رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی اثبات

اثبات
هر لحظه که نام حق به جان آوردم
نوری ز فروغ لامکان آوردم
نفی است هر آنچه غیر ذات یزدان
اثبات خدا، به دل عیان آوردم

شرح رباعی:

این رباعی به صورت جامع و در قالب شعر عرفانی، مفاهیم عمیقی را درباره اثبات حقیقت الهی و شهود خداوند به زبان ساده بیان می‌کند. در هر مصرع، شاعر سیر روحانی خود را از مرحله یاد خداوند تا درک شهودی و قلبی حقیقت الهی به تصویر می‌کشد. شرح کامل رباعی به تفصیل به شرح هر مصرع پرداخته می‌شود:


مصرع اول:

«هر لحظه که نام حق به جان آوردم»

  • این مصرع به لحظات ذکر و یاد خدا اشاره دارد.
  • «نام حق» به معنای یاد خداوند است که در عرفان، ذکر و یاد الهی، به‌ویژه در قلب و جان عارف، دارای تأثیرات عمیق روحانی است.
  • شاعر از زبان خود می‌گوید که در هر لحظه از زندگی، با یاد خداوند به پاکی و روشنی دل خود دست می‌یابد.

مصرع دوم:

«نوری ز فروغ لامکان آوردم»

  • در این مصرع، شاعر از تجربه‌ای روحانی و معنوی سخن می‌گوید که به نوعی با «نور» و «فروغ لامکان» مرتبط است.
  • «فروغ لامکان» اشاره به نوری از حقیقت الهی دارد که فراتر از زمان و مکان است و بیانگر حضوری نامتناهی و بی‌حد از خداوند می‌باشد.
  • این نور الهی وقتی در دل عارف وارد می‌شود، به «دل روشن» یا به عبارتی، به شهود و درک حقیقت می‌انجامد.

مصرع سوم:

«نفی است هر آنچه غیر ذات یزدان»

  • در این مصرع، شاعر به مفهوم نفی خود و غیر خدا اشاره می‌کند.
  • نفی در عرفان به معنای پاکسازی دل از تعلقات دنیوی و رهایی از «من» و «غیر» است.
  • برای عارف، حقیقت تنها در «ذات یزدان» و وحدت با خداوند قابل اثبات است. این نفی تمامی آنچه غیر از خداوند است را شامل می‌شود: دنیا، تعلقات، و حتی خود انسان.

مصرع چهارم:

«اثبات خدا، به دل عیان آوردم»

  • در این مصرع، پس از مراحل نفی و پاکسازی، عارف به شهود حقیقت یا اثبات خداوند می‌رسد.
  • «عیان» به معنای «آشکار شدن» است و به دیدن حقیقت و تجلی خداوند در دل اشاره دارد.
  • شاعر می‌گوید که پس از رهایی از تعلقات و خود، حقیقت خداوند برایش آشکار و واضح شده است.
  • در عرفان، این نوع شهود به معنای دیدن حقیقت الهی در همه مظاهر جهان و در خود انسان است، که در آن، خداوند برای عارف روشن و عیان می‌شود.

جمع‌بندی:

این رباعی به زیبایی مسیر سلوک عرفانی را از یاد و ذکر خداوند تا تجربه شهودی حقیقت الهی به تصویر می‌کشد. از یاد خداوند در هر لحظه شروع می‌شود، سپس به دریافت نور الهی در دل عارف می‌انجامد و در نهایت، با نفی خود و تمام غیرها، عارف به مرحله اثبات خداوند و درک مستقیم حقیقت الهی (عیان) می‌رسد. در این سفر، عارف با تجربه شهودی، حضور خداوند را در دل خود آشکار می‌سازد.

 

تعریف و شرح کامل اثبات از دیدگاه عرفان

اثبات در عرفان معنایی عمیق و فراتر از مفهوم رایج آن در منطق و فلسفه دارد. در عرفان، اثبات به معنای شناخت و تحقق حقیقت درونی وجود است که از طریق شهود قلبی و تجربه مستقیم حاصل می‌شود. این مفهوم، برخلاف استدلال‌های عقلانی، بر مبنای وحدت وجود و تجلی الهی استوار است و تنها از راه سیر و سلوک عرفانی به دست می‌آید.


۱. اصول بنیادین اثبات در عرفان:

الف. نفی و اثبات (لا اله الا الله):

مفهوم «نفی و اثبات» در عرفان اسلامی از ذکر «لا اله الا الله» سرچشمه می‌گیرد:

  • نفی (لا اله): عارف ابتدا هر گونه وجود مستقل و معبود جز خدا را انکار می‌کند. این مرحله به معنای نفی تعلقات دنیوی، نفی خودمحوری، و پاک کردن دل از هرچه غیر خداست.
  • اثبات (الا الله): پس از نفی، عارف به مرحله اثبات می‌رسد، جایی که تنها حقیقت مطلق (الله) را به‌عنوان وجود واقعی می‌پذیرد. این فرآیند نماد حرکت از کثرت به وحدت و از ظاهر به حقیقت است.

ب. اثبات به‌عنوان شهود قلبی:

اثبات در عرفان مبتنی بر استدلال عقلی یا پذیرش ذهنی نیست، بلکه شهود قلبی است.

  • در این شهود، عارف خداوند را نه به‌عنوان یک مفهوم ذهنی، بلکه به‌عنوان حقیقتی زنده و حاضر تجربه می‌کند.
  • عارف با تجلیات الهی در مظاهر طبیعت و وجود خود، به اثبات حضور حق می‌رسد.

مولانا در این‌باره می‌گوید:
«چون زنی در آب، عکس ماه را
گر به دست آری، نباشد جز فنا»
(یعنی حقیقت را نمی‌توان در مظاهر دید، بلکه باید به اصل آن دست یافت.)


ج. اثبات از طریق فنا:

در عرفان، اثبات تنها با فنا در خداوند ممکن است. عارف زمانی به حقیقت وجود می‌رسد که از خود و هرچه غیر خداست، بگذرد. در این حالت:

  • خودیت و انانیت از میان می‌رود.
  • عارف با حق یکی می‌شود و دیگر اثبات برای او نیازی به واسطه ندارد؛ زیرا او خود، شاهد حق است.

۲. ویژگی‌های اثبات عرفانی:

اثبات از دیدگاه عرفا دارای ویژگی‌های زیر است:

الف. درونی و شهودی بودن:

  • این نوع اثبات نتیجه تجربه‌های درونی و حالاتی است که عارف در مسیر سلوک عرفانی از طریق ریاضت و مراقبه کسب می‌کند.
  • عقل و استدلال در این مسیر کافی نیستند و تنها قلب آماده و صاف می‌تواند حقیقت را ببیند.

ب. مبتنی بر عشق:

  • عشق به خداوند محور اصلی اثبات است. عارف از طریق عشق به محبوب ازلی، وجود حق را نه‌تنها اثبات، بلکه لمس می‌کند.
    ابن‌عربی می‌گوید: «محبت، حقیقت خداوند است و ما تنها از طریق محبت او را می‌شناسیم.»

ج. همراهی با وحدت وجود:

  • اثبات در عرفان به معنای دیدن خداوند در تمام مظاهر هستی است. عارف می‌بیند که همه چیز، از ذره تا کهکشان، چیزی جز تجلی خداوند نیست.
    حافظ:
    «به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
    عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست»

۳. مراحل اثبات در عرفان:

الف. طلب (جستجو):

عارف در این مرحله در جستجوی حقیقت است و از تعلقات دنیوی فاصله می‌گیرد.

ب. عشق و محبت:

با عشق به خداوند، دل از کثرت و تفرقه آزاد می‌شود و به وحدت می‌رسد.

ج. معرفت و شهود:

در این مرحله، عارف با نور حقیقت، وجود خداوند را در همه چیز مشاهده می‌کند.

د. فنا و بقا:

  • فنا: از خود و غیر خدا فانی شدن.
  • بقا: به حقیقت الهی باقی ماندن و اثبات کامل وحدت وجود.

۴. نتیجه‌گیری:

اثبات از دیدگاه عرفان، فرایندی روحانی و درونی است که از طریق عشق، شهود، و فنا حاصل می‌شود. این اثبات، نه به‌عنوان پذیرش عقلانی، بلکه به‌عنوان تجربه زنده حقیقت، عارف را به وحدت با خداوند می‌رساند. در این مسیر، عارف هرچه غیر خداست را نفی کرده و به شناخت و اثبات وجود مطلق دست می‌یابد.

 

 

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۰۴
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی