رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی
اسم جامع
یک نام چو "اللّه"، هزاران معناست
هر جلوه‌ی او، بی نظیر و یکتاست
ما در طلب اسم، رسیدیم به حق
هر نام خدا، جلوه‌ای از اسماست

شرح رباعی «اسم جامع»

مضمون کلی:
این رباعی نگاهی عرفانی به مفهوم «اسم جامع» دارد. در عرفان اسلامی، اسم جامع اشاره به نامی دارد که همه‌ی اسماء الهی را در خود جای داده و نمایانگر تمامی صفات و کمالات خداوند است. شاعر در این رباعی، وحدت الهی را از طریق نام «اللّه» بیان کرده و نشان می‌دهد که همه‌ی جلوه‌های خداوند، برخاسته از این نام جامع‌اند.


تحلیل مصراع‌ها:

مصراع اول:

«یک نام چو "اللّه"، هزاران معناست»

  • این مصراع به جامعیت نام اللّه اشاره دارد. در الهیات اسلامی، "اللّه" اسم اعظم است که همه‌ی صفات الهی را در خود دارد.
  • "هزاران معنا" نشان‌دهنده‌ی بی‌نهایت بودن جلوه‌های الهی است. هر کسی بسته به درک و معرفت خود، معنا و جلوه‌ای از این نام را درک می‌کند.

مصراع دوم:

«هر جلوه‌ی او، بی‌نظیر و یکتاست»

  • این مصراع بر توحید و بی‌همتایی خداوند تأکید دارد.
  • هر جلوه از خداوند (مانند رحمت، عدل، حکمت و...) بی‌نظیر است و مشابهی ندارد، چرا که صفات الهی مطلق‌اند و هیچ مخلوقی در آن شریک نیست.

مصراع سوم:

«ما در طلب اسم، رسیدیم به حق»

  • اینجا شاعر جست‌وجوی عرفانی را مطرح می‌کند. در تصوف و عرفان، سلوک معنوی سفری است که انسان در طلب شناخت خداوند طی می‌کند.
  • "طلب اسم" یعنی تلاش برای شناخت صفات و اسماء الهی، و این جست‌وجو در نهایت به "حق" (که از اسامی خداوند است) ختم می‌شود.

مصراع چهارم:

«هر نام خدا، جلوه‌ای از اسماست»

  • این مصراع به وحدت و کثرت در اسماء الهی اشاره دارد. هر اسم خداوند (مثل رحمان، رحیم، علیم، حکیم...) در عین داشتن معنای خاص خود، بخشی از مجموعه‌ی بزرگ‌تری به نام "اسم جامع" است.
  • این همان مفهومی است که عرفا از آن به «تجلی وحدت در کثرت» یاد می‌کنند: یک حقیقت الهی که در جلوه‌های گوناگون ظهور می‌یابد.

نتیجه‌گیری:

این رباعی، در عین سادگی، مفهومی عمیق و عرفانی را بیان می‌کند. پیام اصلی شعر این است که همه‌ی نام‌های خداوند به یک حقیقت واحد بازمی‌گردند و انسان در سلوک عرفانی، هر چه بیشتر در اسماء الهی تأمل کند، در نهایت به ذات حق خواهد رسید.

این شعر را می‌توان در قالب توحید اسمائی تحلیل کرد که یکی از شاخه‌های مهم عرفان نظری است و نشان می‌دهد که همه‌ی صفات و اسماء خداوند، در حقیقت به یک وجود واحد اشاره دارند.

ساده، روان، عمیق و معنوی—یک رباعی که نه‌تنها وزن و قافیه دارد، بلکه پیامی الهی و عرفانی را منتقل می‌کند.

 

 

اسم جامع در عرفان اسلامی

اسم جامع یکی از مفاهیم کلیدی در عرفان اسلامی، به‌ویژه در مکتب ابن عربی و عرفان نظری، است. این اصطلاح به اسمی اشاره دارد که تمامی اسما و صفات الهی را در بر می‌گیرد و به عنوان جامع‌ترین و کامل‌ترین اسم در نظر گرفته می‌شود.


۱. مفهوم اسم جامع

اسم جامع در عرفان به دو معنای اصلی اشاره دارد:

  1. اسم "الله" به عنوان اسم جامع
    در تعالیم عرفانی، اسم "الله" را جامع تمامی اسما و صفات الهی می‌دانند. به این معنا که هر یک از اسما و صفات دیگر، مانند رحمان، رحیم، علیم، قدیر، حکیم و غیره، جلوه‌ای از اسم "الله" هستند. این دیدگاه از آیه‌ی "وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى" (اعراف: 180) الهام گرفته شده است که بیان می‌کند تمامی اسما به الله تعلق دارند.

  2. انسان کامل به عنوان مظهر اسم جامع
    عرفای بزرگی مانند ابن عربی معتقدند که انسان کامل، یعنی وجودی که تمامی کمالات الهی را به‌طور متعادل در خود دارد، مظهر اسم جامع است. این بدان معناست که انسان کامل آینه‌ای است که تمام اسما و صفات الهی را در وجود خود متجلی می‌کند. از این رو، انسان کامل نماینده‌ی الهی در عالم هستی است و تجلی تام اسم "الله" در او آشکار می‌شود.


۲. ارتباط اسم جامع با حقیقت محمدیه

یکی از بحث‌های مهم در عرفان نظری، ارتباط اسم جامع با حقیقت محمدیه است. در این دیدگاه، حقیقت محمدیه همان نور اولیه‌ای است که خداوند آفرید و همه‌ی موجودات از آن صادر شدند. بنابراین، حقیقت محمدیه نیز مظهر اسم جامع بوده و از طریق آن، تمامی کمالات الهی در عالم ظهور پیدا می‌کنند.


۳. تفاوت اسم جامع با دیگر اسما

در عرفان، اسما و صفات الهی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. اسمای جلالی: مانند قهار، متکبر، عزیز و جبّار که به جنبه‌ی عظمت و شکوه الهی اشاره دارند.
  2. اسمای جمالی: مانند رحمان، رحیم، لطیف و ودود که ناظر به رحمت و مهر الهی هستند.

اسم جامع اما فراتر از این دو دسته است و تمامی این اسما را در بر دارد. به همین دلیل، اسم "الله" و مظهر آن، یعنی انسان کامل، جامع‌ترین و کامل‌ترین وجود در نظام عرفانی محسوب می‌شوند.


۴. نتیجه‌گیری

اسم جامع در عرفان اسلامی، کامل‌ترین اسم الهی است که شامل همه‌ی صفات و اسما می‌شود. از یک سو، "الله" اسم جامع خداوند است و از سوی دیگر، انسان کامل و به‌ویژه حقیقت محمدیه، مظهر آن در عالم هستی است. این مفهوم نشان‌دهنده‌ی وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت است که اساس جهان‌بینی عرفانی را تشکیل می‌دهد.

  • ۰۳/۱۱/۱۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی