رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی عالم شهود

 

عالم شهود
در عالم دون، چون شهود است همه
باطن  به درون و در قیود است همه
در جان و دل عارف و سالک پیداست
نور ازلی، مظهر جود است همه

این شعر به مفاهیمی عمیق در عرفان و فلسفه هستی‌شناسی اشاره دارد. شاعر در تلاش است تا جایگاه عالم شهود و پیوند آن با حقیقت مطلق و نور الهی را روشن کند. در اینجا به تحلیل و شرح هر بیت می‌پردازیم:


---

بیت اول:
در عالم دون، چون شهود است همه
شاعر در اینجا به عالم پایین‌تر (عالم مادی یا عالم دون) اشاره می‌کند که در آن، هر چه وجود دارد قابل مشاهده و تجربه است. این بیت نشان می‌دهد که جهان مادی از طریق شهود حسی درک می‌شود. اما شاعر در پس این ظاهر، به حقیقتی عمیق‌تر اشاره دارد؛ اینکه این شهود، بازتابی از حقیقتی والاتر است.


---

بیت دوم:
باطن به درون و در قیود است همه
شاعر به تضاد بین ظاهر و باطن می‌پردازد. ظاهر (که همان عالم مادی است) قابل شهود و آشکار است، اما باطن حقیقت‌های عمیق‌تر درونی است که در پس قیود و محدودیت‌ها پنهان شده است. این قیود ممکن است دلبستگی‌های دنیوی، تعلقات، یا موانع فکری و روحی باشند که دسترسی به باطن را دشوار می‌کنند.


---

بیت سوم:
در جان و دل عارف و سالک پیداست
این بیت روشن می‌کند که عارفان و سالکان راه حقیقت، با تزکیه نفس و گذر از قیود، توانسته‌اند این باطن پنهان را مشاهده کنند. در دل و جان آنان، شهود حقیقت و درک نور الهی نمایان است. سالک کسی است که مسیر سلوک را طی کرده و به مراتب بالای معنوی دست یافته است.


---

بیت چهارم:
نور ازلی، مظهر جود است همه
شاعر در پایان به حقیقت اصلی و نهایی اشاره می‌کند: نور ازلی که همان نور خداوند است. این نور نه تنها ازلی و جاودان است، بلکه مظهر بخشش، سخاوت، و جود الهی است. به بیان دیگر، تمام آنچه در عالم شهود و باطن وجود دارد، تجلی این نور ازلی است.


---

نتیجه‌گیری کلی:

این شعر با بیانی عرفانی، پیوند بین عالم مادی (عالم دون) و حقیقت مطلق را شرح می‌دهد. شاعر تأکید می‌کند که در ظاهر، همه چیز شهود حسی است، اما حقیقت در باطن نهفته و تنها برای عارفان و سالکان قابل درک است. این باطن، نور ازلی خداوند است که تجلی جود و کرم الهی است. شعر به نوعی دعوت به تزکیه نفس و تلاش برای کشف حقیقت باطنی است.

 

 

عالم شهود یا عالم شهادت در فلسفه، عرفان و آموزه‌های اسلامی به جهانی گفته می‌شود که برای انسان آشکار و قابل درک از طریق حواس ظاهری است. این عالم در مقابل عالم غیب قرار دارد و شامل تمام پدیده‌ها، موجودات، و رخدادهایی است که در دنیای مادی و محسوس جریان دارند.


---

تعریف عالم شهود

عالم شهود به معنای جهانی است که انسان می‌تواند آن را ببیند، بشنود، لمس کند، بچشد یا بو کند. این عالم، جهان ظاهر است که با عقل و تجربه مستقیم نیز می‌توان آن را شناخت و بررسی کرد.
به عبارت دیگر:

عالم شهود همان عالم طبیعت و ماده است که محدود به زمان و مکان و قوانین فیزیکی می‌باشد.

 

---

ویژگی‌های عالم شهود

1. قابل درک با حواس ظاهری:
همه آنچه که در زندگی روزمره انسان قابل مشاهده و لمس است، بخشی از عالم شهود محسوب می‌شود.


2. قانون‌مندی طبیعی:
عالم شهود تحت قوانین طبیعی و علّی اداره می‌شود (مانند جاذبه، حرکت و تحول).


3. زمان و مکان‌پذیر بودن:
تمام موجودات در عالم شهود در چارچوب زمان و مکان قرار دارند.


4. رابطه با عالم غیب:
عالم شهود بازتابی از حقایق عالم غیب است. حوادث و پدیده‌های این جهان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از اراده الهی و قوانین غیبی تأثیر می‌پذیرند.

 


---

عالم شهود در قرآن

قرآن کریم به دو دسته از جهان اشاره می‌کند: عالم غیب و عالم شهادت (شهود).

در مورد خداوند آمده است:
«عالِمُ الغَیبِ وَالشَّهادَةِ...»
(او دانای غیب و شهود است) (سوره حشر، آیه 22).
این آیه نشان می‌دهد که خداوند نه‌تنها بر عالم ظاهر (شهود)، بلکه بر عالم غیب نیز احاطه دارد.

عالم شهود در قرآن به عنوان جهانی مطرح می‌شود که انسان در آن زندگی می‌کند و آن را تجربه می‌کند، اما باید فراتر از آن را نیز ببیند و به غیب ایمان آورد.

 

---

جایگاه عالم شهود در فلسفه و عرفان

1. در فلسفه اسلامی:
فیلسوفان اسلامی مانند ابن سینا و ملاصدرا عالم شهود را به عنوان بخشی از مراتب هستی تعریف کرده‌اند که پایین‌ترین مرتبه وجود است و تحت تأثیر عالم عقل و عالم مثال قرار دارد.


2. در عرفان:
در عرفان، عالم شهود به عنوان مرتبه‌ای از هستی شناخته می‌شود که آینه‌ای برای تجلی حقایق الهی است. عارفان از طریق تأمل در این عالم، به درک عالم غیب و حقیقت نهایی نزدیک می‌شوند.

 


---

تفاوت عالم شهود با عالم غیب


---

نقش عالم شهود در تکامل انسان

1. آزمون و آزمایش:
عالم شهود محل آزمایش انسان است تا با عمل به وظایف الهی و درک نشانه‌های خداوند، مسیر کمال را طی کند.


2. آینه حقایق غیبی:
حوادث و موجودات در عالم شهود، تجلیاتی از حقایق غیبی هستند و انسان از طریق مطالعه در این جهان می‌تواند به عالم غیب نزدیک شود.

 


---

نتیجه‌گیری

عالم شهود جهان مادی و محسوس است که انسان در آن زندگی می‌کند و تجربه می‌اندوزد. این عالم، اگرچه ظاهری است، اما پلی است برای رسیدن به حقایق غیبی و شناخت خداوند. عالم شهود نقش مهمی در مسیر کمال انسانی دارد و انسان باید از طریق مشاهده و تأمل در این عالم، به درک عمیق‌تری از حقیقت هستی دست یابد.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی



 

  • ۰۳/۱۰/۱۹
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی