رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرح واژه غرفانی سماع

سماع
چرخید زمین ز شوق دیدار سماع
جان گشت رها ز قید تکرار سماع
هر ذرهٔ خاک در طرب می‌رقصد
دل سوخته ی لطف و اسرار سماع

 

این شعر به زیبایی سماع را به‌عنوان نمادی از عشق الهی، آزادی روح، و شور عرفانی به تصویر می‌کشد. در اینجا هر بیت به نوعی تصویری از اتحاد روح با حقیقت والاتر را ارائه می‌دهد:

1. "چرخید زمین ز شوق دیدار سماع"
در این مصرع، زمین همچون یک موجود زنده از شوق دیدار حقیقت یا معشوق الهی به سماع و چرخش می‌پردازد. این چرخش اشاره‌ای به حرکت کائنات و هماهنگی آن با ارادهٔ الهی دارد.


2. "جان گشت رها ز قید تکرار سماع"
سماع به‌عنوان راهی برای آزادی از قید و بندهای روزمره و تکرارهای ملال‌آور دنیوی معرفی شده است. جان انسانی از این محدودیت‌ها رها می‌شود و به سوی حقیقت برتر پرواز می‌کند.


3. "هر ذرهٔ خاک در طرب می‌رقصد"
این مصرع نشان‌دهندهٔ شادمانی و جنبش ذرات عالم است. ذره‌ذرهٔ خاک هم در سماع و حرکت هماهنگ با عشق الهی به‌نظر می‌رسد.


4. "دل سوخته ی لطف و اسرار سماع"
این بیت به اوج تجربهٔ عرفانی اشاره دارد. دل عاشق که در آتش لطف و اسرار الهی سوخته، در سماع می‌رقصد و خود را در این حالت فنا می‌کند.

 

شعر نوعی توصیف از اتحاد عالم با حقیقت الهی و رقصیدن تمام هستی در حضور عشق مطلق است.

 

سماع در عرفان اسلامی مفهومی عمیق و چندلایه است که به شنیدن موسیقی، اشعار یا آواهایی اشاره دارد که موجب برانگیختگی روحانی و تحول درونی در سالک می‌شود. این عمل در میان صوفیان ابزاری برای تقویت حالت‌های معنوی، بیداری دل و نزدیکی به حق تعالی به شمار می‌آید. سماع نه تنها یک فعالیت شنیداری است، بلکه راهی است برای ترک نفس، رسیدن به وحدت و تجربه عشق الهی.

پیشینه و جایگاه سماع در عرفان

سماع از دیرباز بخشی از سلوک صوفیان بوده و به عنوان یکی از مراحل سیر و سلوک معنوی مورد توجه قرار گرفته است. در طریقت‌های صوفیه، سماع با آداب و رسوم خاصی همراه است و به‌ویژه در طریقت مولویه به اوج خود رسیده است. مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، عارف و شاعر بزرگ، سماع را دریچه‌ای به سوی عالم معنا می‌دانست و معتقد بود که این عمل، حالتی از فنا و بقا در حق را به وجود می‌آورد.

ابعاد مختلف سماع

سماع دارای ابعاد متنوعی است که هر یک نقشی مهم در تجربه معنوی ایفا می‌کنند:

1. موسیقی عرفانی: موسیقی سماع با سازهایی مانند نی، دف و کمانچه نواخته می‌شود. نی نماد جدایی انسان از اصل خود و اشتیاق بازگشت به آن است. موسیقی در سماع برای تحریک عواطف و افکار معنوی طراحی شده است.


2. اشعار و ذکر: اشعاری که در سماع خوانده می‌شوند، معمولاً دربردارنده مضامینی چون عشق الهی، وصال، فراق و شوق به حقیقت هستند. ذکرهای الهی نیز به تقویت حضور قلب و اتصال به معبود کمک می‌کنند.


3. حرکات بدنی (رقص سماع): در طریقت مولویه، سماع با حرکات چرخشی همراه است که نماد گردش کائنات، نظم الهی و فنا شدن در خداوند است. این چرخش‌ها با لباس‌های مخصوصی که حرکات را نمادین‌تر می‌سازند، انجام می‌شود. حرکات سماع با دست راست به سوی آسمان (دریافت فیض الهی) و دست چپ به سوی زمین (بخشش به مخلوقات) بیانگر اتصال میان عالم ملکوت و ناسوت است.

 

شرایط و آداب سماع

صوفیان بر این باورند که سماع حقیقی نیازمند شرایط و آداب خاصی است:

نیت خالص: سماع باید با نیت قرب الهی و نه لذت دنیوی انجام شود.

پاکی دل: فرد باید از خواهش‌های نفسانی و امور دنیوی رها باشد.

زمان و مکان مناسب: سماع در محیطی مقدس و همراه با نظارت شیخ یا مرشد صورت می‌گیرد.

استعداد روحانی: تنها کسانی که به سطحی از آمادگی روحانی رسیده‌اند، می‌توانند از سماع بهره‌مند شوند.


فلسفه سماع

از دیدگاه عرفان، سماع نوعی ابزار برای از بین بردن حجاب‌های میان انسان و خداوند است. در این فرایند، انسان از خودبیگانگی و نفس‌پرستی جدا شده و به وحدت وجود می‌رسد. مولانا در مثنوی معنوی، سماع را به شوق روح برای بازگشت به اصل خود تشبیه می‌کند و می‌گوید:

> بشنو از نی چون حکایت می‌کند
از جدایی‌ها شکایت می‌کند

 

سماع در حقیقت تلاشی است برای هماهنگی انسان با عالم معنا، که در آن عشق الهی به حرکت و پویایی درونی منجر می‌شود.

انتقادات و دیدگاه‌ها

سماع همیشه مورد پذیرش همگان نبوده است. برخی فقها و متشرعین به دلیل احتمال انحراف یا بهره‌برداری نادرست از سماع، آن را محکوم کرده‌اند. اما صوفیان معتقدند که اگر سماع با نیت خالص انجام شود، ابزاری قدرتمند برای تهذیب نفس و تقرب به خداوند خواهد بود.

نتیجه‌گیری

سماع در عرفان اسلامی تجربه‌ای است که ورای شنیدن موسیقی یا دیدن حرکات بدنی، سالک را به سوی عمق وجود و حقیقت هستی هدایت می‌کند. این عمل تجلی عشق الهی است که از طریق صدا و حرکت، روح انسان را از قید و بندهای دنیوی آزاد کرده و او را به قرب حق تعالی می‌رساند.

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

۱۴۰۳/۱۰/۲۸

  • ۰۳/۱۰/۲۸
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی