیقت می‌رسد.

۳. تفاوت عقل نظری، عقل قدسی و عقل فؤادی

۴. عقل فؤادی در قرآن و روایات

"یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا" (بقره، ۲۶۹)
"خداوند حکمت را به هر کس بخواهد عطا می‌کند، و هر که حکمت یافت، خیر زیادی یافته است."

🔹 در تفسیر عرفانی، حکمت حقیقی همان عقل فؤادی است که انسان را به درک اسرار عالم واصل می‌کند.

"مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَىٰ" (نجم، ۱۱)
"فؤاد آنچه را دید، انکار نکرد."

🔹 این آیه اشاره به شهود پیامبر (ص) در معراج دارد و نشان می‌دهد که فؤاد حقیقت را بدون خطا و تحریف مشاهده می‌کند. عقل فؤادی نیز همین ویژگی را دارد.

۵. سخنان عرفا درباره‌ی عقل فؤادی

ابن‌عربی:
«عقل فؤادی، عقلی است که در آن، بنده از خود فانی شده و حق را چنان‌که هست می‌بیند.»

ملاصدرا:
«عقل فؤادی، همان عقلی است که در آن، حقیقت برای عارف بدون حجاب مکشوف می‌شود.»

مولانا:
«آن عقل که ره سوی یقین دارد، فؤادی است / در دیده‌ی مردان خدا نور مرادی است»

۶. مسیر دستیابی به عقل فؤادی در سلوک عرفانی

مرحله‌ی اول: تصفیه‌ی عقل نظری

  • تفکر و تدبر برای پالایش عقل از خطاهای فکری
    مرحله‌ی دوم: تزکیه‌ی قلب
  • تزکیه‌ی نفس از طریق عبادت، ذکر و پرهیز از گناه
    مرحله‌ی سوم: سیر از عقل قدسی به عقل فؤادی
  • با استمرار در معرفت الهی، عقل به مرحله‌ی شهود رسیده و به عقل فؤادی تبدیل می‌شود.

۷. نتیجه‌گیری

عقل فؤادی، عالی‌ترین مرتبه‌ی عقل در عرفان اسلامی است که در آن، انسان حقیقت را بی‌واسطه و با شهود فؤادی درک می‌کند.
✅ این عقل، بالاتر از عقل استدلالی و حتی عقل قدسی است، زیرا با مرکز شهود قلبی (فؤاد) ارتباط دارد.
فقط پیامبران، اولیای الهی و عارفان کامل به این مرتبه می‌رسند.
✅ راه رسیدن به عقل فؤادی، تزکیه‌ی قلب، تفکر عمیق، ذکر و عبادت خالصانه است.

عقل فؤادی، همان عقلی است که خداوند در قلب اولیای خود به ودیعه می‌گذارد تا حقیقت را چنان‌که هست ببینند و بی‌نیاز از استدلال، به یقین کامل برسند.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۱۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی