رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی طلسم زیبایی


طلسم زیبایی
دنیا چو طلسم و وهمِ بی‌پایان است
هر لحظه فریبِ دیده و وجدان است
گر پرده ز رخسار جهان برداری
بینی که حقیقتی نهان از جان است

 

شرح رباعی "طلسم زیبایی"

این رباعی مضمونی عرفانی و فلسفی دارد و به حقیقت پنهان هستی و فریبندگی دنیا اشاره می‌کند.

مصرع اول:

"دنیا چو طلسم و وهمِ بی‌پایان است"

  • دنیا به طلسم و وهم تشبیه شده است که نشان‌دهنده‌ی فریبندگی و ناپایداری آن است.
  • "طلسم" یعنی سحری که عقل را فریب می‌دهد و انسان را در بند نگاه می‌دارد.
  • "وهمِ بی‌پایان" بیانگر این است که این فریبندگی موقتی نیست، بلکه همیشگی است.

مصرع دوم:

"هر لحظه فریبِ دیده و وجدان است"

  • این مصرع بر فریبندگی دائمی دنیا تأکید دارد.
  • "دیده" اشاره به حواس ظاهری انسان دارد که به‌سادگی فریب جلوه‌های دنیا را می‌خورد.
  • "وجدان" نشان‌دهنده‌ی حس درونی و عقل است که حتی آن هم ممکن است در دام فریب بیفتد.
  • نتیجه: نه‌تنها چشم، بلکه وجدان و شعور انسان نیز ممکن است تحت تأثیر این فریب قرار بگیرد.

مصرع سوم:

"گر پرده ز رخسار جهان برداری"

  • "پرده" نماد حجاب‌های مادی و ذهنی است که مانع درک حقیقت می‌شود.
  • این مصرع به شناخت و بصیرت اشاره دارد؛ اگر بتوان این پرده‌ها را کنار زد، حقیقت آشکار خواهد شد.

مصرع چهارم:

"بینی که حقیقتی نهان از جان است"

  • بعد از کنار رفتن پرده‌ی فریب، حقیقتی آشکار می‌شود که درون جان انسان پنهان بوده است.
  • این حقیقت همان ذات حقیقی هستی و معرفت معنوی است، که در درون انسان وجود دارد اما دنیا آن را پنهان کرده است.
  • نتیجه: حقیقت را نباید در دنیا و مادیات جست، بلکه باید درون جان خود یافت.

پیام کلی رباعی:

دنیا طلسمی فریبنده است که حتی عقل را نیز به اشتباه می‌اندازد.
اگر انسان بتواند پرده‌ی فریب را کنار بزند، حقیقت را درون خود خواهد یافت.
این رباعی دعوتی به بصیرت، خودشناسی و درک عمیق‌تر از حقیقت هستی است.

این شرح، مفهوم رباعی شما را با زبان ساده و دقیق توضیح می‌دهد. اگر تغییری یا اصلاحی مدنظر دارید، بفرمایید!

 

 

طلسم دنیا در عرفان: رمز فریب و حقیقت پنهان

در عرفان اسلامی و مکاتب دیگر تصوف، "طلسم دنیا" استعاره‌ای است که به فریبندگی و پوشیدگی حقیقت در جهان مادی اشاره دارد. طلسم در اصل به معنای نشانه‌ای رازآلود و نمادی از نیروهای پنهان و ماورایی است که نیاز به کشف و رمزگشایی دارد. از این رو، وقتی از "طلسم دنیا" سخن می‌گوییم، منظور پرده‌ای است که بین انسان و حقیقت مطلق (حق، خداوند) کشیده شده و موجب می‌شود که آدمی در وهم و غفلت فرو رود، حقیقت را نبیند و در زنجیرهای دنیا گرفتار شود.

۱. مفهوم "طلسم دنیا" در عرفان

در متون عرفانی، "طلسم دنیا" به معنای سحر و جاذبه‌ای است که انسان را از حقیقت الهی غافل می‌کند و او را در دنیای مادی و محسوس محبوس می‌سازد. این طلسم باعث می‌شود که آدمی:

  • به لذات و خوشی‌های زودگذر دنیا دل ببندد و از حقیقت ابدی بازماند.
  • دنیا را هدف بپندارد، نه وسیله‌ای برای رشد و تکامل روحی.
  • به وهم، توهم و غفلت گرفتار شود و از شناخت حقیقت بازماند.
  • نظام عالم را به ظاهر ببیند، نه باطن آن را که پر از رموز الهی است.

در واقع، دنیا مانند یک طلسم عمل می‌کند که چشم دل انسان را کور کرده و او را در زنجیرهای توهمات و دلبستگی‌های مادی نگه می‌دارد.

۲. چرا دنیا "طلسم" نامیده شده است؟

در عرفان، دنیا از یک سو محل آزمون و سیر تکامل روحی انسان است و از سوی دیگر فریبنده و گمراه‌کننده. به همین دلیل، از آن به عنوان یک "طلسم" یاد می‌شود، چرا که:

  1. جاذبه‌های مادی و نفسانی آن، انسان را سحر می‌کند و باعث می‌شود که او از مسیر حقیقت دور بماند.
  2. حقایق عمیق عالم در پشت پرده‌ای از ظواهر پوشیده شده‌اند و فقط سالکان و عارفان می‌توانند این طلسم را بشکنند و حقیقت را درک کنند.
  3. همه چیز در دنیا گذرا و فانی است، اما انسان آن را دائمی می‌پندارد، در حالی که این یک توهم و فریب است.

مولانا در این باره می‌گوید:
"این جهان وان جان جهان، اندر میان / هیچ هیچ است، وین همه آنِ اوست"
یعنی جهان مادی توهمی بیش نیست و حقیقت در ورای آن نهفته است.

۳. چگونه می‌توان طلسم دنیا را شکست؟

عرفا معتقدند که "طلسم دنیا" تنها زمانی شکسته می‌شود که انسان از خواب غفلت بیدار شود و بتواند حقیقت را درک کند. راه‌های این بیداری عبارتند از:

۱. زهد و دل نبستن به دنیا

  • زهد به معنای ترک دنیا نیست، بلکه استفاده از دنیا بدون دلبستگی به آن است.
  • عارف کسی است که از دنیا بهره می‌برد، اما اسیر آن نمی‌شود.

۲. تفکر و معرفت

  • دنیا سرشار از نشانه‌های الهی است، اما فقط آن‌ها که تفکر می‌کنند، می‌توانند این نشانه‌ها را ببینند.
  • طلسم دنیا با شناخت و بصیرت شکسته می‌شود، نه با ترک ظاهری دنیا.

۳. عشق الهی و سلوک عرفانی

  • وقتی عشق الهی در دل انسان شعله‌ور شود، دیگر فریب دنیا بر او کارگر نخواهد بود.
  • مولانا و سایر عرفا بر این باورند که عشق حقیقی، طلسم دنیا را می‌شکند و روح را آزاد می‌کند.

۴. نتیجه‌گیری: عبور از طلسم و رسیدن به حقیقت

"طلسم دنیا" در عرفان نمادی از حجاب‌های غفلت، وهم و تعلقات دنیوی است که مانع از درک حقیقت می‌شود. سالک حقیقی کسی است که بتواند این طلسم را بشکند، دنیا را به عنوان پلی برای رسیدن به حق ببیند و از دلبستگی به آن رها شود. تنها در این صورت است که حقیقت آشکار می‌شود و انسان از عالم سایه‌ها به نور حقیقت می‌رسد.

به قول مولانا:
"چشم بگشا ای پسر در وقت خواب / چشم را بگذار و بنگر در نقاب"
یعنی برای دیدن حقیقت، باید از ظواهر گذشت و به باطن هستی نگریست.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۱۳
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی