رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

 

شرحی بر واژه عرفانی عقل بالفعل


عقل بالفعل
عقلی که شده ز علم و دانش به کمال
بگسسته ز اوهام و ز غوغا و جدال
چون آینه‌ای ز نور روشن گردید
تابنده‌تر از مهر به اعلای خصال

 

 

مصرع اول: عقلی که شده ز علم و دانش به کمال

این مصرع به حقیقت عقلی اشاره دارد که به مرحله‌ی کمال و فعلیت رسیده است. در فلسفه‌ی اسلامی، عقل در ابتدا به‌صورت بالقوه وجود دارد و با کسب علم و معرفت، به عقل بالفعل تبدیل می‌شود. این مصرع بر این نکته تأکید دارد که علم و دانش، ابزار اصلی برای رسیدن عقل به کمال هستند.

مصرع دوم: بگسسته ز اوهام و ز غوغا و جدال

این مصرع مرحله‌ی بعدی تکامل عقل را بیان می‌کند؛ یعنی جدایی از اوهام، هیجانات بیهوده، و نزاع‌های فکری و لفظی. در حکمت و عرفان، انسان زمانی به درک حقیقی می‌رسد که از جدال‌های بی‌نتیجه، پیش‌داوری‌ها، و توهمات فکری آزاد شود. این مرحله، عقل را از حجاب‌های ذهنی و قیود محدودکننده رها می‌کند.

مصرع سوم: چون آینه‌ای ز نور روشن گردید

در این مصرع، عقل به آینه‌ای تشبیه شده که از نور حقیقت جلا یافته است. این تصویر استعاری به نقش عقل در انعکاس حقیقت اشاره دارد. همان‌گونه که آینه وقتی صیقل داده شود، می‌تواند تصاویر را بدون تحریف منعکس کند، عقل نیز هنگامی که از آلودگی‌های فکری و اخلاقی پاک شود، حقیقت را آن‌گونه که هست، درمی‌یابد.

مصرع چهارم: تابنده‌تر از مهر به اعلای خصال

در این مصرع، عقل کامل به خورشید (مهر) تشبیه شده، اما با تأکید بر اینکه حتی از آن نیز درخشان‌تر است. این تأکید نشان می‌دهد که نور عقل، که حاصل معرفت و تزکیه است، فراتر از نور مادی خورشید بوده و برتری آن در این است که با فضایل عالیه (اعلای خصال) همراه است. در عرفان اسلامی، عقل کامل نه‌تنها روشنگر حقیقت است، بلکه با فضایل اخلاقی و روحانی نیز توأم است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:

این رباعی یک سیر تکاملی را ترسیم می‌کند:
۱. کسب علم و دانش (مصرع اول) → ۲. رهایی از اوهام و هیاهو (مصرع دوم) → ۳. تصفیه و شفافیت ذهن و قلب (مصرع سوم) → ۴. رسیدن به بالاترین مراتب حکمت و فضیلت (مصرع چهارم).

در نهایت، این رباعی بیانگر حقیقتی است که در حکمت، عرفان، و فلسفه مشترک است: عقل زمانی به اوج می‌رسد که از دانش حقیقی تغذیه شود، از اوهام آزاد گردد، همچون آینه‌ای صاف حقیقت را منعکس کند، و در نهایت، همچون خورشید بتابد و انسان را به عالی‌ترین فضایل برساند.

 

 

تعریف و تبیین کامل عقل بالفعل

عقل بالفعل یکی از مراحل رشد و تکامل عقل در فلسفه‌ی اسلامی است که نقش مهمی در شناخت و درک حقایق دارد. این مفهوم به‌ویژه در نظام فلسفی فارابی، ابن‌سینا و ملاصدرا بررسی شده است و جایگاه مهمی در تبیین مراتب ادراک و معرفت دارد. برای فهم بهتر عقل بالفعل، ابتدا لازم است مراتب کلی عقل را بشناسیم.


مراتب عقل در فلسفه‌ی اسلامی

۱. عقل هیولانی (عقل بالقوه محض):

  • در این مرحله، عقل هیچ‌گونه دانشی ندارد، اما استعداد بالقوه‌ی درک مفاهیم را داراست.
  • مانند صفحه‌ای سفید است که هنوز هیچ نوشته‌ای بر آن ثبت نشده است.
  • این مرحله به کودک تازه متولدشده شباهت دارد که هنوز دانشی کسب نکرده است.

 

۲. عقل بالملکه:

  • در این مرحله، انسان برخی اصول اولیه‌ی دانش را فرا گرفته است.
  • فرد توانایی یادگیری و استدلال را به‌دست آورده و می‌تواند مفاهیم کلی را درک کند.
  • اما هنوز درک او به حدی نرسیده که بتواند بدون کمک و آموزش، تفکر مستقل داشته باشد.

۳. عقل بالفعل:

  • مرحله‌ای که در آن، عقل از قوه به فعل تبدیل شده است.
  • فرد به آگاهی و شناخت پایدار از معقولات رسیده و می‌تواند بدون نیاز به آموزش جدید، بر اساس آنچه آموخته، استدلال کند.
  • در این مرحله، معقولات در ذهن فرد نهادینه شده و او توانایی تحلیل، قضاوت و تفکر مستقل را پیدا کرده است.

۴. عقل مستفاد:

  • عالی‌ترین مرتبه‌ی عقل که در آن، فرد نه‌تنها به درک کامل معقولات رسیده، بلکه ارتباطی مستقیم با عقل فعال دارد.
  • در این مرحله، فرد به مرتبه‌ای از شهود عقلی و الهام دست می‌یابد که نیازی به استدلال‌های معمولی ندارد.
  • این مرحله اوج تکامل عقلانی و نزدیک شدن به حکمت حقیقی است.

ویژگی‌های عقل بالفعل

✅ ۱. خروج از قوه به فعل:

  • عقل دیگر در مرحله‌ی بالقوه و آمادگی نیست، بلکه توانایی استدلال مستقل را پیدا کرده است.

✅ ۲. ادراک معقولات به‌طور پایدار:

  • بر خلاف مراحل پایین‌تر که درک مفاهیم موقت و ناپایدار است، در عقل بالفعل، معقولات در ذهن تثبیت شده‌اند.

✅ ۳. توانایی تفکر مستقل:

  • فرد می‌تواند بدون نیاز به آموزش جدید، بر اساس دانسته‌های خود مسائل را حل کند.

✅ ۴. تحلیل و استدلال پیشرفته:

  • عقل بالفعل توانایی درک روابط بین مفاهیم، استخراج نتایج جدید و تحلیل پیچیده‌ی مسائل را دارد.

✅ ۵. مقدمه‌ای برای رسیدن به عقل مستفاد:

  • کسی که به عقل بالفعل رسیده باشد، آماده‌ی ورود به مرحله‌ی شهود و دریافت معارف عالی‌تر (عقل مستفاد) است.

مقایسه‌ی عقل بالفعل با سایر مراتب عقل


مثالی برای فهم بهتر عقل بالفعل

🔹 عقل هیولانی: مانند کودکی است که هنوز هیچ زبانی بلد نیست، اما توانایی یادگیری دارد.
🔹 عقل بالملکه: مانند دانش‌آموزی است که در حال یادگیری زبان است و قواعد را کم‌کم می‌فهمد.
🔹 عقل بالفعل: مانند کسی است که زبان را کاملاً یاد گرفته و می‌تواند به‌راحتی و بدون نیاز به آموزش جدید، صحبت کند.
🔹 عقل مستفاد: مانند شاعری است که آن زبان را چنان مسلط است که می‌تواند شعرهای نغز و عمیق بسراید.


جمع‌بندی

عقل بالفعل مرحله‌ای از رشد عقلانی است که در آن، فرد دیگر نیازی به یادگیری اولیه ندارد و قادر به تفکر و استدلال مستقل است. این مرتبه، نقطه‌ی تکامل عقل نظری و مقدمه‌ای برای رسیدن به عقل مستفاد است.

✔ در این مرحله، معقولات در ذهن تثبیت شده‌اند.
✔ فرد توانایی تحلیل، استدلال و قضاوت مستقل دارد.
✔ عقل بالفعل نشان‌دهنده‌ی بلوغ فکری و آمادگی برای دریافت معارف عالی‌تر است.

نتیجه:
"عقل بالفعل" همان عقلی است که حقیقت را نه‌تنها درک می‌کند، بلکه می‌تواند بر اساس آن تصمیم بگیرد، تحلیل کند و در مسیر حکمت گام بردارد.



تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۱۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی