رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

انتخاب دوست

 

باسمه تعالی
آنچه در زندگی آموختم
انتخاب دوست
شماره ۴۷
      بعد از خانواده و جامعه، انسان در سنین مختلف نیاز به دوست و همزبان دارد. در کودکی با اسباب بازی،در هفت سالگی به بعد، آموزش و آشنا شدن با هم سن های خود،بعد از بلوغ نیاز به همدم و همسر دارد. نقش دوست در طی دوران مختلف بسیار مهم است.والدین باید در انتخاب دوست برای فرزند کمک و نظارت داشته باشند.بسیاری از انحرافات از طریق دوست ناباب شروع می گردد. و با آلوده شدن فرد ، اصلاح و بازگشت سخت می گردد.
    ممکن است با یک سیگار شروع شود ولی به آن ختم نمی شود.شخصا در طول زندگی حتی یک سیگار نکشیدم وبه مشروبات الکلی ،که کلید جنایت ها و خیانت هاست دم نزدم.شهوت انسان در زمینه های گوناگون تمام شدنی  نیست ،نوع خواستنش عوض می شود.پایان اعتیاد ،لطمه زدن به زندگی و خانواده وجامعه است.تبدیل شدن  به عضوی مصرفی و غیر مفید در جامعه می گردد.
      مثال دیگر، دوست شدن با فرد بی ایمان و بی اعتقاد است.باید شدیدا از انتخاب او به عنوان دوست پرهیز گردد. او بی معیار است.هوای نفسش معیار است.  به نظر من دوست واقعی و حقیقی خداست ،که از طریق کتب الهی و چهارده معصوم و پیامبران، انسان ها را به راه صحیح هدایت می کنند.دوست های دنیوی ،اگر مقلد دوست واقعی باشند ارزشمند هستند.دوستان غیر الهی، دوستان شیطان و هوای نفس خویشند.
       من در دوران زندگی دوستان انگشت شماری داشتم.در دبستان یک نفر،در دبیرستان یک نفر و در دانشگاه سه نفر داشتم.بعد از ازدواج دوست من همسرم بود و با دوستان قدیمی ارتباط چندانی نداشتم.به نظرم بهترین دوست، همسری هم کفو در دنیاست.اگر علی نبود، شاید فاطمه بی همسر بود و زهرای اطهر هم کفوی نداشت.
     امروزه مد شده که افراد دوست پسر و دوست دختر انتخاب می کنند.و بی کلاسی می دانند، اگر کسی چنین دوستی نداشت.این نشان دهنده این حقیقت است که انسان با ازدواج آرامش می گیرد و نیاز به هم سر و هم فکر دارد.قوام زندگی در این این است که انسان همانند دوران ابتدای زندگی، با همسرش تا آخر عمر ابتدا دوست باشد.این نباشد که هنگامی که زیر یک سقف رفتند و فرزند آوردند و مدتی گذشت، بی مهری و ابراز محبت کم گردد.روحیات زن بسیار حساس است.اگر خطای مرد را نبینند ولی آنرا احساس می کنند.
      متاسفانه جوامع غربی و متعاقب آن بعضی از خانواده ها به جای فرزند آوری و انتخاب همسر بعنوان دوست، دوستانشان سگ و گربه شده است.
این نشان دهنده این حقیقت است که اگر به خطا روی، منتهی به انحطاط اخلاقی می گردی و با حیوانات دوست و هم بستر می شوی.
      اگر فرهنگ غنی اسلام، که چون سدی محکم، جلوی انحرافدت اخلاقی را بطور طبیعی  می گیرد از بین رود.آنگاه سیلاب جای خود را می گیرد و همه چیز را نابود می کند.بیشترین تلاش غرب به کمک ماهواره ها و شبکه های مجازی به دنبال تخریب فرهنگ جوامع و سپس فرهنگ غرب را جایگزین کردن است. روزی با استعمار کشور ها، و کشور گشایی، حتی زبان و خط آنها را تغییر می دادند تا در دراز مدت نسل های آتی نتوانند از تاریخ گذشتگان خود و عقایدشان پاسداری کنند.در هند و ترکیه چنین کردند.خط ترکیه به جای الفبای فارسی، به الفبای انگلیسی تغییر یافت.به بهانه این که کشورها بتوانند با یک زبان تکلم و ارتباط داشته باشند، مردم را از فرهنگ خود دور کردند.لذا باید مراقب حیله های گوناگون که هر روز به شکلی تجلی می کند ،باشیم.
دکتر علی رجالی
استاد تمام دانشگاه اصفهان

  • ۰۱/۰۵/۲۳
  • علی رجالی

انتخاب دوست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی