رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی بی نیازی


بی نیازی
از ناز و نیاز هر دو فارغ باشم
چون سایه به لطف دوست، لایق باشم
از هر هوسی دلم رها گردد ، چون
کافی‌ست مرا که در حقایق باشم

 

شعر شما به مفهوم بی‌نیازی در عرفان و رهایی از تعلقات دنیوی پرداخته است. در این شعر، شاعر به حقیقتی والاتر از دنیای مادی اشاره می‌کند که در آن انسان از نیازها و وابستگی‌های دنیوی رها شده و در حقیقت الهی غرق می‌شود. در ادامه، شرح بیت‌به‌بیت این شعر آورده می‌شود:


---

بیت اول:

"از ناز و نیاز هر دو فارغ باشم
چون سایه به لطف دوست، لایق باشم"

در این بیت، شاعر به دو مفهوم ناز و نیاز اشاره دارد. ناز نماد غرور، تکبر و وابستگی‌های ناشی از خودخواهی است، و نیاز نماد وابستگی به چیزهای مادی و دنیوی. شاعر می‌خواهد بگوید که از هر دو این موارد فارغ و رها باشد. به عبارت دیگر، فرد باید از وابستگی به دنیا و همچنین از غرور و خودخواهی رها شود تا در مقام بی‌نیازی قرار گیرد.

در بخش دوم بیت، اشاره به «سایه به لطف دوست» نشان‌دهنده‌ تواضع و تسلیم کامل در برابر خداوند است. انسان باید خود را در سایه‌ی لطف و رحمت خداوند قرار دهد و تنها در این صورت است که شایسته‌ی محبت الهی و رهایی از نیازها می‌شود. سایه در اینجا نماد پناه و حمایت خداوند است که به انسان قدرت و آرامش می‌دهد.


---

بیت دوم:

"از هر هوسی دلم رها گردد ، چون
کافی‌ست مرا که در حقایق باشم"

در این بیت، شاعر به هوس‌ها و خواسته‌های دنیوی اشاره می‌کند که معمولاً انسان را از حقیقت الهی و بی‌نیازی دور می‌کنند. شاعر می‌خواهد بگوید که دلش از هر نوع هوس و آرزوی دنیوی آزاد باشد. این آزادی از هوس‌ها نشان‌دهنده‌ رهایی از وابستگی‌های مادی و جستجوی حقیقت است.

در بخش دوم بیت، شاعر بیان می‌کند که کافی است او تنها در "حقایق" باشد. این «حقایق» اشاره به حقیقت‌های معنوی و الهی دارد که برای انسان عارف و جویای حقیقت، از هر خواسته و آرزویی بالاتر و ضروری‌تر است. در اینجا، شاعر می‌گوید که برای او هیچ چیز بیشتر از درک و آگاهی از حقیقت الهی و واقعیت‌های معنوی اهمیت ندارد. این بخش به معنای یافتن آرامش و تکامل در حقیقت الهی است، به جای تمرکز بر نیازهای مادی و دنیوی.


---

نتیجه‌گیری کلی:

این شعر به مفهوم بی‌نیازی از دنیای مادی و وابستگی‌ها پرداخته و بر رهایی انسان از هوس‌ها و نیازهای فانی تأکید می‌کند. شاعر در این شعر به دنبال رسیدن به حقیقت الهی است که برای او از هر چیزی مهم‌تر و کافی‌تر است. از طریق رهایی از نیازها و هوس‌ها، انسان می‌تواند به سایه‌ی لطف خداوند پناه ببرد و در این حالت به آرامش و کمال معنوی دست یابد.

شاعر در این شعر از بی‌نیازی به عنوان یک مفهوم عرفانی بهره می‌برد که در آن انسان به دنبال حقیقت و شناخت خداوند است و از هر نوع وابستگی به دنیا و خواسته‌های شخصی دست می‌کشد.

 

بی‌نیازی از دید عرفان

در عرفان، بی‌نیازی (غِنا) به حالتی از کمال روحی و قلبی اطلاق می‌شود که انسان، با اتکای کامل به خداوند، از وابستگی‌ها و تعلقات دنیوی آزاد می‌شود. این مفهوم، برخلاف بی‌نیازی مادی، به غنای باطنی و عدم نیاز قلبی به هر چیزی جز خدا اشاره دارد.

ویژگی‌های بی‌نیازی عرفانی:

1. توحید عملی و نظری:
بی‌نیازی نتیجه توحید است، یعنی عارف به این باور می‌رسد که خداوند تنها منبع وجود و کمال است. بنابراین، او خود را بی‌نیاز از مخلوقات می‌داند و تنها نیازمند حق‌تعالی است.


2. آزادی از تعلقات دنیوی:
عارف با بی‌نیازی، از خواسته‌ها، مقام‌ها، مال و جاه دنیوی دست می‌کشد و دل به هیچ‌چیز جز حقیقت الهی نمی‌بندد.


3. رضا و تسلیم:
انسان بی‌نیاز، به قضای الهی راضی و در برابر او تسلیم است. او نه غم فقدان چیزی را می‌خورد و نه از به‌دست‌آوردن چیزی مغرور می‌شود.


4. فقر وجودی:
در عرفان، بی‌نیازی زمانی به اوج می‌رسد که انسان "فقر" خود را در برابر خدا بپذیرد، یعنی بداند که همه‌چیز از اوست و خود به تنهایی هیچ ندارد. بی‌نیازی در این حالت، فقر محض در برابر غنای مطلق الهی است.

 

بی‌نیازی در اشعار و سخنان عرفا:

عارفان بزرگی مانند مولانا و حافظ این مفهوم را در اشعار خود آورده‌اند:

مولانا:
«هر که را جامه ز عشقی چاک شد
او ز حرص و عیب کلی پاک شد»

حافظ:
«غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است»


نتیجه:

بی‌نیازی در عرفان به معنای رهایی از همه وابستگی‌ها، تسلیم اراده الهی بودن و رسیدن به آرامش و آزادی درونی است. این حالت، کمال روحی و نهایت سلوک عرفانی به سوی حق‌تعالی محسوب می‌شود.

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۰/۲۷
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی