رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰


باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی عقل بالملکه

 

عقل بالملکه
عقلی که بود پر ز انوار  یقین
بیزار ز بحث و ز جدال است، متین
دریای یقین است ، بود صادق و پاک
هر گفته‌ی او نور جان است، نگین

 

 

شرح و تفسیر رباعی "عقل بالملکه"

این رباعی، توصیفی از "عقل بالملکه" ارائه می‌دهد، که در فلسفه و عرفان، به عقلی گفته می‌شود که به کمال رسیده و از نور یقین بهره‌مند است. اکنون به شرح و تفسیر هر مصرع می‌پردازیم:


مصرع اول:

"عقلی که بود پر ز انوار یقین"
🔹 این مصرع نشان می‌دهد که "عقل بالملکه" غرق در نور یقین است. یقین در اینجا به معنای دانشی است که بدون تردید، راسخ و پایدار است.
🔹 "انوار یقین" اشاره به نوعی آگاهی و بصیرت دارد که از حقیقت سرچشمه می‌گیرد. در عرفان، یقین سه مرتبه دارد:

  1. علم‌الیقین: آگاهی نظری از حقیقت
  2. عین‌الیقین: مشاهده مستقیم حقیقت
  3. حق‌الیقین: یکی شدن با حقیقت
    🔹 "عقل بالملکه" در این رباعی، عقلی است که به مرتبه‌ی یقین رسیده و در پرتو آن روشن شده است.

مصرع دوم:

"بیزار ز بحث و ز جدال است، متین"
🔹 این مصرع ویژگی مهم "عقل بالملکه" را بیان می‌کند: پرهیز از جدال‌های بیهوده و ناپسند.
🔹 "بحث" و "جدال" اگر در جهت حقیقت نباشند، تنها باعث تفرقه و سردرگمی می‌شوند. عقل بالملکه، نیازی به این جدال‌ها ندارد، زیرا حقیقت را درک کرده است.
🔹 "متین" به معنای استوار و محکم است. یعنی این عقل بدون آنکه نیاز به مجادله داشته باشد، استوار و پابرجاست.
🔹 این نکته با سخن حضرت علی (ع) هماهنگ است:
"مَنْ تَکَلَّمَ فِی غَیْرِ حَاجَةٍ سَمِعَ مَا لَا یُرْضِیهِ"
"کسی که بیهوده سخن بگوید، چیزهایی خواهد شنید که خوشایندش نیست." (نهج‌البلاغه، حکمت ۳۸۲)


مصرع سوم:

"دریای یقین است، بود صادق و پاک"
🔹 در این مصرع، عقل بالملکه به "دریای یقین" تشبیه شده است. دریا نماد بی‌کرانگی، عمق و عظمت است.
🔹 "صادق و پاک" نشان‌دهنده‌ی ویژگی‌های این عقل است:

  • صداقت: یعنی این عقل چیزی جز حقیقت را نمی‌پذیرد.
  • پاکی: یعنی از شک، وهم، گمان‌های نادرست و آلایش‌های فکری دور است.
    🔹 این مصرع اشاره به این دارد که عقل بالملکه، مانند دریایی زلال و بی‌کران، سرشار از معرفت خالص است.

مصرع چهارم:

"هر گفته‌ی او نور جان است، نگین"
🔹 این مصرع نشان‌دهنده‌ی تأثیر کلام عقل بالملکه است.
🔹 "نور جان" یعنی سخنان این عقل نه‌تنها روشن‌کننده‌ی ذهن، بلکه حیات‌بخش روح و جان انسان است.
🔹 "نگین" نماد ارزش و شکوه است، یعنی سخنان این عقل مانند گوهری درخشان، بی‌بدیل و پرارزش‌اند.
🔹 این مصرع یادآور حدیث نبوی است:
"الکَلِمَةُ الحِکْمَةُ ضالَّةُ المُؤْمِنِ، فَحَیثُ وَجَدَها فَهُوَ أَحَقُّ بِها"
"حکمت، گمشده‌ی مؤمن است؛ پس هرجا که آن را بیابد، شایسته‌ی اوست." (ترمذی، سنن)


جمع‌بندی:

این رباعی، تصویری از "عقل بالملکه" را به زیبایی ترسیم می‌کند:
✔ این عقل از نور یقین لبریز است.
✔ درگیر بحث‌های بیهوده و مجادله نمی‌شود.
✔ مانند دریایی زلال، حقیقت را در خود دارد.
✔ سخنانش روشنگر جان‌ها و همچون گوهری ارزشمند است.

 

عقل بالملکه در فلسفه و عرفان اسلامی به یکی از مراتب عقل اشاره دارد که فرد به مرحله‌ای از توانمندی عقلانی رسیده است که می‌تواند به‌طور طبیعی و به‌راحتی اصول و مفاهیم کلیدی را درک و از آن‌ها استفاده کند. این مرحله از عقل در برخی روایات و تعالیم فلسفی به‌عنوان عقل "مستقر" یا "نهادینه" معرفی می‌شود، یعنی عقل به حدی رسیده که دیگر به‌طور مداوم به تمرین و تدبیر نیاز ندارد، بلکه به‌صورت یک ملکه یا ویژگی ثابت در فرد قرار گرفته است.

تعریف دقیق‌تر عقل بالملکه

در تقسیم‌بندی‌های فلسفی، به‌ویژه در فلسفه‌ی ابن‌سینا و ملاصدرا، عقل به چند مرتبه تقسیم می‌شود:

  1. عقل هیولانی (عقل بالقوه): در این مرحله عقل در انسان به‌طور خام و بالقوه وجود دارد، به این معنا که توانایی درک مفاهیم و معانی را دارا است، اما هنوز این توانایی‌ها به کار نیفتاده‌اند.

  2. عقل بالملکه: این مرتبه، مرحله‌ای است که عقل به‌طور نهادینه و درونی در فرد مستقر می‌شود. در این مرحله، انسان توانایی تفکر و استدلال صحیح را کسب کرده است، به‌گونه‌ای که بدون نیاز به تمرین‌های شدید فکری، می‌تواند مسائل پیچیده را تحلیل کند و به اصول کلیدی پی ببرد. برای مثال، فرد در این مرحله می‌تواند مسائل فلسفی یا اخلاقی را به‌راحتی درک کرده و در زندگی روزمره به‌طور طبیعی آن‌ها را اعمال کند. این نوع عقل، عقل نظری و عملی را به‌طور کامل در خود جای داده و به‌راحتی قادر به تمیز دادن خیر از شر و تصمیم‌گیری صحیح است.

  3. عقل بالفعل: در این مرحله، عقل نه‌تنها از ملکه‌های ذهنی خود استفاده می‌کند، بلکه به‌طور کامل و فعال به استنتاج‌های منطقی و تحلیلی دست می‌زند و مفاهیم جدید را از اصول اساسی می‌آموزد. فرد به‌طور کامل از عقل خود در تحلیل‌های پیچیده استفاده می‌کند.

  4. عقل مستفاد: این مرحله، مرحله‌ای است که فرد به مرحله‌ای از شهود و درک مستقیم از حقیقت می‌رسد. در این مرحله، عقل به‌طور کامل به همه‌ی حقایق و معقولات دست یافته است و انسان از طریق شهود عقلی به درک‌ عالی از حقایق عالم نائل می‌شود.

ویژگی‌های عقل بالملکه

  • استقرار و نهادینه شدن: عقل در این مرحله دیگر به یک ویژگی ثابت در انسان تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که فرد به‌طور طبیعی و بدون نیاز به تمرین‌های مستمر می‌تواند از آن استفاده کند.
  • توانایی تفکر و استدلال: فرد در این مرحله به توانایی بالایی در تحلیل و استدلال دست می‌یابد. مفاهیم پیچیده به‌طور خودکار و طبیعی برای او قابل درک می‌شوند.
  • رشد اخلاقی و عملی: این نوع عقل نه‌تنها در حوزه‌ی نظری بلکه در حوزه‌ی عملی نیز رشد کرده است. فرد قادر به تصمیم‌گیری‌های صحیح در زندگی روزمره و رعایت اصول اخلاقی به‌طور خودکار است.
  • قابلیت تمییز حق از باطل: در این مرحله، فرد قادر است به‌راحتی میان حق و باطل، خوب و بد، و درست و نادرست تمییز قائل شود.

عقل بالملکه در فلسفه و عرفان

در فلسفه‌ی اسلامی و به‌ویژه در تعالیم ملاصدرا و ابن‌سینا، عقل به عنوان ابزار شناخت و رسیدن به حقیقت معرفی می‌شود. در عرفان اسلامی، این عقل به‌ویژه در مرحله‌ی سیر و سلوک روحانی انسان اهمیت دارد، زیرا فرد در این مرحله از عقل به‌عنوان ابزاری برای هدایت خود به سوی حقیقت و خداوند استفاده می‌کند.

در عرفان، عقل بالملکه به معنای رسیدن به یک شناخت قطعی از مفاهیم اخلاقی، دینی و عرفانی است که به‌طور خودکار در عمل فرد نمایان می‌شود. این عقل به انسان کمک می‌کند تا در مسیر سیر و سلوک به‌دور از خطا و لغزش قدم بردارد.

ارتباط عقل بالملکه با دیگر مراتب عقل

در مجموع، عقل بالملکه یکی از مهم‌ترین مراتب عقل است که در آن عقل به‌صورت عمیق در فرد مستقر شده و در تصمیم‌گیری‌های روزمره و درک مفاهیم پیچیده‌ی فلسفی و اخلاقی به‌طور خودکار و طبیعی عمل می‌کند. این مرحله، نقطه‌ی عطفی است که فرد می‌تواند در آن به رشد فکری و روحانی دست یابد و در تمامی جنبه‌های زندگی خود از عقل خود بهره‌برداری کند.

به‌طور خلاصه، عقل بالملکه به عقل استوار و نهادینه‌ای گفته می‌شود که در آن فرد نه‌تنها می‌تواند اصول کلی و مفاهیم را درک کند، بلکه به‌طور طبیعی و بدون نیاز به تمرین‌های مستمر، از این توانایی‌ها در عمل استفاده می‌کند و در زندگی خود به آن‌ها پایبند می‌ماند.

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۱۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی