رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰



حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دو نوع مهریه دارد :

1- مهریه متعارف و این جهانی .

2- مهریه معنوی و آسمانی .

مهریه متعارف آن حضرت عبارت است از :

یک قواره پیراهن ،یک عدد روسری بزرگ ، یک حوله سیاه خیبری ، یک تختخواب،دو عدد تشک کتانی، چهار عدد بالش،یک تخته پرده پشمی،یک قطعه حصیر،یک عدد آسیاب دستی، یک تشت مسی، یک عدد مشک، یک بادیه بزرگ برای دوشیدن شیر،یک ظرف چرمی برای آب ،یک آفتابه ،یک سبو،دوعدد کوزه سفالین وچند چیز دیگر . (1)

این نوع مهریه را همه زنان حجاز داشتند ولی فاطمه زهرا سلام الله علیها یک مهریه دیگری داشت که آن را خداوند داده بود و ربطی به مردم نداشت .

علت این نوع مهریه این است که حضرت زهرا سلام الله علیها را خداوند به حضرت علی علیه السلام تزویج کرده است و وقتی که خداوند دختری را به عقد پسری درآورد هدیه ای به آن پسر می دهد . هدیه خداوند بطور حتم یک هدیه مهمی خواهد بود .

در روایات فراوانی آمده است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خداوند به علی علیه السلام تزویج کرده است .(2)

توجه داشته باشید که فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای مقامات معنوی بسیار بلند است که یکی از آن مقامات ، عصمت است ، آن هم نه عصمت درجه پایین، بلکه دارای عصمت کبرا است . کسی که در این درجه قرار دارد نمی تواند مانند مردم عادی باشد بلکه او الگو وپیشوای همه می شود . اگر کسی آن حضرت را تا این حد نشناخته باشد نمی تواند به این مقامات و کرامات معتقد باشد .

در هر صورت در روایات زیادی برای آن حضرت مهریه معنوی و آسمانی ذکر شده است که برای نمونه به چند حدیث اشاره می کنیم :

از پیامبر اسلام پرسیدند : مهریه زمینی فاطمه زهرا را دانستیم ، بفرمایید که مهریه آسمانی آن حضرت چه بود ؟ 

پیامبر فرمود : از آنچه به تو مربوط است بپرس و آنچه را که به تو مربوط نیست رها کن .

گفتند : این به ما مربوط است . 

پیامبر فرمود : مهریه آسمانی فاطمه یک پنجم زمین است و هرکس دشمن او و فرزندانش باشد و روی زمین راه برود تا روز قیامت مرتکب کار حرام می شود .(3)

معنای این سخن این است که مردم موظف به پیروی این حضرات هستند و اگر از آنها پیروی نکنند و با آنان دشمنی بکنند اهل عذاب می شوند . آنانکه آگاهی ندارند باید به دنبال آگاهی بروند ولی آنانکه اینها را می شناسند و با آنان دشمنی می کنند گناه می کنند .

بر این اساس یک پنجم کره زمین از آن فاطمه زهرا است و بقیه هم متعلق به پیامبر ، علی علیه السلام ، حسن و حسین است و به سخن دیگر همه عالم از آن اینها است و جز اینها کسی در عالم مالک واقعی نیست . مالک واقعی عالم خداست و پس از خدا این معصومین هستند . 

در حدیثی از امام صادق علیه السلانم آمده است که خداوند بهشت و جهنم را مهریه فاطمه زهرا قرار داد . (4)

بر اساس این حدیث اگر کسی پیرو آن حضرت شد به بهشت می رود چون بهشت از آن اواست همان طوریکه از آن حضرات معصومین دیگر هم هست . 

در حدیث دیگری آمده است که رود نیل ، رود نهروان ، رود فرات و رود بلخ مهریه فاطمه زهرا است .(5)

در این باب حدیثهای دیگری هم آمده است و شما می توانید اینها را در بحار الانوار ج43 و در « الموسوعه الکبری عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها » ج 3 و 4 ملاحظه کنید . این مجموعه را اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی نوشته است . 

در هر صورت معنای این روایات این است که مالک اصلی جهان بر اساس اذن الهی این حضرات هستند و نتیجه این واقعیت این است که حاکمیت بر جهان از آن این معصومان است و اگر مردم دنبال افراد دیگری بروند و اینها را رها کنند گمراه می گردند . 

از این مطالب به دست آمد که مهریه بودن این پدیده ها برای فاطمه زهرا به معنای متعارف در ازدواجها نیست . 1- بحار الانوار ج43 ص 94 .

2- همان ص 92 به بعد .

3- همان ص 113 س 5.

4- همان ص 113 س 17.

5- همان ص 113 س 10



  • ۹۴/۰۹/۲۵
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی