رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی عطای الهی


عطای الهی
هر کس به عطای حق توانگر باشد
بی مهر خدا، دل مکدر باشد
گر دست عطای حق به دل برتابد
هر لحظه ز عشق او مطهر باشد

 

شرح رباعی "عطای الهی"

در این رباعی، شاعر به زیبایی و با زبان ساده‌ای به عطای الهی و تأثیر آن بر روح و دل انسان پرداخته است. در ادامه، به شرح و تحلیل هر یک از مصراع‌ها خواهیم پرداخت:


1. "هر کس به عطای حق توانگر باشد"

  • در این مصراع، شاعر به مفهوم عطای الهی اشاره دارد و می‌گوید هر کسی که از فیض و بخشش خداوند بهره‌مند شود، توانگر می‌شود. توانگری در اینجا نه از نوع مادی، بلکه توانگری معنوی و روحی است.
  • عطای الهی، قدرت و توان روحی به انسان می‌دهد تا در مسیر زندگی معنوی خود پیشرفت کند. این توانگری به انسان امکان می‌دهد تا از خواسته‌های دنیوی فاصله بگیرد و به عمق معنای زندگی پی ببرد.

2. "بی مهر خدا، دل مکدر باشد"

  • در این مصراع، شاعر به وضعیت انسان‌هایی اشاره می‌کند که از مهر الهی بی‌بهره‌اند. در این حالت، دل آن‌ها مکدر است، یعنی آلوده به غم، نگرانی و افسردگی.
  • مهر الهی، همانند نوری است که دل انسان را روشن و آرام می‌کند. اگر این نور از دل انسان غایب باشد، روح او در تاریکی و پریشانی قرار می‌گیرد.
  • واژه "مکدر" در اینجا به معنای تیره و ناخوشایند بودن حال دل است.

3. "گر دست عطای حق به دل برتابد"

  • در این مصراع، شاعر به شرایطی اشاره می‌کند که خداوند دست عطای خود را به دل انسان می‌گستراند.
  • واژه "برتابد" به معنای پذیرفتن یا قبول کردن است. یعنی وقتی انسان دست لطف و رحمت خداوند را می‌پذیرد و دل خود را برای آن باز می‌کند، در حقیقت پذیرای عطای الهی می‌شود.
  • این پذیرش، به معنای آماده شدن انسان برای دریافت فیض و رحمت الهی است، که برای رشد معنوی او ضروری است.

4. "هر لحظه ز عشق او مطهر باشد"

  • در این مصراع، شاعر نتیجه و اثر پذیرش عطای الهی را بیان می‌کند. وقتی دل انسان از عطای حق بهره‌مند شود، هر لحظه از عشق الهی پاک و مطهر می‌شود.
  • عشق الهی همانند شستشو و پاکسازی روح از آلودگی‌ها و گناهان است. هر لحظه انسان که درگیر عشق و محبت الهی باشد، از هرگونه آلودگی و گناه پاک و مطهر می‌شود.
  • این بیت بیانگر آراستگی روح و پاکسازی درونی از طریق وصل به خداوند است.

نتیجه‌گیری کلی:

این رباعی، در قالب ساده و عمیق، به حقیقت عطای الهی و اثر آن بر روح انسان پرداخته است. عطای الهی نه تنها انسان را از لحاظ معنوی توانگر می‌کند، بلکه دل‌های انسان‌ها را از غم و پریشانی نجات می‌دهد. پذیرش عطای خداوند، در نتیجه، موجب پاک شدن دل‌ها و آراسته شدن روح‌ها می‌شود. شاعر به‌طور غیرمستقیم نشان می‌دهد که تنها در سایه محبت و لطف الهی است که انسان به کمال و آرامش درونی می‌رسد.

 

عطای الهی در عرفان و معارف اسلامی به معنای نعمتی است که مستقیماً از جانب خداوند به بنده عطا می‌شود و این عطا معمولاً ورای شایستگی‌ها و تلاش‌های ظاهری انسان است. عطای الهی جلوه‌ای از فیض، رحمت و لطف بی‌پایان خداوند است که بنده را به مقام قرب الهی یا کمال معنوی هدایت می‌کند.

ویژگی‌های عطای الهی:

  1. بلاعوض بودن: عطای الهی ناشی از لطف و کرم خداوند است و نیازی به معامله یا جبران از سوی بنده ندارد.

  2. فراتر از شایستگی انسان: این نعمت صرفاً به دلیل اعمال و تلاش‌های انسان نیست؛ بلکه نتیجه محبت و عنایت خاص الهی است.

  3. تجلی رحمت و فیض الهی: عطای الهی نشان‌دهنده بی‌کران بودن فیض و رحمت خداوند است و از مقام ربوبیت سرچشمه می‌گیرد.

  4. نقش در هدایت و تکامل: این عطا می‌تواند به شکل الهامات، معرفت، عشق الهی، رفع موانع، یا رسیدن به مقامات عرفانی متجلی شود.

  5. گاه آزمونی برای بنده: در برخی موارد، عطای الهی نه‌تنها نشانه لطف، بلکه آزمایشی برای شناخت میزان صبر، شکرگزاری یا استقامت بنده در برابر نعمات است.

تفاوت عطای الهی با تلاش انسانی:

در عرفان، بین دو مفهوم "کسب" و "عطا" تمایز قائل می‌شوند:

  • کسب: نتیجه تلاش و مجاهدت انسان در مسیر معنوی است.
  • عطا: عنایتی است که به‌صورت ناگهانی یا به‌دلیل حکمت الهی به بنده اعطا می‌شود، حتی اگر بنده مستقیماً برای آن تلاش نکرده باشد.

مصادیق عطای الهی:

  1. معرفت الهی: شناخت عمیق از خداوند و حقیقت هستی که تنها با عنایت خداوند حاصل می‌شود.
  2. قرب الهی: رسیدن به مقاماتی از عشق و وصال الهی.
  3. ایمان و یقین: استحکام ایمان که به‌عنوان نوری از سوی خداوند به قلب بنده تابیده می‌شود.
  4. رفع موانع: برداشتن حجاب‌های درونی که مانع درک حقیقت هستند.

نگاه عرفا:

عرفا مانند مولانا و ابن عربی معتقدند که عطای الهی نشانه‌ای از عشق بی‌پایان خداوند به بندگانش است. این عطا راهی برای جذب سالک به سوی حقیقت مطلق است. مولانا می‌گوید: "چو پرده برگرفتند و عطای الهی دادند، دل در گرو او ماند و همه از آن او شد."

بنابراین، عطای الهی در عرفان نماد لطف بی‌پایان، هدایت معنوی و نشانه‌ای از ارتباط بی‌واسطه بنده با خداوند است.

 

 

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی



 

 

  • ۰۳/۱۱/۰۴
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی