رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی محبت خاصه


محبت خاصه
در ره یزدان، حقیقت جان فزاست
عشق خاصه، از خدای کبریاست
هر که از خود بگذرد او باقی است
در مسیر دلربا،  عشق و صفاست

 

این شعر به مفهوم "محبت خاصه" در عرفان و دین اشاره دارد که نوعی عشق خاص و ویژه از سوی خداوند به بندگان خاص خود است. شاعر با بیانی زیبا، این عشق الهی را به عنوان نیرویی جان‌بخش و راهی برای رسیدن به حقیقت معرفی می‌کند. در ادامه به شرح ابیات می‌پردازیم:

1. در ره یزدان، حقیقت جان فزاست

شاعر می‌گوید که حرکت در مسیر الهی و جستجوی حقیقت، نیرویی حیات‌بخش و تقویت‌کننده‌ی روح است. این مسیر، زندگی انسان را از حالت عادی به وضعیتی متعالی می‌برد و موجب تقویت معنویت در جان می‌شود.

2. عشق خاصه، از خدای کبریاست

"عشق خاصه" به آن محبت ویژه‌ای اشاره دارد که خداوند به بندگان خاص خود عطا می‌کند. این عشق، تجلی رحمت و لطف خاص الهی است که تنها شامل کسانی می‌شود که در مسیر بندگی و عشق حقیقی گام برداشته‌اند.

3. هر که از خود بگذرد او باقی است

این بیت به اصل مهم عرفانی اشاره دارد: فناء فی الله. کسی که از خود، نفس، و خواسته‌های شخصی بگذرد و به خداوند تسلیم شود، به بقای حقیقی می‌رسد. در این حالت، فرد به حقیقت جاودانگی دست پیدا می‌کند و در خداوند فانی می‌شود.

4. در مسیر دلربا، عشق و صفاست

مسیر الهی را "دلربا" توصیف می‌کند، که سرشار از عشق و صفا است. این عشق و پاکی، همان چیزی است که انسان را به حقیقت نزدیک‌تر می‌کند و روح او را در این مسیر آرامش می‌بخشد.

پیام کلی:

این شعر بر مفاهیم عمیق عشق الهی، فناء فی الله، و محبت خاصه تأکید دارد. شاعر مسیر الهی را پر از عشق و زیبایی می‌داند و

شاعر به ما یادآوری می‌کند که در مسیر بندگی خداوند، انسان می‌تواند به مقامی والا دست یابد، جایی که عشق الهی به شکلی خاص و ویژه در دل او جاری شود. محبت خاصه از خدای کبریا، نه تنها انگیزه‌ای برای حرکت در این مسیر است، بلکه مقصد نهایی نیز محسوب می‌شود. این شعر، دعوتی است به گذشتن از خود و خواسته‌های نفسانی برای رسیدن به عشق الهی، که در آن نور، صفا و جاودانگی نهفته است.

نکات عرفانی:

1. عشق خاصه:
اشاره به نوعی محبت و لطف خاص الهی که تنها شامل بندگان خالص و خاص می‌شود. این عشق برخاسته از تقرب و بندگی حقیقی است.


2. فناء و بقاء:
بیت سوم به یکی از اصول عرفانی اشاره دارد که تنها با گذشتن از خود و پیوند با حقیقت الهی، انسان به بقای حقیقی دست پیدا می‌کند. این ایده در عرفان، نمایانگر رهایی از محدودیت‌های مادی و پیوستن به حقیقت مطلق است.


3. صفا و عشق در مسیر الهی:
مسیر الهی، اگرچه پر از چالش و گذر از نفس است، اما در عین حال سرشار از صفا، زیبایی، و عشقی است که دل را روشن و جان را آرام می‌کند.

 

پیام نهایی:

این شعر یادآوری می‌کند که عشق الهی و محبت خاصه، سرمنزل مقصود عرفان و کمال انسانی است. راه رسیدن به این محبت از طریق بندگی خالصانه، گذر از خود، و حرکت در مسیر حقیقت امکان‌پذیر است. این مسیر، گرچه پر رمز و راز است، اما پر از صفا و نور است که جان را به اوج می‌رساند.

 

از دیدگاه عرفانی، محبت خاصه مفهومی بسیار عمیق و معنوی دارد که با محبت‌های ظاهری و دنیوی تفاوت بسیاری می‌کند. در عرفان، محبت خاصه به نوعی از محبت اشاره دارد که از لایه‌های عادی و معمولی احساسات فراتر می‌رود و با عشق الهی، معرفت و اتصال روحانی ارتباط مستقیم دارد. در این دیدگاه، محبت خاصه در حقیقت نوعی از محبت الهی است که میان خداوند و بندگان ویژه‌اش جریان دارد.

1. محبت خاصه و عشق الهی

در عرفان اسلامی، به‌ویژه در مکتب تصوف، محبت خاصه به عشق الهی اطلاق می‌شود. این محبت به‌طور خاص میان خداوند و بندگان خاص او برقرار است. در این حالت، فردی که در مسیر عرفان قرار دارد، احساس می‌کند که محبت و عشق خاصی از سوی خداوند نسبت به او وجود دارد. این محبت، معمولاً در دل فردی که به درجه‌ای از عرفان و فنا در خداوند رسیده است، تجربه می‌شود. در این حالت، فرد تمام وجود خود را فدای معشوق الهی کرده و محبت به خداوند را از تمامی بندهای دنیوی و مادی آزاد می‌سازد.

2. محبت خاصه و تعلقات دنیوی

در نگاه عرفانی، محبت‌های دنیوی و تعلقات مادی جزو محبت‌های عمومی و سطحی به شمار می‌آیند. اما محبت خاصه آن عشقی است که نه به دنیا و مادیات تعلق دارد، بلکه ریشه در عالم معنا و ماورای مادیات دارد. فرد عارف در این نوع محبت، از تمام تعلقات دنیوی و زمینی رها می‌شود و تنها به خداوند یا حقیقتی متعالی می‌پردازد.

3. محبت خاصه و وحدت با معشوق

در عرفان، محبت خاصه به نوعی از عشق می‌انجامد که در آن عاشق و معشوق یکی می‌شوند. در این فرآیند، عارف به‌طور کامل در حقیقت خداوند محو می‌شود و خود را از تمامی مرزهای فردی و هویتی رها می‌سازد. در این مرحله، عشق به خداوند به گونه‌ای عمیق و بی‌قید و شرط تجربه می‌شود که فرد به هیچ چیزی جز خداوند توجه نمی‌کند. به عبارتی، در محبت خاصه، هیچ فاصله‌ای میان عاشق و معشوق باقی نمی‌ماند.

4. محبت خاصه در آثار عارفان

عارفان بزرگی چون مولانا، ابن‌عربی، سهروردی و دیگر صوفیان، در آثار خود به محبت خاصه به عنوان رابطه‌ای الهی و روحانی اشاره کرده‌اند. در دیوان شمس، مولانا به طور خاص به نوعی عشق خاص اشاره می‌کند که از حدود عقل و منطق فراتر می‌رود و از آن به‌عنوان "عشق حقیقی" یا "عشق الهی" یاد می‌کند. این عشق به گونه‌ای است که عقل و خودی فرد را در هم می‌شکند و او را به مقام فنا می‌رساند.

5. محبت خاصه و سیر و سلوک

در عرفان، محبت خاصه به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سیر و سلوک معنوی مطرح است. سالک در مسیر عرفانی خود، در ابتدا محبت‌های دنیوی و سطحی را پشت سر می‌گذارد و به محبت خاصه، یعنی عشق به خداوند و تجلیات الهی می‌رسد. این محبت، از مرحله‌ای به مرحله دیگر توسعه می‌یابد تا فرد به درجه‌ای از معرفت و آگاهی روحانی برسد که در آن هیچ‌چیز جز عشق الهی برای او ارزش ندارد.

6. محبت خاصه در مفاهیم عارفانه

در عرفان، محبت خاصه همچنین می‌تواند به محبتی اشاره داشته باشد که از نظر الهی نسبت به فرد خاصی مانند اولیا الله، پیامبران یا پیشوایان روحانی به وجود می‌آید. این محبت از سوی خداوند به بندگان خاص خود نازل می‌شود و موجب رشد روحانی و معنوی آن‌ها می‌گردد. در این مفهوم، محبت خاصه نه تنها یک احساس درونی است، بلکه به عنوان یک هدیه الهی به بندگان ویژه تلقی می‌شود که برای هدایت و رشد معنوی آنان ضروری است.

جمع‌بندی

در مجموع، از دیدگاه عرفانی، محبت خاصه به نوعی از عشق و محبت اطلاق می‌شود که نه تنها از سطح محبت‌های دنیوی و مادی فراتر است، بلکه در مسیر سیر و سلوک معنوی، به یک عشق الهی و فراگیر تبدیل می‌شود که انسان را به حقیقت و وحدت با معشوق الهی رهنمون می‌کند. در این مسیر، عاشق از تمامی تعلقات و خودخواهی‌ها رها شده و تنها به معشوق حقیقی، یعنی خداوند، می‌پردازد.

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۰/۲۳
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی