رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

 

شرحی بر واژه عرفانی دم گرم


دم گرم
دل گرم ز ذکر و نور یزدان گشتم
با جذبه ی دوست، مست جانان گشتم
در بحر وجود، نور وحدت دیدم
در وادی عشق، غرق عرفان گشتم

 

باسمه تعالی
دم گرم – شرح و تفسیر

مصرع اول: دل گرم ز ذکر و نور یزدان گشتم

شرح:
در این مصرع، شاعر بیان می‌کند که دلش از طریق ذکر خداوند و نور الهی گرما و روشنی گرفته است. "گرمای دل" در عرفان نمادی از عشق و اشتیاق درونی به خداوند است. ذکر الهی باعث زنده شدن قلب، رفع تیرگی‌ها و نزدیکی به حقیقت می‌شود. این همان مفهوم "اَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ" (رعد: ۲۸) است که قرآن کریم نیز بر آن تأکید دارد.

تفسیر:

  • "دل گرم" کنایه از ایمان و محبت شدید به خداوند است.
  • "ذکر" اشاره به یاد دائمی خدا دارد که در تصوف و عرفان از ارکان سلوک محسوب می‌شود.
  • "نور یزدان" نشان‌دهنده‌ی روشنایی معنوی و معرفتی است که سالک از طریق ذکر و عبادت کسب می‌کند.

مصرع دوم: با جذبه‌ی دوست، مست جانان گشتم

شرح:
در این مصرع، شاعر از تأثیر کشش الهی (جذبه‌ی دوست) سخن می‌گوید. در عرفان، جذبه به معنای جذبه‌ی الهی و کششی است که از سوی حق برای هدایت سالک ایجاد می‌شود. این جذبه باعث مستی و از خود بی‌خودی می‌شود که در متون عرفانی به کرّات از آن یاد شده است، مانند "مستی" که مولانا از آن سخن می‌گوید.

تفسیر:

  • "جذبه‌ی دوست" اشاره به لطف و عنایت خداوند دارد که بدون تلاش بنده، او را به‌سوی خود می‌کشاند.
  • "مست جانان" حالتی از بی‌خودی و فنا در عشق الهی است که در اصطلاح عرفانی "مستی عرفانی" نامیده می‌شود.

مصرع سوم: در بحر وجود، نور وحدت دیدم

شرح:
شاعر در این مصرع از شهود حقیقت وحدانی خداوند در دریای هستی سخن می‌گوید. در عرفان، بحر وجود به معنای حقیقت مطلق الهی است که همه‌ی موجودات پرتوی از آن هستند. نور وحدت نیز اشاره به وحدت وجودی دارد که درک آن مرحله‌ای از سلوک عرفانی است.

تفسیر:

  • "بحر وجود" اشاره به حقیقت هستی و وحدانیت حق دارد که درک آن تنها برای اهل معرفت ممکن است.
  • "نور وحدت" یعنی کشف حقیقت توحید و این‌که همه چیز جلوه‌ای از ذات یگانه‌ی خداوند است.

مصرع چهارم: در وادی عشق، غرق عرفان گشتم

شرح:
این مصرع نتیجه‌ی سلوک عرفانی شاعر را بیان می‌کند. سالک پس از ذکر، جذبه‌ی الهی و شهود وحدت، وارد وادی عشق شده و در آن غرق معرفت و شناخت الهی می‌شود. "غرق شدن در عرفان" یعنی رسیدن به مرحله‌ای که فرد از خود رها شده و در حقیقت محو می‌شود.

تفسیر:

  • "وادی عشق" اشاره به مراحل سلوک دارد که در مسیر عرفان اسلامی، عشق الهی برترین مقام است.
  • "غرق عرفان" به معنای رسیدن به معرفتی است که سالک را به حقیقت الهی می‌رساند و از قید و بندهای نفسانی رها می‌کند.

جمع‌بندی کلی:

این رباعی مسیر عرفانی یک سالک را از ابتدا تا رسیدن به حقیقت ترسیم می‌کند:

  1. شروع با ذکر و نور الهی که دل را از تیرگی‌ها پاک می‌کند.
  2. جذب شدن به‌سوی حق از طریق کشش الهی و مست شدن از این جذبه.
  3. شهود وحدت الهی در دریای هستی.
  4. غرق شدن در عشق و عرفان الهی و رسیدن به مقام فنا.

این ساختار، پیوستگی موضوعی و عرفانی شعر را نشان می‌دهد و آن را از نظر معنایی بسیار منسجم می‌سازد.

در عرفان اسلامی، "دم گرم" مفهومی است که به لحظات یا حالات خاصی از تجربه‌های معنوی و عرفانی اشاره دارد. این اصطلاح معمولاً در ادبیات عرفانی و اشعار عارفان به کار می‌رود و بیانگر حالتی است که در آن سالک یا عارف، به شدت تحت تأثیر جذبه‌های الهی و عشق به معبود قرار می‌گیرد. برای درک کامل‌تر این مفهوم، می‌توان به چند جنبه‌ی آن توجه کرد:

۱. حالت وجد و شور معنوی:
   "دم گرم" به لحظاتی اطلاق می‌شود که سالک در حالت وجد و شور معنوی به سر می‌برد. در این حالت، فرد از خود بی‌خود شده و در جذبه‌های عشق الهی غرق می‌شود. این حالت ممکن است همراه با احساس گرمی و حرارت درونی باشد که ناشی از اشتیاق و عشق شدید به خداوند است.

۲.نزدیکی به خداوند:
   در این لحظات، سالک احساس نزدیکی بیشتری به خداوند دارد و گاهی اوقات این نزدیکی به حدی است که فرد خود را در حضور مستقیم خداوند احساس می‌کند. این حالت می‌تواند همراه با احساس آرامش، شادی و رضایت عمیق باشد.

۳. تجربه‌های عرفانی:
   "دم گرم" می‌تواند شامل تجربه‌های عرفانی مانند مکاشفات، الهامات و یا حتی حالات خلسه‌ی معنوی باشد. در این حالات، سالک ممکن است حقایقی را درک کند که در حالت عادی برای او قابل درک نیست.

۴. نماد عشق و اشتیاق:
   در ادبیات عرفانی، "دم گرم" گاهی به عنوان نمادی از عشق و اشتیاق شدید به خداوند به کار می‌رود. این حالت می‌تواند ناشی از ذکر، عبادت، یا حتی تفکر عمیق در مورد خداوند باشد.

۵. زوال نفس و بقای الهی:
   در این حالت، سالک ممکن است احساس کند که نفس او زائل شده و تنها وجود الهی است که باقی می‌ماند. این حالت به "فنا" و "بقا" در عرفان اسلامی اشاره دارد، جایی که فرد خود را در خداوند فانی می‌بیند و تنها او را باقی می‌داند.

۶. تأثیرات جسمانی و روحانی:
   گاهی اوقات، این حالت ممکن است با تأثیرات جسمانی مانند گرمی بدن، لرزش، یا حتی اشک‌ریزی همراه باشد. از نظر روحانی نیز فرد ممکن است احساس سبکی، پرواز، یا حتی اتحاد با کائنات را تجربه کند.

۷. زمانی و موقتی بودن:
   "دم گرم" معمولاً حالتی موقتی و گذرا است. این حالت ممکن است در اثر عبادت، ذکر، یا حتی یک اتفاق ساده در زندگی روزمره ایجاد شود و سپس از بین برود. اما تأثیرات آن می‌تواند در وجود سالک باقی بماند و به او در ادامه‌ی مسیر سلوک کمک کند.

۸. کاربرد در ادبیات عرفانی:
   در اشعار عارفانی مانند مولانا، حافظ و عطار، "دم گرم" به عنوان نمادی از اوج تجربه‌های معنوی و عرفانی به کار رفته است. این اصطلاح گاهی به عنوان لحظه‌ای توصیف می‌شود که در آن عارف از دنیای مادی جدا شده و به عالم معنا و حقیقت متصل می‌شود.

جمع‌بندی:
"دم گرم" در عرفان اسلامی بیانگر لحظات ناب و عمیق تجربه‌های معنوی است که در آن سالک به اوج عشق و اشتیاق به خداوند می‌رسد. این حالت می‌تواند همراه با احساس گرمی، وجد، و نزدیکی به خداوند باشد و تأثیرات عمیقی بر روح و روان سالک بگذارد. این مفهوم در ادبیات عرفانی به عنوان نمادی از اوج سلوک و عرفان به کار رفته است و نشان‌دهنده‌ی حالتی است که در آن فرد از خود بی‌خود شده و در جذبه‌های الهی غرق می‌شود.

 

 

سراینده

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۱۸
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی