رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

بخش سوم

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی تحلیه


تحلیه
تواضع گر بود همراه حکمت
گشاید رمز و اسراری ز خلقت
قناعت با خلوص و صبر و ایمان
سبب گردد صفای جان و عزت

 

باسمه تعالی
تحلیه

تواضع گر بود همراه حکمت
در این مصرع، شاعر به ارتباط عمیق میان تواضع و حکمت اشاره دارد. تواضع، یعنی فروتنی و عدم تکبر، زمانی که با حکمت و آگاهی همراه می‌شود، نه تنها فرد را از درون می‌سازد بلکه درک و بینش انسان را نسبت به مسائل پیچیده زندگی بهبود می‌بخشد. تواضع به انسان این توانایی را می‌دهد که از دیگران یاد بگیرد و حکمت به او این قدرت را می‌دهد که درک درستی از زندگی و وجود خود داشته باشد.

گشاید رمز و اسراری ز خلقت
این مصرع به این نکته اشاره دارد که وقتی تواضع با حکمت همراه شود، انسان قادر به درک و کشف رازهای خلقت و مفاهیم عمیق‌تری از زندگی خواهد شد. رمز و اسرار خلقت اشاره به اعماق ناشناخته و اسرارآمیز جهان دارند که تنها کسانی که از خرد و تواضع بهره‌مند هستند، می‌توانند آن‌ها را درک کنند. این بیت به جستجو برای حقیقت و کشف ابعاد معنوی زندگی اشاره دارد.

قناعت با خلوص و صبر و ایمان
در این قسمت، شاعر به قناعت، خلوص نیت، صبر و ایمان به‌عنوان ویژگی‌های کلیدی در مسیر رشد روحی و معنوی اشاره دارد. قناعت به معنای رضایت به آنچه داریم است، بدون آرزو برای بیشتر و در نتیجه آن داشتن آرامش درونی. این ویژگی‌ها به فرد کمک می‌کنند تا از زندگی راضی باشد و در شرایط سخت هم با صبر و ایمان استقامت کند. خلوص نیت نیز به معنای خلوص در درون و انجام کارها با نیت پاک است.

سبب گردد صفای جان و عزت
در این مصرع، اشاره به نتیجه این ویژگی‌ها می‌شود. زمانی که انسان تواضع را با حکمت، قناعت را با صبر و ایمان، و خلوص نیت را در زندگی خود به‌کار گیرد، نتیجه آن صفای جان و عزت نفس خواهد بود. صفای جان به معنای پاکیزگی درون است، جایی که انسان از هرگونه کینه و نفرت پاک می‌شود و به آرامش درونی می‌رسد. عزت به معنای احترام به خود و دیگران است و نتیجه زندگی اخلاقی و معنوی است که فرد در پی آن است.

جمع‌بندی:
این شعر دربردارنده یک سری از ویژگی‌های اخلاقی و معنوی است که می‌توانند مسیر زندگی انسان را به‌سمت تعالی و کمال هدایت کنند. تواضع، حکمت، قناعت، صبر، ایمان و خلوص نیت همگی ابزارهایی هستند که اگر با یکدیگر ترکیب شوند، موجب صفای جان و عزت نفس خواهند شد. این ویژگی‌ها نه تنها بر شخصیت فرد اثر می‌گذارند، بلکه ارتباط او با دیگران و با خداوند را نیز بهبود می‌بخشند.

 

تحلیه در عرفان اسلامی یکی از مفاهیم مهم و حیاتی در سیر و سلوک معنوی است. در عرفان، انسان به منظور رسیدن به کمال معنوی و تقرب به خداوند باید مراحل مختلفی را طی کند که شامل تخلیه و تحلیه می‌شود.

تعریف تحلیه:

تحلیه به معنای زینت بخشیدن به نفس با صفات عالی و روحانی است. پس از اینکه انسان از آلودگی‌ها و رذایل اخلاقی خود پاکسازی می‌شود (مرحله تخلیه)، باید در مرحله بعدی به آراستن نفس خود با صفات و ویژگی‌های مثبت بپردازد. این ویژگی‌ها شامل فضایل اخلاقی و دینی هستند که انسان را از درون به نور حقیقت و معنویت می‌رسانند.

در عرفان اسلامی، تحلیه به معنای پرورش فضایل اخلاقی، مانند تواضع، صداقت، صبر، حکمت، محبت، قناعت، علم، شجاعت، خلوص نیت، و تقوا است. در این مرحله، انسان به تکامل روحی می‌رسد و در پی دستیابی به صفات نیکو و الهی بر می‌آید. تحلیه در حقیقت، نوعی زیباسازی روح است که انسان را برای دریافت فیض الهی آماده می‌کند.

رابطه تحلیه با تخلیه:

قبل از آنکه انسان به مرحله تحلیه وارد شود، باید ابتدا از صفات منفی و رذایل اخلاقی خود رهایی یابد. این مرحله، که به تخلیه معروف است، مرحله‌ای است که در آن انسان باید خود را از هوی و هوس‌های نفسانی، رذایل اخلاقی مانند کبر، حسد، دروغ، تکبر، ریاکاری و هر آنچه که روح را آلوده می‌کند، پاکسازی کند. این پاکسازی ذهن و دل، شرط اساسی برای وارد شدن به مرحله تحلیه است.

پس از تخلیه، در مرحله تحلیه فرد باید ویژگی‌های مثبت اخلاقی را در خود ایجاد کند. به عبارت دیگر، در حالی که تخلیه شامل رهایی از آلودگی‌ها و صفات منفی است، تحلیه به معنای تزکیه و تقویت ویژگی‌های خوب و پسندیده است.

مراحل تحلیه:

  1. پاکسازی از رذایل: در این مرحله، انسان باید از ویژگی‌های منفی که موجب تیرگی روح و دوری از خداوند می‌شود، رهایی یابد. این رذایل شامل غرور، تکبر، طمع، غضب، خودخواهی، نفرت و حسادت می‌باشند.

  2. کسب فضایل اخلاقی: پس از رهایی از رذایل، انسان وارد مرحله تحلیه می‌شود که در آن باید فضایل اخلاقی را در خود پرورش دهد. این فضایل شامل صفاتی چون صداقت، صدق، تواضع، صبر، محبت به دیگران، حکمت، شجاعت اخلاقی، قناعت، رحم و دلسوزی است.

  3. ارتباط با خداوند: در مرحله تحلیه، انسان باید تمام توجه خود را معطوف به خداوند کرده و در جستجوی خلوص نیت باشد. در این مرحله، انسان روح خود را برای دریافت فیض الهی و هدایت‌های معنوی آماده می‌کند. به عبارت دیگر، تحلیه به معنای تزکیه دل و پاکسازی آن از تعلقات دنیوی است.

  4. تکامل و کمال معنوی: پس از طی مراحل قبلی، انسان به مرحله‌ای می‌رسد که نور الهی در دل او می‌تابد. در این مرحله، فرد از هرگونه تعلقات نفسانی رها شده و به درجات بالاتری از معرفت و توکل به خداوند می‌رسد.

نتیجه تحلیه:

هدف نهایی تحلیه در عرفان اسلامی، رسیدن به کمال انسانی و اتصال به حقیقت است. فردی که در این مسیر گام بر می‌دارد، به تدریج از تمام دنیا و شهوات آن فاصله می‌گیرد و در عوض خود را به خداوند نزدیک‌تر می‌سازد. در این راه، صفات عالی انسانی و روحانی در دل انسان رشد می‌کند و در نهایت به نور معرفت و حقیقت الهی دست می‌یابد.

ارتباط تحلیه با عرفان اسلامی:

تحلیه در عرفان اسلامی علاوه بر اینکه در فرآیند تکامل فرد نقش دارد، از منظر خودسازی و مقامات معنوی نیز بسیار مهم است. عرفای اسلامی بر این باورند که تمام اعمال صالح و عبادات باید از درون انسان و با نیت خالص و ناب صورت بگیرد. در نتیجه، تحلیه از طریق تقویت این نیت‌ها و کمالات روحی به دست می‌آید. این فرآیند به انسان کمک می‌کند تا به آگاهی معنوی برسد و به سوی فلاح و نجات اخروی حرکت کند.

نقش تحلیه در زندگی انسان:

  • تربیت نفس: تحلیه به انسان کمک می‌کند تا در برابر وسوسه‌ها و آزمایشات زندگی مقاومت کند و در برابر فسادهای دنیوی از خود محافظت نماید.
  • تقویت ایمان: از آنجا که تحلیه به معنای افزایش فضایل و صفات الهی است، فرد را به دلی پاک و ایمانی قوی‌تر هدایت می‌کند.
  • رشد معنوی: با پرورش صفات عالی مانند شجاعت در برابر نفس، صبر در برابر مشکلات، محبت به دیگران، و تواضع، انسان به بالاترین درجات معنوی دست می‌یابد.

نتیجه‌گیری:

تحلیه در عرفان اسلامی به معنای پاکسازی و پرورش روح از طریق تزکیه نفس و کسب صفات معنوی عالی است. این مرحله به انسان کمک می‌کند تا از تاریکی‌های نفس رها شده و در مسیر تقرب به خداوند و کمال معنوی گام بردارد. تحلیه در سیر و سلوک معنوی به‌عنوان یک مرحله اساسی و مهم در کنار تخلیه قرار دارد و هر فرد باید در مسیر معنویت و حقیقت، به این مرحله توجه ویژه‌ای داشته باشد.


تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۱۶
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی