رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی صراط ولایت

صراطِ ولایت

ولایت پرتوی از نورِ یار است
طریقِ وصلِ حق بی نور، تار است
نمازت با ولایت، رهنما شد
که راهِ بندگی دان، افتخار است


شرح و تفسیر:

این شعر، جایگاه والای ولایت را در مسیر بندگی و قرب الهی تبیین می‌کند. شاعر، با بیانی ساده و گویا، پیوند میان ولایت و هدایت معنوی را به تصویر کشیده و نشان داده است که بدون نور ولایت، راه رسیدن به خدا تاریک و گمراه‌کننده خواهد بود.


بیت اول:

«ولایت پرتوی از نورِ یار است»

در این مصرع، ولایت به‌عنوان پرتویی از نور الهی معرفی شده است. واژه‌ی "یار" به‌صورت ضمنی اشاره به ذات مقدس خداوند دارد. همان‌طور که پرتو، بخشی از نور اصلی است، ولایت نیز تجلی اراده و هدایت الهی است. این تعبیر، به حدیث معروف پیامبر (ص) اشاره دارد:
"من کنت مولاه فهذا علی مولاه"
که ولایت امیرالمؤمنین (ع) را پرتویی از ولایت الهی می‌داند.


بیت دوم:

«طریقِ وصلِ حق بی نور، تار است»

در این مصرع، شاعر تأکید می‌کند که راه رسیدن به حق و وصال الهی بدون نور ولایت تاریک و مبهم است. این مضمون ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد؛ جایی که خداوند در آیه‌ی ۲۵۷ سوره‌ی بقره می‌فرماید:
"اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ"
(خداوند، ولی مؤمنان است و آنان را از تاریکی‌ها به سوی نور هدایت می‌کند).

از دیدگاه عرفانی، ولایت چراغ هدایت در مسیر پرپیچ‌وخم سیر و سلوک است. بدون این نور، انسان در تاریکی‌های جهل و گمراهی باقی می‌ماند.


بیت سوم:

«نمازت با ولایت، رهنما شد»

اینجا شاعر بر تأثیر ولایت بر قبولی اعمال تأکید دارد. نماز، به‌عنوان ستون دین، بدون پذیرش ولایت ناقص و بی‌اثر خواهد بود. حدیث معروف پیامبر (ص) تصدیق‌کننده‌ی این معناست:
"لا صلاةَ إلّا بولایةِ علیٍّ وأهلِ بیتِهِ"
(نمازی پذیرفته نیست مگر با ولایت علی (ع) و اهل‌بیت او).

نماز واقعی تنها زمانی به مقام هدایت‌گری می‌رسد که با معرفت و پذیرش ولایت همراه باشد.


بیت چهارم:

«که راهِ بندگی دان، افتخار است»

در این مصرع، ولایت به‌عنوان راه واقعی بندگی معرفی شده است. شاعر تأکید دارد که افتخار انسان در این است که بنده‌ی خدا باشد و این بندگی از مسیر ولایت تحقق می‌یابد. این معنا به روایت امام صادق (ع) نزدیک است که فرمودند:
"اوّلُ الدِّینِ مَعرِفَتُهُ وَ کَمالُ مَعرِفَتِهِ التَّصدیقُ بِهِ وَ کَمالُ التَّصدیقِ بِهِ التَّوحیدُ لَهُ وَ کَمالُ التَّوحیدِ نَفیُ الصِّفاتِ عَنهُ…"

بندگی خالصانه بدون راهنمایی ولیّ خدا ممکن نیست و افتخار مؤمن در این است که راه خود را از مسیر ولایت بیابد.


جمع‌بندی:
شاعر در این رباعی، جایگاه نورانی ولایت را در مسیر بندگی و هدایت به‌زیبایی ترسیم کرده است. ولایت، پرتوی از نور خداست و بدون آن، راه قرب و وصال تاریک و ناپیداست. اعمال عبادی، چون نماز، تنها با پیوند به ولایت به حقیقت و کمال خود می‌رسند و افتخار انسان در این است که با تمسک به ولایت، بنده‌ی واقعی خدا شود.

سراینده

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۲/۲۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی