رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

متن شعر:

انس با عارفان
بهشت فاسقان در این جهان است
بهشت عارفان در لا مکان است
بهشت عاشقان اندر دو عالم
بهشت و دوزخ ما در نهان است

شرح و تفسیر:

این رباعی از شاعر به توصیف و تفکیک مقام‌های مختلف در مسیر سیر و سلوک عرفانی و معنوی انسان پرداخته است.

  1. "انس با عارفان":
    این عبارت به حالتی اشاره دارد که در آن انسان با عارفان و اهل حقیقت ارتباط برقرار می‌کند و در مسیر کمال معنوی گام می‌گذارد. "انس" در اینجا به معنای ارتباط عمیق و دوستانه با کسانی است که از لحاظ معنوی و عرفانی در مرتبه بالاتری قرار دارند و حضورشان سبب هدایت و رشد روحانی انسان می‌شود.

  2. "بهشت فاسقان در این جهان است":
    این مصرع اشاره دارد به کسانی که به دنبال لذت‌های دنیوی و مادی هستند. بهشت فاسقان در اینجا نمادی از لذت‌های ظاهری و خوشی‌های مادی در این دنیا است که می‌تواند انسان را از هدف اصلی‌اش دور کند. این لذت‌ها به رغم ظاهر خوشایندشان، هیچ‌گونه عمق معنوی ندارند و در واقع فریبنده‌اند.

  3. "بهشت عارفان در لا مکان است":
    در این مصرع، شاعر به بهشتی اشاره دارد که از دسترس عقل و محدودیت‌های دنیوی فراتر است. "لا مکان" اشاره به جایی ندارد که در آن هیچ‌گونه محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. بهشت عارفان، بهشت واقعی است که در درک انسان‌های کامل و عارفان نهفته است و با عقل معمولی قابل درک نیست.

  4. "بهشت عاشقان اندر دو عالم":
    بهشت عاشقان در اینجا به معنای بهره‌برداری معنوی از هر دو عالم است. عاشقان، کسانی هستند که در دو عالم جسمانی و روحانی هم‌زمان به جستجوی حقیقت و عشق الهی می‌پردازند. بهشت عاشقان در حقیقت در آن‌جاست که انسان در هر دو دنیا، دنیای ظاهری و دنیای باطن، عشق و معارف الهی را درک می‌کند.

  5. "بهشت و دوزخ ما در نهان است":
    این مصرع به درونی‌ترین لایه‌های وجود انسان اشاره دارد. بهشت و دوزخ در درون انسان قرار دارد و همه چیز به وضعیت درونی و نیات و تصمیمات انسان بستگی دارد. این عبارت نشان می‌دهد که نه بهشت و نه دوزخ فقط در دنیای بیرونی نیستند، بلکه در نهاد و وجود هر فرد در "نهان" او قرار دارند. در واقع، انسان با توجه به باورها، اعمال و انگیزه‌های درونی‌اش به بهشت یا دوزخ نزدیک می‌شود.

در مجموع، این رباعی بیانگر مفهومی عمیق از سیر و سلوک عرفانی است و این نکته را بیان می‌کند که بهشت و دوزخ نه تنها در دنیای بیرون بلکه در دل و روح انسان‌ها نهفته است. برای رسیدن به بهشت حقیقی، باید از لذت‌های مادی دوری جست و در مسیر عشق الهی و عرفانی گام برداشت.

  • ۰۳/۱۲/۱۷
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی