تمایز انسانها بر اساس تقوا و معرفت آنهاست. مگر نه از نظر جسمی مشابه می باشند. سوالی که مطرح است اینکه چگونه انسانها در عالم طبیعت با اعمال خود بدن مثالی را شکل می دهند. اگر به شکل گیری نوزاد در عالم رحم توجه کنیم، به راحتی می توان جوابی برای سوال مذکور یافت.چنانچه زن و مرد در زمان عقدنطفه ، شرایط لازم که توسط شرع مقدس گفته شده است رعایت نمایید و مادر در دوران حاملگی مراقبت های ویژه را انجام دهد و مرد از کسب حلال تامین ارزاق و زندگی بنماید ، آنگاه طفل قبل از تولد قسمتی از تکامل به سوی الی الله را طی نموده و زمانی که به عالم طبیعت می آید ، با توجه به صفات اکتسابی در دوران حاملگی ، در این عالم آنها متجلی می شود و به انسانی با تقوا شهرت می یا بد.
به نظر می رسد که بسیاری از نا هنجاری های جامعه مربوط به عدم مراقبت های ویژه قبل از ازدواج و عدم رعایت نکات لازم در دوران حاملگی باشد . همانند یک ساختمان، که اگر تمام نکات لازم در طراحی ساختمان پیش بینی شود.دیگر لازم نیست که برای بهره برداری از آن دچار زحمت شویم و باز سازی لازم باشد.
با تهذیب نفس در عالم طبیعت، نتیجه آن در عالم برزخ در بدن مثالی تجلی پیدا می کند.با عنایت به اینکه صفات انسانها در حیوانات گوناگون تجلی می کند. به نظرمی رسد که بدن مثالی با توجه به صفات اکتسابی در عالم رحم و عالم طبیعت به صورت های گوناگون برای افراد تجلی می کند و در هنگام خواب دیدن می تواند تصوری از آن را داشته باشد.کسانی که به علم خواب آشنا هستند، تصاویری که دیده می شود با واقعیات عالم طبیعت متمایز است مثلا دشمن بصورت مار و مال به صورت نجاسات دیده می شود.نقل است، که عالم ربانی در سفر مکه، با توجه به چشم برزخی که داشت .بجز افراد اندکی را به صورت انسان نمی دید و اکثرا به صورت انواع حیوانات مشاهده و تجلی شده بود.
نفس انسان همانند رحم برای انسان است.چنانچه تهذیب نفس انجام پذیرد ، محصول آن برای عالم برزخ چهره انسانی است. اگر نفس راه ظلالت را پیشه کند ، آنگاه محصولی که برای برزخ ایجاد می کند ، یک چهره حیوانی است. به نظر می رسد همان طوریکه طفل پس از قطع رحم وارد دنیای طبیعت می گردد و بدن طبیعی او کامل می گردد، بدن مثالی نیز همزمان با توجه به صفات اکتسابی شکل می گیرد. همانگونه که در خواب بدن مثالی انسان مشغول سیر و سفر می گردد.با قطع رحم طبیعت ، نفس و روح انسان تعلق به بدن مثالی در عالم برزخ می گردد. بدن مثالی که در دوران طبیعت آنرا ایجاد کرده است. همانند طفلی است که در دوران حاملگی ایجاد شده است. لذا زندگی واقعی در عالم برزخ و پس از مرگ شروع می شود.برای مثال می توان دنیای طبیعی را با دنیای حقیقی و دنیای ماورا الطبیعه را با با دنیای مجازی تشبیه نمود.میزان دسترسی به هر چیز در دنیای مجازی سریع وآسان است.در صورتیکه در دنیای واقعی نیاز به ابزار و وسایل خود است.
- ۹۴/۰۴/۰۵