رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی چشم باطن


چشم باطن
آن کس که دلش ز معرفت، روشن شد
در محضر حق، جاودان، مامن شد
بیدار شو از خواب گران، ای غافل
بینی که فنا چون بقا، ممکن شد

شرح رباعی "چشم باطن"

این رباعی در یک چارچوب عرفانی و فلسفی به مسائلی چون معرفت، بیداری از غفلت، و حقیقت فنا و بقا پرداخته است. هر یک از ابیات این رباعی مفاهیم عمیقی را در بر دارد که به تبیین آنها خواهیم پرداخت.


بیت اول: "آن کس که دلش ز معرفت، روشن شد"

شرح:
در این بیت، سخن از کسی است که دلش با معرفت الهی روشن شده است. در اصطلاح عرفانی، معرفت به معنای درک و فهم حقیقت الهی است. کسی که دلش روشن شده، به حقیقت وجود و معنای هستی پی برده است. این روشنی دل، برخلاف نور ظاهری، نوری است که از درک حقیقت می‌آید و انسان را از غفلت رها می‌کند. این بیت اشاره به "نور قلب" دارد که در آموزه‌های اسلامی به آن اشاره شده است؛ جایی که انسان به درک حقیقت می‌رسد و قلبش از تاریکی‌ها پاک می‌شود.


بیت دوم: "در محضر حق، جاودان، مامن شد"

شرح:
این بیت به حضور در محضر حق اشاره دارد. محضر حق یعنی در کنار و در نزد خداوند بودن، در جایی که انسان از تمام تعلقات دنیوی آزاد است و تنها در حضور الهی قرار دارد. فردی که از معرفت الهی بهره‌مند شده است، در محضر الهی جاودانه و بی‌پایان می‌شود. این جاودانگی به معنای بقا در نزد خدا و رسیدن به ابدیت است. "مأمن" نیز به معنای پناهگاه است، جایی که انسان در آن آرامش پیدا می‌کند و از تمام ترس‌ها و نگرانی‌ها رهایی می‌یابد.


بیت سوم: "بیدار شو از خواب گران، ای غافل"

شرح:
در این بیت، خطاب به انسان‌هایی است که در خواب غفلت به سر می‌برند. این خواب، خواب جسمی نیست بلکه به معنای غفلت از حقیقت و خداوند است. انسان غافل کسی است که مشغول به امور دنیوی و مادی است و از حقیقت واقعی بی‌خبر است. شاعر از آن‌ها می‌خواهد که از این خواب سنگین بیدار شوند. در عرفان، خواب به معنای غفلت از خدا و بی‌توجهی به حقیقت است. این بیداری، بیداری از تعلقات دنیوی و رسیدن به آگاهی معنوی است.


بیت چهارم: "بینی که فنا چون بقا، ممکن شد"

شرح:
این بیت به یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم عرفانی اشاره دارد: فنا و بقا.

  • فنا در عرفان به معنای از خود گذشتن و محو شدن در خداوند است. این به معنای نابودی خودی است که انسان را از تعلقات دنیوی رها می‌کند.
  • بقا به معنای جاودانگی است، که در حقیقت به معنای بقای در خداوند است. در نگاه عرفانی، بقا تنها در خداوند است، چون هر چیزی که وابسته به او باشد، باقی خواهد ماند.

در این بیت، شاعر می‌گوید که فنا و بقا یک‌سان و ممکن‌اند. یعنی در واقع کسی که به حقیقت فنا دست می‌یابد، در همان لحظه در حقیقت بقا نیز وارد می‌شود. این مفهوم در عرفان به "فنا فی الله" و "بقا با الله" معروف است، به این معنی که کسی که خود را در خداوند محو کند، در حقیقت به جاودانگی و بقا می‌رسد. این بیت به نوعی پیوند میان فنا و بقا را توضیح می‌دهد و به خواننده یادآوری می‌کند که این دو مفهوم در عالم حقیقت در کنار هم قرار دارند.


جمع‌بندی کلی:

این رباعی با زبانی عرفانی و فلسفی به بیان حقیقتی عمیق و پیچیده پرداخته است:

  • معرفت الهی و درک حقیقت، موجب روشن شدن دل و آرامش در محضر حق می‌شود.
  • غفلت از حقیقت باعث خواب می‌شود و انسان باید از آن بیدار شود تا به درک واقعی و حضور در محضر خداوند برسد.
  • در نهایت، فنا و بقا در عرفان به هم می‌پیوندند، به این معنا که کسی که خود را در خداوند محو می‌کند، در واقع به جاودانگی الهی دست پیدا می‌کند.

این رباعی در حقیقت به یک دعوت به بیداری معنوی و نگاه به حقیقت است. در نگاه عرفانی، انسان باید از تعلقات دنیوی رها شود و به عمق حقیقت و نور الهی پی ببرد تا در محضر حق آرامش و جاودانگی یابد.

چشم باطن در عرفان: تعریف، جایگاه و راه‌های گشایش

چشم باطن یا چشم دل در عرفان اسلامی و تصوف به نیرویی گفته می‌شود که به واسطه‌ی آن، انسان می‌تواند حقایق پنهان و معانی باطنی هستی را درک کند. این مفهوم در برابر چشم ظاهر قرار دارد که تنها امور مادی و محسوس را می‌بیند. چشم باطن، نوعی بینش معنوی است که انسان را قادر می‌سازد تا حقیقت عالم، تجلیات الهی و اسرار نهفته را مشاهده کند.

 

. تعریف چشم باطن در عرفان

چشم باطن همان نیروی بصیرت است که به انسان امکان درک و شهود حقیقت را می‌دهد. درحالی‌که چشم ظاهری به دنیای مادی محدود است، چشم باطن می‌تواند عوالم غیبی، حقیقت اشیا و نور الهی را مشاهده کند.

در قرآن کریم نیز به این مفهوم اشاره شده است. در سوره حج، آیه ۴۶ آمده است:
"فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ"
(پس در حقیقت، چشم‌های سر نابینا نمی‌شوند، بلکه دل‌هایی که در سینه‌ها هستند، کور می‌شوند.)
این آیه نشان می‌دهد که درک حقیقی وابسته به چشم دل (بصیرت) است، نه فقط چشم ظاهری.


۲. جایگاه چشم باطن در عرفان و تصوف

در عرفان اسلامی، چشم باطن یکی از مهم‌ترین ابزارهای شناخت حقیقت است. عارفان معتقدند که حقایق عالم تنها برای کسانی آشکار می‌شود که چشم باطن آن‌ها گشوده شده باشد. این چشم به‌طور طبیعی در همه انسان‌ها وجود دارد، اما حجاب‌های مادی، غفلت، و وابستگی به دنیا مانع از عملکرد صحیح آن می‌شود.

از دیدگاه عرفا، گشایش چشم باطن سه مرحله دارد:

  1. بینش عقلی: ادراک مفاهیم کلی و درک معانی از طریق تفکر.
  2. بینش قلبی: مشاهده حقایق درونی از طریق تزکیه نفس و صفای باطن.
  3. بینش شهودی: دیدن مستقیم حقایق هستی و مشاهده نور الهی.

۳. دیدگاه بزرگان عرفان درباره چشم باطن

الف) مولانا

مولانا جلال‌الدین رومی بارها در اشعار خود به اهمیت چشم باطن اشاره کرده و معتقد است که انسان باید چشم دل خود را بگشاید تا حقیقت را ببیند:

چشم حس، کور است بر دیدار جان
چشم جان، بگشا که بینی لا مکان

مولانا تأکید دارد که چشم ظاهری قادر به درک عوالم غیبی نیست و تنها با چشم باطن می‌توان حقایق را دید.

ب) ابن عربی

ابن عربی، عارف بزرگ قرن ششم، در آثار خود توضیح می‌دهد که چشم باطن واسطه‌ای برای شهود حقیقت است. او معتقد است که جهان ماده، نوعی حجاب است که حقیقت را از ما پنهان کرده و تنها با تزکیه و سیر و سلوک می‌توان آن حجاب را کنار زد.

ج) امام علی (ع)

در نهج‌البلاغه آمده است:
"چشمانی که حقیقت را نمی‌بینند، نابینای واقعی‌اند."
امام علی (ع) تأکید دارد که نابینایی حقیقی، نابینایی چشم ظاهری نیست، بلکه ندیدن حقیقت با چشم دل است.


۴. چگونه می‌توان چشم باطن را گشود؟

در عرفان، راه‌های متعددی برای گشودن چشم باطن و کسب بصیرت وجود دارد. این راه‌ها به سیر و سلوک عرفانی وابسته‌اند و شامل مراحل تهذیب نفس و پاک‌سازی درون می‌شوند.

الف) ذکر و عبادت خالصانه

ذکر خدا و عبادت مداوم، روح را از آلودگی‌های دنیا پاک کرده و زمینه‌ی گشایش چشم باطن را فراهم می‌کند. در تصوف، ذکر قلبی (ذکر بدون زبان و در قلب) یکی از راه‌های تقویت چشم دل است.

ب) ترک دنیاپرستی و تهذیب نفس

عارفان معتقدند که دلبستگی بیش از حد به دنیا، حجاب چشم باطن می‌شود. تنها با ترک وابستگی‌های دنیوی و تهذیب اخلاقی، می‌توان این چشم را فعال کرد.

ج) تفکر و تعمق در حقیقت هستی

تفکر در آیات الهی، طبیعت و معنای زندگی باعث می‌شود که چشم دل روشن‌تر شود. عرفا تأکید دارند که «تفکر، عبادت برتر است» زیرا باعث گشایش درک باطنی می‌شود.

د) صحبت و همنشینی با عارفان و اولیای الهی

در تصوف و عرفان، صحبت و مجالست با اهل معرفت یکی از راه‌های کسب بصیرت است. عارفان بر این باورند که نگاه به چهره‌ی یک ولیّ خدا، خود می‌تواند سبب روشنی چشم باطن شود.

ه) سیر و سلوک عرفانی

در طریقت‌های عرفانی، مریدان تحت نظر یک پیر روحانی، مراحل سیر و سلوک را طی می‌کنند تا چشم باطنشان باز شود. این مسیر شامل ریاضت‌های شرعی، خلوت‌نشینی، و مراقبه است.


۵. نشانه‌های گشایش چشم باطن

وقتی چشم باطن کسی گشوده شود، او دارای ویژگی‌هایی خواهد شد:

  1. درک عمیق‌تر از حقیقت زندگی و هستی
  2. دیدن نشانه‌های الهی در همه چیز
  3. قوت بصیرت و پیش‌بینی درست حوادث
  4. شناخت درونی افراد بدون نیاز به سخن گفتن
  5. کاهش وابستگی به دنیا و افزایش عشق به خدا

۶. نتیجه‌گیری

چشم باطن در عرفان، همان نیروی بصیرت است که انسان را قادر به مشاهده حقایق نهان و شناخت عمیق‌تر هستی می‌کند. این چشم، برخلاف چشم ظاهری، محدود به دنیای مادی نیست و می‌تواند اسرار معنوی را کشف کند.

برای گشایش این چشم، تزکیه نفس، ذکر الهی، تفکر، عبادت خالصانه، و سیر و سلوک عرفانی لازم است. هرکس که بتواند این مسیر را طی کند، به بینشی می‌رسد که فراتر از دنیای ظاهری است و حقیقت را بی‌حجاب درک می‌کند.

به قول مولانا:
"چون دل تو پاک شد، همه عالم کتاب توست"

 

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۶
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی