رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی علم الیقین

علم الیقین
ای دل ز یقین چراغ جان باید یافت
در راه حقیقت جهان باید یافت
علمی که بود ز نور دانش آغاز
سرچشمه‌ی دید در عیان باید یافت

 

 

در عرفان اسلامی، مراتب یقین سه‌گانه (علم‌الیقین، عین‌الیقین، و حق‌الیقین) اهمیت ویژه‌ای دارند. این مراتب بیانگر سفر روحانی انسان از آگاهی نظری تا تجربه حضوری و فنا در حقیقت است. در این میان، علم‌الیقین نخستین مرحله از این سفر است و به یقین نظری اشاره دارد. برای درک کامل این مفهوم از دیدگاه عرفان، باید ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم:


---

تعریف علم الیقین در عرفان

علم‌الیقین به مرتبه‌ای از آگاهی گفته می‌شود که در آن فرد با استدلال عقلی، نقلی یا شواهد غیرمستقیم به حقیقتی یقین پیدا می‌کند. این یقین از جنس دانش نظری و ذهنی است و هنوز به مرحله مشاهده و تجربه نرسیده است.

مثال ساده: اگر کسی از دور دود ببیند، با استناد به دانش و تجربه می‌داند که دود نشانه وجود آتش است. این یقین که "آتشی وجود دارد" در سطح علم‌الیقین قرار می‌گیرد، زیرا فرد هنوز آتش را مستقیماً ندیده است.


---

مراتب یقین در عرفان و جایگاه علم الیقین

مراتب یقین در عرفان شامل سه مرحله است که هر یک به عمق بیشتری از آگاهی و تجربه حقیقت اشاره دارد:

1. علم الیقین:

یقین نظری است.

بر اساس دلیل، استدلال، و شواهد غیرمستقیم شکل می‌گیرد.

مقدمه‌ای برای مراتب بالاتر یقین است.

در این مرحله، فرد به حقیقت "ایمان" دارد، اما آن را به چشم دل یا شهود ندیده است.


توضیح عرفانی: علم‌الیقین مانند دانستن وجود عسل از طریق توصیفات دیگران یا خواندن درباره آن است، بدون آنکه طعم آن چشیده شود.


2. عین الیقین:

مرتبه مشاهده است.

در این مرحله، حقیقت به طور مستقیم دیده می‌شود.

فرد از مرحله استدلال عبور کرده و وارد تجربه شهودی می‌شود.

در مثال قبلی، فرد نه‌تنها از وجود آتش آگاه است، بلکه آن را با چشم می‌بیند.


توضیح عرفانی: عین‌الیقین مانند مشاهده عسل است؛ فرد آن را می‌بیند و یقینش قوی‌تر می‌شود.


3. حق الیقین:

بالاترین مرتبه یقین است.

در این مرحله، فرد حقیقت را تجربه می‌کند و با آن یکی می‌شود.

این مرحله به نوعی فنا در حقیقت است.

در مثال آتش، حق‌الیقین مانند آن است که فرد وارد آتش شود و سوختن را تجربه کند.


توضیح عرفانی: حق‌الیقین مانند چشیدن عسل است؛ فرد حقیقت آن را با تمام وجود درک می‌کند.

 


---

علم الیقین در عرفان اسلامی

در عرفان اسلامی، علم‌الیقین تنها نقطه آغاز است. عارفان بر این باورند که علم نظری برای رسیدن به حقیقت مطلق کافی نیست. حقیقت باید در قلب و جان انسان جای گیرد. برای مثال:

1. قرآن کریم: مراتب یقین در آیات مختلف قرآن ذکر شده است. در سوره تکاثر، خداوند می‌فرماید:

"کلا لو تعلمون علم الیقین" (هرآینه اگر علم‌الیقین داشتید...).

این اشاره به آگاهی نظری انسان از حقایق است که در آخرت به عین‌الیقین و سپس حق‌الیقین خواهد رسید.

 

2. مولانا: مولانا در مثنوی معنوی به مراتب یقین اشاره کرده و علم‌الیقین را دانشی می‌داند که فرد را به سوی شهود و تجربه حقیقت راهنمایی می‌کند:

> "علم چون بر دل زند یاری شود / علم چون بر تن زند باری شود."

 

علم نظری اگر به دل راه یابد، مقدمه عین‌الیقین و حق‌الیقین خواهد بود.

 

3. ابن عربی: ابن عربی در فصوص‌الحکم توضیح می‌دهد که علم‌الیقین مرحله‌ای از آگاهی است که با استدلال عقلی یا نقل به دست می‌آید، اما کامل نیست. او تأکید دارد که عرفان واقعی در گرو عبور از علم به عین و سپس حق است.

 


---

ویژگی‌های علم‌الیقین از دید عرفان

نظری بودن: این علم مبتنی بر استدلال و منطق است.

غیرمستقیم بودن: حقیقت را از طریق واسطه‌ها درک می‌کند.

مقدمه بودن: علم‌الیقین راهی است به سوی عین‌الیقین و حق‌الیقین.

قابلیت تحول: این علم می‌تواند از سطح عقلانی به سطح شهودی ارتقا یابد.

 

---

جمع‌بندی

علم‌الیقین در عرفان مرحله‌ای ضروری و مقدماتی برای رسیدن به شناخت عمیق‌تر و تجربه حقیقت است. عارفان تأکید دارند که این مرحله به تنهایی کافی نیست و هدف اصلی سفر روحانی رسیدن به تجربه شهودی و فنا در حقیقت است. علم‌الیقین از طریق مطالعه، تفکر، و استدلال حاصل می‌شود و به فرد کمک می‌کند تا به مراتب بالاتر یقین، یعنی عین‌الیقین و حق‌الیقین، دست یابد.



تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۰/۲۴
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی