باسمه تعالی
شرحی بر واژه عرفانی توبه
توبه
آن خدایی که بود توبهپذیر و غفار
برهاند ز غم و وحشت دوزخ، هر بار
آن لباسی که ز غفلت به تن افتد ما را
ببرد سوی بلا، در غم و حسرت بسیار
شرح و تفسیر شعر "توبه" (مصرع به مصرع)
مصرع ۱:
"آن خدایی که بود توبهپذیر و غفار"
در این مصرع، شاعر به یکی از مهمترین صفات الهی یعنی غفاریت و توبهپذیری خداوند اشاره میکند.
- "توبهپذیر" نشاندهنده مهربانی خداوند و امکان بازگشت انسان به مسیر درست است.
- "غفار" یکی از نامهای الهی است که به بخشش بیپایان خداوند دلالت دارد.
- این مصرع بر امیدواری انسان به رحمت الهی تأکید دارد و نشان میدهد که خداوند درهای آمرزش را همیشه باز گذاشته است.
مصرع ۲:
"برهاند ز غم و وحشت دوزخ، هر بار"
این مصرع نتیجهی رحمت و بخشش الهی را بیان میکند:
- "برهاند" نشاندهنده نجات و رهایی است که خداوند به بندگان توبهکار عطا میکند.
- "غم و وحشت دوزخ" تصویری از عذاب اخروی و وحشتی است که در نتیجهی گناه به انسان میرسد.
- "هر بار" تأکیدی بر نامحدود بودن رحمت خدا دارد؛ یعنی اگر انسان بارها و بارها خطا کند، اما توبه کند، باز هم مورد مغفرت الهی قرار میگیرد.
مصرع ۳:
"آن لباسی که ز غفلت به تن افتد ما را"
این مصرع با یک تمثیل زیبا، غفلت را به لباسی بر تن انسان تشبیه کرده است:
- "لباس غفلت" کنایه از بیخبری، فراموشی حقایق و فرو رفتن در گناه و دنیاپرستی است.
- "به تن افتد ما را" نشان میدهد که غفلت به تدریج و ناآگاهانه بر انسان چیره میشود، گویی لباسی است که بدون توجه بر تن او پوشانده شده است.
مصرع ۴:
"ببرد سوی بلا، در غم و حسرت بسیار"
در این مصرع، نتیجهی غفلت و دوری از خدا بیان شده است:
- "ببرد سوی بلا" یعنی غفلت انسان را به سوی مشکلات، رنجها و عواقب ناگوار سوق میدهد.
- "غم و حسرت بسیار" اشاره به پشیمانی انسان پس از درک حقیقت دارد؛ وقتی که فرصتها از دست رفته و راه بازگشت دشوار شده است.
جمعبندی:
این شعر با زبانی ساده و درعینحال پرمغز، به دو راهی انسان در زندگی اشاره دارد:
- راه توبه و رحمت الهی که موجب نجات از عذاب و وحشت میشود.
- راه غفلت که انسان را به بلا، حسرت و نابودی میکشاند.
توبه در عرفان اسلامی: سفری از غفلت به حقیقت
توبه در عرفان اسلامی، صرفاً پشیمانی از گناه نیست، بلکه بازگشت به سوی خدا و قطع تعلق از غیر او است. عارفان توبه را به عنوان یک سفر روحانی از تاریکی به نور، از نفس به حق، و از دنیا به معنا میدانند. در این نگاه، توبه نهتنها برای گناهکاران، بلکه برای همه سالکان الیالله ضروری است، زیرا حتی در بالاترین درجات سیر و سلوک، سالک باید همواره از غفلت، خودبینی و هرچه غیرخدایی است، توبه کند.
---
۱. تعریف توبه در عرفان اسلامی
در عرفان، توبه به معنای رجوع از نقصان به کمال است. به این معنا که هر مرحلهای از حیات معنوی، نسبت به مرتبه بالاتر، نوعی نقصان و حجاب محسوب میشود. بنابراین، توبه فقط مخصوص گناهکاران نیست، بلکه هر کسی در هر درجهای باید از نقصان خویش به سوی کمال حرکت کند.
تفاوت توبه عرفانی و توبه فقهی
---
۲. انواع و مراتب توبه در عرفان
عرفا توبه را به سه مرتبه تقسیم میکنند:
۱. توبه عوام (بازگشت از گناه)
این توبه برای گناهکاران معمولی است. آنان که در معصیت به سر بردهاند، از گناه خود پشیمان شده و تصمیم به اصلاح خود میگیرند. این همان معنای فقهی توبه است که در قرآن نیز آمده است:
"وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ" (نور: ۳۱)
(همگی به سوی خدا توبه کنید، ای اهل ایمان! شاید رستگار شوید.)
۲. توبه خواص (بازگشت از غفلت و دنیاپرستی)
در این مرحله، عارف نهتنها از گناهان ظاهری، بلکه از وابستگیهای دنیوی و تعلقات نفسانی نیز توبه میکند. او درک میکند که غرق شدن در دنیا، حتی اگر گناه نباشد، او را از خدا دور میسازد.
📌 مولانا در این باره میگوید:
"هر که او بیدارتر، پردهاش بیشتر"
(هر که آگاهتر شود، بیشتر به نقص خود پی میبرد و نیاز به توبه را درک میکند.)
۳. توبه عارفان و اولیای الهی (بازگشت از خودبینی و توجه به غیرخدا)
این توبه، مخصوص مقربان و اولیای خدا است. آنان حتی از دیدن خود در برابر خداوند نیز توبه میکنند. این همان فنا فیالله است، یعنی نفی "من" و "تو" و ذوب شدن در حقیقت الهی.
📌 ابنعربی میگوید:
"توبه حقیقی آن است که از خودت توبه کنی، نه از گناهت."
(زیرا تا وقتی "خود" را ببینی، هنوز در حجاب هستی.)
---
۳. شرایط و ویژگیهای توبه در عرفان
برای آنکه توبه حقیقی و مقبول باشد، عرفا شرایطی را برای آن قائل شدهاند:
۱. ندامت قلبی (پشیمانی عمیق از دوری خدا)
عارف معتقد است که بدترین گناه، دوری از حق است. بنابراین، او از اینکه عمر خود را به غیر از یاد خدا گذرانده است، پشیمان میشود.
📌 امام علی (ع):
"أشدُّ الذُّنوبِ ما استَخَفَّ به صاحِبُهُ"
(سختترین گناه، آن است که انسان آن را کوچک بشمارد.)
۲. عزم بر ترک (قطع کامل وابستگیها)
توبه نباید سطحی و لحظهای باشد. بلکه باید یک تصمیم عمیق برای بریدن از گذشته و حرکت به سوی خدا باشد.
📌 مولانا میگوید:
"از کجا آمدهام؟ آمدنم بهر چه بود؟"
(انسان باید همیشه از خود بپرسد که چرا به این دنیا آمده است و به کجا بازخواهد گشت.)
۳. استغفار (طلب مغفرت با زبان و قلب)
استغفار، تنها گفتن "استغفرالله" نیست، بلکه باید همراه با حسرت عمیق از گذشته باشد.
📌 حسن بصری:
"استغفارِ ما نیاز به استغفار دارد!"
(زیرا بسیاری از ما، استغفار را زبانی ادا میکنیم، اما در قلب همچنان به دنیا وابستهایم.)
۴. اصلاح اعمال (جبران گذشته و تلاش برای رشد معنوی)
توبه حقیقی فقط در دل نیست، بلکه در عمل هم باید تغییر ایجاد شود.
📌 قرآن:
"إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ" (بقره: ۲۲۲)
(خداوند توبهکنندگان و پاکیزگان را دوست دارد.)
---
۴. دیدگاه عرفای بزرگ درباره توبه
🔹 مولانا:
"این جهان زندان و ما زندانیان،
حفره کن زندان و خود را وا رهان!"
✅ (توبه، شکستن زندان نفس است و راهی برای آزادی روح.)
🔹 ابنعربی:
"توبه تنها از گناه نیست، بلکه از هرچه غیر اوست باید توبه کرد."
✅ (حتی عبادات ما، اگر به نیت غیرخدا باشد، نیاز به توبه دارد.)
🔹 حسن بصری:
"هر توبهای که تو را از خدا دور کند، توبه نیست، بلکه حجاب است!"
✅ (توبه نباید فقط برای ترس از عذاب باشد، بلکه باید از عشق به خدا سرچشمه بگیرد.)
---
نتیجهگیری: توبه، بازگشت جاودانه به سوی خدا
✅ در عرفان، توبه فقط ترک گناه نیست، بلکه حرکتی دائمی از غفلت به حقیقت است.
✅ هر مرحلهای از کمال، خود نیازمند توبهای جدید است، زیرا همیشه مرتبهای بالاتر برای شناخت و قرب الهی وجود دارد.
✅ در نهایت، توبه حقیقی آن است که "خود" را فراموش کنی و تنها به "او" بیندیشی.
📌 پس، توبه یعنی آغاز یک سفر، نه پایان آن.
تهیه و تنظیم
دکتر علی رجالی
- ۰۳/۱۱/۱۶