رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی
آنجه در زندگی آموختم
برداشت هایی از سفر به ترکیه
شماره ۵۹
     در این یادداشت سعی می کنم نکات مثبت و منفی و برداشت شخصی خود را در طی دو ماه ا قامت در ترکیه بیان نمایم.امید است قابل استفاده و مفید برای کسانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، باشد.
۱.سفر به ترکیه، بدون اخذ ویزا، برای سه ماه در سال بلامانع است.در صورت اخذ اقامت ،که با سرمایه گذاری هفتاد وپنج هزار دلار مقدور است،  هر سال باید درخواست تمدید ویزا شود و احتمال عدم موافقت هست.برای شهر وندی چهار صد هزار دلار سرمایه گذاری لازم است.
۲.آب و هوای مدیترانه ای خوبی دارد .در محیط زیست دخالت چندانی دولت و ملت نکرده اند.لذا در بارندگی ها، باران جذب زمین و یا به دریا ریخته می شود.روی تپه ها ،ساختمان بنا شده است.یک ورودی در پائین تپه و بعضا یک ورودی در بالای تپه برای ساختمان های مرتفع پیش بینی شده است. پارکینگ ماشین بیرون از ساختمان های قدیمی  است.
۳.قسمت قدیمی شهر کوچه های باریک و بعضا سنگ فرش دارد. کوچه ها سرازیری و بعضا شیب های تند دارند.رانندگی و پیادره روی در آن مناطق نفس گیر و بعضا جالب است.همچنین نظافت شهری، در بعضی نفاط ایده آل نیست و بو های زننده بعضا آزار دهنده است.
۴.در مناطق قدیمی، قهوه خانه های زیادی مشاهده کردم، مردم مدت زیادی از وقت خود را با دور هم جمع شدن و ورق بازی کردن و چای ترکی خوردن و غذا می گذرانند.
۵.مردمی به ظاهر خوش اخلاق آنها را دیدم.اما زود عصبانی می شوند .اصرار به حرف خود دارند.در مشکلات و مسایلی که برایشان پیش می آید،  سخت تصمیم می گیرند.یک حالت ماشینی پیدا کرده اند.
۶.در رستوران های جدید که بعضا در کنار دریا و مناطق خوش آب و هوا وجود دارد.مشروبات الکلی و غذا هر دو ارائه می شود.اما هزینه ها بالاتر از نقاط قدیمی است.
۷.ایرانیان زیادی را مشاهده نمودم.بعضا پوشش مناسب نداشتند.بعضا رستوران ایرانی دایر کرده بو ند.جمعی در تورها فعالیت می کردند.عده ای هم در خرید و فروش ملک همکاری با ترکیه می کردند
۸.نکته ای که بالاتفاق می گفتند، عدم اعتماد به ایرانیان مهاجر بود.بعضا دست به جیب بری، سرقت با انواع حیل می کردند.لذا توصیه می شد به هیچ وجه با ایرانی های غیر آشنا ارتباط برقرار نکنید و به آنها اعتماد نکنید.
۹. حیف است نام ایران با آن عقبه فرهنگی، وقتی نامی از آنها در ترکیه برده می شود، یک تصویر بدی در اذهان ایجاد می شود.البته افراد شریفی هم بودند، که به یاری و کمک می آمدند.
۱۰مناطقی در ترکیه وجود دارد که دارای امنیت بهتری است.در مجموع مناطق آسیایی بهتر از مناطق اروپایی برای زندگی است.مردم اصیل ترکیه، بیشتر در آن مناطق زندگی می کنند.
۱۱.شهر استانبول بزرگترین شهر اقتصادی ترکیه با جمعیتی حدود سی میلیون نفر می باشد.سرمایه داران عرب،دارای مجتمع های تجاری بزرگ در استانبول هستند.شرکت های چند ملیتی در این مجتمع ها غرفه رده اند.انواع رستوران ها با غذا های متنوع در آنجا  وجود دارد.اکثر توریست ها در این مراکز خرید می کنند.
۱۲.دولت ترکیه با سیاست گذاری های خود باعث شده، سرمایه های خرد و کلان از کشور های گوناگون را به صورت قانونی جذب کند و مالیات از آنها اخذ و کمک به رونق اقتصادی خود کند.تاکید ترکیه د ر بکار گیری تعدادی از مردمان خود در شرکت های  سرمایه گذار است.
دکتر علی رجالی
استاد تمام دانشگاه اصفهان

  • ۰۱/۰۵/۲۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی