رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی
مرکز دایره وجود
در حاشیه ی، دایره ی عرش الهی
دل ها به تقلای نجاتند ز چاهی
هر کس به سوی مرکز هستی بشتابد
پاینده و جاوید ز هر درد و تباهی

 

باسمه تعالی
شرح و تفسیر رباعی: "مرکز دایره وجود"

این رباعی به زبان عرفانی و فلسفی نوشته شده است و به مفاهیم عمیقی چون حرکت روحانی انسان از تاریکی به سوی نور، جست‌وجوی حقیقت و رهایی از جهل و گمراهی پرداخته است. حال، هر مصرع را به‌طور جداگانه تحلیل می‌کنیم:


1. "در حاشیه‌ی دایره‌ی عرش الهی"

  • شرح: در این مصرع، "دایره‌ی عرش الهی" به‌عنوان نمادی از فضای الهی یا جهان فراگیر و بی‌کرانه به کار رفته است. "حاشیه" اشاره به جایگاه انسان‌ها یا موجودات دارد که در دنیای مادی یا ظاهری قرار دارند، دور از مرکز دایره که همان حقیقت الهی است. انسان‌ها در حاشیه قرار دارند و از حقیقت نهایی و مرکز وجود، که همان خداوند است، فاصله دارند.
  • تفسیر: این مصراع تصویری از جهان مادی و فاصله انسان‌ها از مقام کمال الهی را می‌سازد. ما در دنیای مادی خود به‌طور ظاهری از خداوند دور هستیم و باید تلاش کنیم به سمت مرکز حرکت کنیم.

2. "دل‌ها به تقلای نجاتند ز چاهی"

  • شرح: این مصرع به وضعیت روحانی انسان‌ها در دنیای مادی اشاره دارد. "چاه" در اینجا نماد جهل، گمراهی و دوری از حقیقت است. انسان‌ها در دل و روح خود در تلاش‌اند تا از این چاهِ گمراهی رهایی یابند. این تلاش به معنای جست‌وجوی نجات از محدودیت‌ها و تنگناهای دنیوی و رسیدن به حقیقت و نور است.
  • تفسیر: این بخش اشاره به روند روحانی و معنوی انسان‌ها دارد که به‌دنبال رهایی از تنگناهای مادی و درونی هستند و به‌دنبال مسیر هدایت الهی و رهایی از گمراهی‌اند.

3. "هر کس به سوی مرکز هستی بشتابد"

  • شرح: این مصرع به‌طور واضح حرکت انسان‌ها به سمت حقیقت الهی و مرکز دایره، که همان خداوند است، را بیان می‌کند. "مرکز هستی" به‌طور نمادین نمایانگر خداوند و حقیقت نهایی است که همه موجودات به‌سوی آن حرکت می‌کنند. در عرفان، این حرکت به‌سوی مرکز یعنی رسیدن به کمال، نور و حقیقت الهی است.
  • تفسیر: انسان‌ها در این دنیای مادی و فانی در جست‌وجوی حقیقت و نور هستند. حرکت از حاشیه به مرکز نماد سیر روحانی انسان به‌سوی خداوند است و آن‌ها به‌دنبال کمال و رهایی از محدودیت‌های دنیوی می‌باشند.

4. "پاینده و جاوید ز هر درد و تباهی"

  • شرح: این مصرع در حقیقت تأکید بر نتیجه نهایی حرکت به‌سوی حقیقت و مرکز هستی است. در این مسیر، انسان از هر نوع درد، رنج، تباهی و نقصان رهایی می‌یابد و به‌عنوان موجودی پاینده و جاوید در کنار خداوند به کمال می‌رسد. "پاینده و جاوید" به‌معنای جاودانگی و بی‌پایانی است که در دست‌یابی به حقیقت الهی به‌دست می‌آید.
  • تفسیر: در این بخش، نهایی‌ترین و والاترین هدف سفر معنوی انسان یعنی رسیدن به کمال و جاودانگی ذکر شده است. پس از عبور از دردها و رنج‌های دنیا، انسان به جایی می‌رسد که دیگر هیچ تباهی و رنجی نمی‌تواند او را آزار دهد. در واقع، این اشاره به مقام توحیدی است که در آن انسان به حقیقت و وجود ابدی و بی‌پایانی می‌رسد.

نتیجه‌گیری کلی:

این رباعی در پی بیان سیر روحانی انسان است، از دوری و جهل به سمت حقیقت و نور الهی. در هر بخش از شعر، حرکت انسان از "حاشیه" به سمت "مرکز" و تلاش برای رهایی از "چاه" به‌عنوان نماد جهل و گمراهی، به‌طور نمادین ترسیم می‌شود. در پایان، شاعر به‌وسیله‌ی واژه‌های "پاینده" و "جاوید" به رسیدن به کمال و حقیقت الهی اشاره کرده و انسان را به تحقق این مقصد معنوی فرا می‌خواند.

مرکز دایره وجود در عرفان:

مرکز دایره وجود مفهومی عمیق و بنیادی در عرفان است که به اصل، جوهر یا حقیقت درونی انسان اشاره دارد. این مفهوم، برگرفته از تصاویر و نمادهای عرفانی است که در آن، دایره به‌عنوان یک نماد از کمال، وحدت، بی‌پایانی و جامعیت به کار می‌رود. مرکز دایره به‌طور خاص نقطه‌ای است که انسان باید به آن بازگردد، جایی که حقیقت اصلی و الهی او نهفته است.

توضیح اجمالی:

در عرفان، کل هستی را می‌توان به‌عنوان یک دایره در نظر گرفت. هر فرد انسانی نیز به‌طور نمادین در این دایره قرار دارد. حرکت از حاشیه دایره (که نماد دنیای مادی و بی‌خبری از حقیقت است) به سمت مرکز آن (که نماد حقیقت الهی و اصل وجود است) حرکت به سوی کمال و روشنایی است. مرکز دایره به‌طور معمول با خداوند و حقیقت الهی مرتبط است، جایی که انسان از آن سرچشمه گرفته و به آن بازمی‌گردد.

ویژگی‌ها و معانی مرکز دایره وجود:

  1. اصل الهی انسان: در عرفان اسلامی، مرکز دایره وجود همان اصل الهی و جوهر روحانی انسان است که از آن سرچشمه گرفته است. انسان در بدو خلقت از نور الهی ایجاد شده و در دنیای مادی در سایه این نور زندگی می‌کند. مرکز دایره نمادی از همان حقیقت و جوهر الهی است که انسان در جستجوی آن است. این مرکز همان نقطه‌ای است که انسان باید در مسیر سلوک و تهذیب نفس، به آن بازگشته و به کمال دست یابد.

  2. حرکت از حاشیه به مرکز: در تصویر دایره، انسان در آغاز در حاشیه و مرز آن قرار دارد، که نماد دنیای فانی، ظاهری و مادی است. حرکت از این حاشیه به مرکز، یعنی به سوی حقیقت درونی و الهی خود، سفر عرفانی انسان است. این حرکت نمادین از حاشیه به مرکز نشان‌دهنده‌ی سیر انسان از جهل و غفلت به سمت معرفت و آگاهی است. در حقیقت، انسان در سلوک معنوی خود باید از محدودیت‌های مادی و دنیوی عبور کرده و به عمق وجود خود که همان مرکز دایره است، برسد.

  3. اتحاد با خداوند: مرکز دایره در نهایت همان خداوند است. در عرفان اسلامی، خداوند به‌عنوان مرکز هستی و اصل وجود شناخته می‌شود. از این رو، مرکز دایره نه‌تنها به عنوان حقیقت درونی انسان، بلکه به‌طور کامل به عنوان حقیقت مطلق و واحد الهی نیز در نظر گرفته می‌شود. در سیر عرفانی، انسان باید از طریق خودشناسی، تهذیب نفس و کسب معرفت به این مرکز بازگردد و با خداوند در اتحاد و یگانگی قرار گیرد.

  4. بی‌نهایت بودن مرکز دایره: در دایره، مرکز هیچ حد و مرزی ندارد و به نوعی نماد بی‌پایانی و ابدیت است. این ویژگی بر وحدت و تمامیت خداوند اشاره دارد. در عرفان، خداوند بی‌نهایت است و به هیچ چیز محدود نمی‌شود. این مفهوم در مرکز دایره هم منعطف است؛ زیرا مرکز دایره به‌طور نمادین بی‌پایان و غیرقابل محدودیت است و انسان در تلاش است که از محدودیت‌های دنیوی خود فراتر رود و به این حقیقت بی‌نهایت و کامل دست یابد.

  5. بازگشت به مرکز دایره (رجوع به حقیقت): از آنجا که انسان از مرکز (حقیقت الهی) دور شده و به حاشیه دایره وارد می‌شود، هدف اصلی انسان در عرفان بازگشت به آن مرکز است. این بازگشت به مرکز همان بازگشت به خداوند و حقیقت اولیه است. انسان باید از طریق سلوک معنوی، تهذیب نفس و کسب معرفت به‌طور مداوم به مرکز دایره (یعنی خداوند) بازگردد تا به کمال برسد. این بازگشت، در حقیقت بازگشت به حقیقت و شناخت حقیقی خود است.

نمادگرایی دایره در عرفان:

دایره به‌عنوان نماد در عرفان به معنای تمامیت، کمال و بی‌پایانی است. در مقابل، خط یا مسیر مستقیم می‌تواند نماد حرکت در دنیای مادی یا حرکت ناقص و محدود باشد. دایره به عنوان یک نماد، به‌طور کامل خود را در مرکز می‌سازد و همه‌چیز را در خود جای می‌دهد. در عرفان اسلامی، این دایره نمادی از «وجود» است که خداوند آن را خلق کرده و همه موجودات در آن قرار دارند. انسان نیز به‌عنوان بخشی از این دایره باید از دنیای مادی و فانی خود عبور کرده و به مرکز دایره (که همان حقیقت و نور الهی است) دست یابد.

نتیجه‌گیری:

مرکز دایره وجود در عرفان نمادی از حقیقت الهی و جوهر درونی انسان است که از آن سرچشمه گرفته و به آن باز می‌گردد. حرکت از حاشیه دایره (که نمایانگر دنیا و فاصله از حقیقت است) به سمت مرکز آن، نماد سیر انسان به سوی خداوند و کمال معنوی است. انسان با گذر از دنیا و ظواهر، باید به مرکز دایره، یعنی حقیقت الهی و باطن خود، دست یابد. این مفهوم نشان‌دهنده‌ی فرآیند بازگشت به اصل و جوهر وجودی است که به‌طور نمادین در مرکز دایره قرار دارد.

  • ۰۳/۱۱/۱۴
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی