رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

 پدر و مادر نیز عاق فرزند میشوند 


پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرموده: «چنانچه فرزند عاق پدر و مادر میشود هر گاه حقوق ایشان را به جاى نیاورد، پدر و مادر نیز عاق فرزند میشوند هر گاه نیکوکار باشد و حقوق فرزند را رعایت نکنند.»(الخصال/ ترجمه مدرس گیلانى/ ج‏1/  43 ) 

بله همانگونه که پدر و مادر حقی بر گردن فرزند دارند فرزندان نیز حقی بر پدر و مادر خویش داشته و چنانچه این حق از جانب آنان رعایت نگردد موجب عاق فرزندان می گردد.


✅ حق فرزندان در برابر والدین


بدان که خداوند متعال همان گونه که حقوق پدر و مادر را بر فرزندان واجب فرموده است، همان گونه حق فرزندان را هم بر پدر و مادر واجب فرموده است و این از حکمت خداوند است. (روضة الواعظین / ترجمه مهدوى دامغانى/ 588) و اما حق فرزندت آنست که بدانى که از توست و جزو توست و منسوبست به تو خیر و شر او در دار دنیا، اگر خوبست تو خوبى، و اگر بد است بدى توست، و بدانى که فرداى قیامت از تو سؤال خواهند کرد که چرا فرزندت را خوب بر نیاوردى و حق سبحانه و تعالى را به او نشناسانیدى و او را به طاعت و عبادت الهى نداشتى و او را مدد نکردى!!!، پس میباید که با او به نحوى سر کنى که بدانى که اگر به او خوبى کرده ثواب خواهند داد تو را، و اگر بدى کرده و بد بر آوردى عقابت خواهند کرد و اقل مرتبه آنست که فرزند خود را از عذاب الهى برهاند به آن که او را به واجبات و محرمات عالم گرداند و چون تا کسى سواد نداشته باشد غالبا فراموش میکند، از هر چیزى ضرورتر است معرفت کتابت بعد از آن معرفت حق سبحانه و تعالى، دیگر حسن ادب، دور نیست که مراد از آن تعلیم علوم ادبیّه باشد مثل صرف و نحو و منطق یا علوم نیکو مراد باشد که شامل علم فقه نیز باشد و اگر نباشد داخل معونت بر طاعت است چون طاعت بدون علم طاعت نیست بلکه علم از اعظم طاعاتست و اهم واجباتست. (لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه/ ج‏8 /779)


پیامبر (صلوات الله علیه) فرموده‏ اند: از جمله حقوق فرزند بر پدر سه چیز است: نامش را نیکو نهد و به او نوشتن بیاموزد و چون به حد بلوغ رسید، او را همسر دهد. (روضة الواعظین/ ترجمه مهدوى دامغانى/ 588) 


سکونى از امام صادق (علیه السلام) و او از پدرانش نقل مى‏کند که پیامبر خدا (صلوات الله علیه ) فرمود: بر پدر و مادر در صورتى که فرزندشان صالح باشد رعایت همان چیزى لازم است که رعایت آن بر فرزند لازم است. (الخصال / ترجمه جعفرى/ ج‏1/  91) 


از جمله حقوق فرزندان بر پدر و مادر اینست که با کمال احترام با فرزندان صحبت کنند و آنان را با دیگران قیاس نکنند که کار شیطانست. اگر تنبیه نموده اند، حلالیت بطلبند و این حلالیت جز با اصلاح سوءرفتار میسر نگردد. از حرامترین غیبت، که غیبت فرزندان است، بپرهیزند. معاذالله، اختلاف افکنی و نَمّامی نکنند. هیچ کار فرزندان را حقیر و کوچک نشمارند. الله الله از تحقیر فرزند، که اثرش تا سال ها در دل او باقی میماند و باعث سلب توفیقات والدین میگردد. پناه بر خدا، از نیش زبان مادران، که از نیش عقرب مصری سهمگین تر است، و اولین اثرش سیاه شدن قلب خود اوست و نابودی کیان خانواده را در پی دارد. بیش از همه موارد ذکر شده در روایات، این نکته مهمتر مینماید که هرگونه توقع، در هر سطحی، و هر نوعی، باعث گسسته شدن پیوند های عاطفی بین والدین و فرزندان میگردد. توقعاتی همچون نحوه عبادات، اخلاقیات، تعاملات و غیره، باعث بالا رفتن توقع کاذب از فرزندان میگردد و ناخشنودی از آنان را در پی دارد و در این حالت دعا برای فرزندان میسر نگردد و دود دعا نکردن برای فرزندان، اول به چشمان خود پدر و مادر میرود و زندگی تمام خانواده را سیاه خواهد کرد. پدر و مادر باید بدانند که فرزند، آینه ی آنان است. پس نیک بنگرند و مراقب شکسته شدن آینه به دست و زبان خود باشند.. 


همانگونه که پدر و مادر حقی بر گردن فرزند دارند فرزندان نیز حقی بر پدر و مادر خویش داشته و چنانچه این حق از جانب آنان!! رعایت نگردد موجب عاق فرزندان می گردد. 


  • ۹۶/۰۵/۲۶
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی