باسمه تعالی
شرحی بر واژه عرفانی غنی
غنی
در راه خدا، چو دل غنی گردد خوش
فارغ ز غم و غصه همی گردد خوش
هر کس که به حق بسنده سازد دل را
در وصل خدا، بیغمی گردد خوش
غنی از دیدگاه عرفان
در عرفان، مفهوم غنی نه به معنای ثروت دنیوی، بلکه به غنای باطنی و بینیازی حقیقی اشاره دارد. این غنا حالتی است که انسان به واسطه ارتباط با خداوند، از هرگونه وابستگی به غیر او رها شده و به بینیازی کامل میرسد. در این معنا، غنی کسی است که در دل خود، خداوند را کافی میداند و از هرچه جز اوست بینیاز است.
ویژگیهای غنی در عرفان:
1. بینیازی از مخلوقات:
غنی در عرفان کسی است که برای رفع نیازهای خود، دل به دیگران نمیبندد و تمام امیدش به خداوند است. این بینیازی ناشی از توکل کامل به حق تعالی است.
2. رضایت به قضا و قدر الهی:
غنی کسی است که از هرچه خداوند به او عطا کرده یا منع کرده، راضی است. این رضایت، او را در برابر سختیها و خوشیها آرام نگه میدارد.
3. استغنا:
حالتی که عارف با مشاهده جمال الهی، از تمام تعلقات دنیوی، حتی از خود و خواستههای نفسانی، آزاد میشود. این استغنا به معنای بیاعتنایی به دنیا و ترک وابستگیهاست.
4. غنای حقیقی در فقر:
در عرفان، غنای حقیقی زمانی به دست میآید که سالک، فقر الیالله را تجربه کند؛ یعنی بفهمد که به جز خدا، هیچ چیز دیگر برای او وجود ندارد و او عین نیاز است. این فقر، اوج غنای باطنی است.
ارتباط با آموزههای قرآنی:
در قرآن کریم، غنای مطلق تنها از آن خداوند دانسته شده است:
"وَاللهُ هُوَ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ" (سوره محمد: 38)
ترجمه: و خداوند بینیاز است و شما نیازمندید.
عارفان معتقدند که غنای حقیقی انسان تنها در اتصال به خداوند و رسیدن به این حقیقت قرآنی محقق میشود.
نتیجه:
غنی در عرفان به معنای بینیازی از مخلوقات و نیازمندی مطلق به خداوند است. این حالت نه تنها باعث آرامش درونی میشود، بلکه سالک را به بالاترین مراتب قرب الهی میرساند. غنا حالتی است که در آن، انسان با عشق و معرفت به خداوند، به بینیازی و کمال میرسد.
تهیه و تنظیم
دکتر علی رجالی
- ۰۳/۱۰/۲۵