رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

اوصاف اولیای الهی در بیان مولی الموحدین، امام علی(ع)

سلطان الولیاء و الموحّدین ٬ وجه الله فی السموات و الارضین ٬ مولی الکونین امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه افضل الصلوات الثقلین درباره مشخصات و صفات اولیای الهی (مادون حضرات معصومین علیهم السلام) فرموده اند :
" حقاْ و تحقیقاْ اولیاء خدا ٬ تنها آنانند که به باطن و ملکوت دنیا نظر انداختند آنگاه که مردم به مظاهر فریبنده ی آن چشم دوختند . و سرگرم تدارک و استعداد برای عوالم و منازل پس از مرگ شدند آنگاه که مردم مشغول تمتع از لذات فانیه و زودگذر آن بودند .
در مجاهده ی با نفس و قوا و آمال آن ٬ که می ترسیدند آنان را از پای درآورد فائق آمده و از نفس عبور نمودند و از دنیا آنچه برای نفس آنان کمال نبود و به یقین دانستند که هنگام مرگ از آنان مفارقت می کند ٬ رها کرده و بدان نپرداختند .
حرص اهل دنیا بر تمتع و بهره مندی بیشتر از نعمتهای آن را خوار و کم شمرده و آنچه را دیگران از مال و جاه و اعتبار دنیا تحصیل کردند از دست رفته دانستند .
آنان با آنچه مردم با آن از در صلح و دوستی در آمده بودند دشمن بوده و با آنچه مردم آن را دشمن داشتند دوست بودند .
تنها این اولیای الهی هستند که ترجمان و مفسر کتاب خدا می باشند ( و حقایقی و معانی بلند آن کتاب آسمانی را در مکتب آنان باید آموخت ) و آنان نیز تنها به کتاب خدا شناخته می شوند ( چرا که معانی و صفاتی که بدان متحقق بوده اند در آن کتاب الهی آمده است و آیات قرآن آینه دار جمال و جلال آنان است . این اولیاء که جامع جمیع اسماء و صفات حضرت حق هستند حقیقت قرآن می باشند و قرآن عنوان و ظاهر آنان است و مردم نیز به برکت ایشان قرآن را شناختند ) پس قرآن و کتاب خدا به آنان استوار بوده و آنان نیز به کتاب خدا و دستورات آن پا برجا هستند .
هیچ چیزی را برتر از آنچه خود بدان امید دارند که رضای الهی و لقاء حضرت حق باشد ٬ مایه ی امید نمی دانند و هیچ امری را غیر از آنچه خود از آن خائفند که غضب و فراق خداوند متعال باشد ٬ قابل ترس نمی شمارند . و همیشه در میان دو کرانه ی رجا و خوف از حضرت پروردگار سیر می کنند . "
" خلائق و بشر مادّی قادر بر ادراک حقیقت اوصاف خدای عزوجل نیست . پس همانگونه که نمی تواند بر حقیقت صفت خدای عزوجل علم و اطلاع پیدا کند ٬ بر ادراک و عرفان حقیقت صفت رسول خدا صلوات الله علیه نیز قادر نیست . و همانطور که نمی تواند بر حقیقت صفت رسول خدا اشراف حاصل کند بر اداراک و معرفت حقیقت صفت امام علیه السلام نیز قادر نمی باشد . و همانطور که از علم به حقیقت صفت امام علیه السلام عاجز است ٬ از ادراک و معرفت حقیقت صفت مومن نیز عاجز است . "

به نقل از:
- نهج البلاغه حکمت ۴۳۲ -طریق الی الله-2
  • ۹۶/۰۷/۰۸
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی