باسمه تعالی
داستان قوم شعیب
در ادامه داستان قوم شعیب (علیهالسلام) و ماجرای کمفروشی آنان را بهصورت کامل، دقیق و همراه با آیات قرآن و تحلیل عرفانی و اخلاقی برایتان بیان میکنم:
معرفی حضرت شعیب و قوم مدین
حضرت شعیب (ع) یکی از پیامبران بزرگ الهی است که بعد از حضرت ابراهیم (ع) و پیش از حضرت موسی (ع) میزیست. او از طرف خداوند به سوی قوم مدین مبعوث شد.
مدین شهری بود در شمال غربی عربستان، نزدیک مرز اردن و فلسطین امروزی.
قوم مدین، مردمانی تاجر و صاحب ثروت بودند که از تجارت و خرید و فروش گذران زندگی میکردند، اما دچار فسادهای گستردهای شده بودند.
گناهان قوم شعیب
بر اساس آیات قرآن، گناهان این قوم عبارت بود از:
-
کمفروشی در وزن و پیمانه:
«وای بر کمفروشان! آنان که وقتی برای مردم پیمانه میکنند، کم مینهند.»
(سوره مطففین، آیات 1–3) -
کم گذاشتن حق مردم و فریب در معامله:
«و لا تبخسوا الناس أشیاءهم»
(سوره اعراف، آیه 85) فساد در زمین: – مانند رشوه، ربا، احتکار، گرانفروشی، تقلب در کالا، ظلم اقتصادی و...
-
مخالفت با پیامبران و تهدید آنان: – آنها حضرت شعیب را مسخره کردند و گفتند:
«اگر قبیلهات نبود، تو را سنگسار میکردیم.»
(هود: 91)
دعوتهای حضرت شعیب
حضرت شعیب با زبانی بسیار نرم، مهربان، ولی قاطع آنها را به پنج چیز دعوت کرد:
1. توحید و ترک شرک:
«اعبدوا الله ما لکم من إله غیره»
«خدا را بپرستید، معبودی جز او ندارید.»
(اعراف: 85)
2. عدالت اقتصادی:
«أوفوا الکیل و الوزن بالقسط»
«پیمانه و ترازو را با انصاف کامل بدهید.»
(اعراف: 85)
3. پرهیز از کمفروشی:
«و لا تبخسوا الناس أشیاءهم»
«حق مردم را کم نگذارید.»
(همان آیه)
4. فساد نکردن در زمین:
«و لا تعثوا فی الأرض مفسدین»
«در زمین فساد نکنید.»
(همان آیه)
5. رعایت حرمت جامعه:
«باقیهُ اللهِ خیرٌ لکم»
«آنچه نزد خدا باقی میماند، بهتر است.»
(هود: 86)
واکنش قوم
قوم مدین به او گفتند:
«ای شعیب! آیا نمازت تو را چنین میفرماید که ما در اموالمان تصرف نکنیم؟!»
(هود: 87)
🔹 آنها با دینگریزی، استهزا و تحقیر پیامبر الهی، با غرور و لجاجت راه فساد را ادامه دادند.
نزول عذاب
پس از سالها دعوت، وقتی قوم مدین ایمان نیاوردند، خداوند وعده عذاب داد:
«فکذّبوه فأخذهم عذاب یومِ الظُّلّة»
«آنها تکذیب کردند، پس عذاب روز سایهبان آنان را فرا گرفت.»
(شعراء: 189)
✅ جزئیات عذاب:
– آسمان ابری شد؛
– آنان زیر سایهبان ابر جمع شدند؛
– سپس صدای مهیب آسمانی (صیحه)، زلزله (رجفه) و آتش سوزان نازل شد؛
– همگی در لحظه نابود شدند.
تحلیل عرفانی و اخلاقی
کمفروشی تنها یک جرم اقتصادی نیست؛ بلکه ریشه در نفس اماره، حرص، دنیاطلبی و بیتقوایی دارد.
قرآن این قوم را مثال میزند تا جامعه اسلامی بفهمد که ظلم در معاملات، نابودی فرد و ملت را در پی دارد.
حضرت شعیب، پیامبر اخلاق و عدالت بود. دعوت او تنها برای نماز نبود، بلکه برای اصلاح ریشههای فاسد اجتماعی بود.
نتیجهگیری
- حضرت شعیب (ع) پیامبر عدالت اقتصادی و اجتماعی است؛
- کمفروشی، فسادی ظاهراً کوچک، اما در باطن ویرانگر است؛
- جامعهای که حق مردم را بخورد، در مسیر نابودی است؛
- صبر پیامبران بسیار زیاد بود، اما عذاب الهی نیز قطعی است؛
- ایمان، عدالت، تقوا و حقطلبی راه نجات فرد و جامعه است.
- تهیه و تنظیم
- دکتر علی رجالی
- ۰۴/۰۳/۱۸