رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

درب شهود
اهل دل آگاه بر غیب و شهود
ما چه می‌دانیم از بود و نبود
انبیا و اولیا خواهان حق
چون‌که دل لبریز از باران جود


شرح و تفسیر:

این ابیات به مقام شهود و درک حقیقت فراتر از حواس ظاهری اشاره دارد. شهود در عرفان به معنای مشاهده‌ی حقایق باطنی و درک بی‌واسطه‌ی حضور الهی است. در این ابیات، تفاوت میان اهل معرفت و انسان‌های عادی، و جایگاه انبیا و اولیا در وصول به حق، به زیبایی ترسیم شده است.


مصرع اول: "اهل دل آگاه بر غیب و شهود"

این مصرع به گروهی از انسان‌ها اشاره دارد که به دلیل صفای باطن و تزکیه‌ی نفس، قادر به مشاهده‌ی حقایق پنهان (غیب) و امور مشهود (شهود) هستند.

اهل دل در عرفان به افرادی گفته می‌شود که با مجاهدت‌های روحی و معنوی، چشم دل خود را باز کرده و از پرده‌ی ظواهر عبور کرده‌اند. در قرآن نیز به این مقام اشاره شده:

وَکَذَٰلِکَ نُرِیٓ إِبْرَٰهِیمَ مَلَکُوتَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ
(و این‌گونه ملکوت آسمان‌ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم - انعام، ۷۵)


مصرع دوم: "ما چه می‌دانیم از بود و نبود"

در این مصرع به محدودیت فهم انسان‌های عادی در برابر حقایق هستی اشاره شده است. درک بود (وجود حقیقی) و نبود (عدم یا حقایق غیبی) فراتر از عقل جزئی است و تنها کسانی که به مقام شهود رسیده‌اند، به این اسرار آگاهی دارند.

مولانا نیز در این زمینه می‌گوید:

هر که را اسرار حق آموختند
مهر کردند و دهانش دوختند


مصرع سوم: "انبیا و اولیا خواهان حق"

اینجا به انبیا (پیامبران) و اولیا (دوستان و مقربان خدا) اشاره دارد که هدف اصلی آنان رسیدن به حق مطلق (خداوند) است. آنان به دلیل خلوص و عبودیت، همواره در طلب معرفت الهی‌اند.

آنان نه‌تنها حق را می‌جویند بلکه راهنمای انسان‌ها در مسیر سلوک و شهود هستند. چنان‌که در قرآن آمده است:

یَهْدِی بِهِ ٱللَّهُ مَنِ ٱتَّبَعَ رِضْوَٰنَهُۥ سُبُلَ ٱلسَّلَـٰمِ
(خداوند به‌وسیله‌ی پیامبران، کسانی را که طالب رضایت او هستند، به راه‌های سلامت هدایت می‌کند - مائده، ۱۶)


مصرع چهارم: "چون‌که دل لبریز از باران جود"

این مصرع به جود (بخشش و فیض الهی) اشاره دارد که دل انبیا و اولیا را لبریز کرده است. این لطف و عنایت الهی باعث می‌شود که آنان به معرفتی عمیق و شهود حقیقت دست یابند.

باران جود تمثیلی از فیوضات معنوی است که خداوند بر دل‌های آماده و پاک می‌باراند. مولانا در توصیف این حالت می‌گوید:

قطره‌ای کز جویباری می‌رود
از پی دیدارِ دریا می‌رود


جمع‌بندی تفسیر:

این ابیات تفاوت میان اهل معرفت و انسان‌های عادی را بیان می‌کند. اهل دل که به شهود الهی دست یافته‌اند، درک عمیقی از حقایق هستی دارند. در مقابل، دیگران از اسرار وجود و عدم بی‌خبرند. انبیا و اولیا، که قلب‌شان سرشار از فیض الهی است، پیوسته در جست‌وجوی حق بوده و راهنمای انسان‌ها به سوی حقیقت‌اند.

سراینده

دکتر علی رجالی

  • ۰۴/۰۱/۰۶
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی